35 836 läst ·
145 svar
36k läst
145 svar
Placering av solceller
Watt måste det väl ändå vara.
Man mäter inte effekt i voltampere. Jag menar att det är effekten som ska begränsas.
Vilket inte är effekt utan just skenbar effekt. Dvs något som set ut att vara det men inte är det.
Va?
Man måste anpassa panelerna efter storlek på panelenPeter2400 skrev:
Så här motiverar formulerar firman det,
"När man monterar en solcellsanläggning man bör ha lite mer marginaler runt om anläggningen än vad du räknat med i din skiss.
I ovankant rekommenderas ca 30-40 cm (beroende på takets lutning) för att anläggningen inte ska sticka upp över nock. Detta är för att vindlasten annars kan bli för hög.
I nederkant rekommenderas ungefär samma avstånd ca 30-50 cm på att hängrännorna ska fortsätta fungera som planerat. Är avståndet mindre finns hög risk att vattnet som rinner längs panelerna missat hängrännorna.
På vardera sida om anläggningen lämnas generellt 30-40 cm också för att vindlasten ska minimeras.
Sedan är en solcellsanläggning en elinstallation som ska vara servicebar. Vilket också innebär att viss marginal måste lämnas runt om anläggningen.
För att få in så många paneler som möjligt, men ändå hålla oss inom ramarna, så har jag istället valt att montera panelerna i landskapsläge, alltså liggande. Men det gör då att färre paneler ryms."
Låter väl vettigt det mesta, men jag blir ändå inte övertygad.
Det viktigaste för mig är att det inte blir farligt på något sätt, men att panelerna skulle blåsa iväg tycker jag borde vara en väldigt liten risk.
Min befintliga takplåt är 30 år gammal och sitter med ett par skruv/kvm.
Servicebar tycker jag den borde vara då taket är ganska lågt, och man kommer även åt från andra sidan av taket.
Därför att det är strömmen som är begränsande. Om du har en last som fasförskjuter strömmen kan du inte ta ut motsvarande aktiv effekt.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 259 inlägg
Och hur många solcellsmoduler klarar det kravet idag? Antingen har de högre Voc än 50 V eller så är de på mer än 200W. Det är inte så att alla 3 villkoren måste överskridas utan det är så fort något av dem uppnås.X xLnT skrev:
Absolut är det så.R Robert-san01 skrev:
Men när det är mörkt borde det väl vara ok att montera solceller?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 259 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 259 inlägg
Det är ingående komponenter i en produktionsanläggning och det är en fast installation.X xLnT skrev:
Du får inte ens dra slangen som kablar skall förläggas i utan medgivande från firman som skall stå för auktorisationen.