R Robert-san01 skrev:
Det är ingående komponenter i en produktionsanläggning och det är en fast installation.

Du får inte ens dra slangen som kablar skall förläggas i utan medgivande från firman som skall stå för auktorisationen.
Jag delar inte din och fredriks syn på detta.
Så om jag vänder på det, hur ska man enligt dig gå tillväga för att få möjlighet att göra så mycket som möjligt själv?
Räcker det att firman som ska stå för autorisationen medger att jag får göra saker själv?

P Putte 9497 skrev:
Man måste anpassa panelerna efter storlek på panelen
Det här förstod jag inte riktigt:thinking:

X xLnT skrev:
Så om jag vänder på det, hur ska man enligt dig gå tillväga för att få möjlighet att göra så mycket som möjligt själv?
Räcker det att firman som ska stå för autorisationen medger att jag får göra saker själv?
Ja, det är så det skall gå till. Du måste även följa deras egenkontroller.

Nu verkar starka krafter för att tramsa sönder denna tråd också men den kanske ännu går att rädda.
R Robert-san01 skrev:
Det är dock oftast fråga om en nätansluten produktionsanläggning.
Jag är helt med på vad dagens regler säger och vad ESV anser om solcellsinstallationer. Det är inga konstigheter med att produktionssystem som helhet ska uppfylla EI- och RFG-krav för att lira ihop med nätet mm och att det därför bör kontrolleras och anslutas till nätet av fackfolk.

Men vi pratar här om delar av montaget av solceller på taket. Det är ingalunda klart att det är och framför allt inte behöver vara behörighetskrävande. All hantering av solceller är ingalunda behörighetskrävande såsom det försökts göra gällande här i tråden. Liknelsen med tomma VP-rör är bra då kravet på kunskap vid förläggningen ligger i ungefär samma härad.

• Gilla
hjen50 och 4 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det här förstod jag inte riktigt:thinking:
Inte jag heller

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nu verkar starka krafter för att tramsa sönder denna tråd också men den kanske ännu går att rädda.

Jag är helt med på vad dagens regler säger och vad ESV anser om solcellsinstallationer. Det är inga konstigheter med att produktionssystem som helhet ska uppfylla EI- och RFG-krav för att lira ihop med nätet mm och att det därför bör kontrolleras och anslutas till nätet av fackfolk.

Men vi pratar här om delar av montaget av solceller på taket. Det är ingalunda klart att det är och framför allt inte behöver vara behörighetskrävande. All hantering av solceller är ingalunda behörighetskrävande såsom det försökts göra gällande här i tråden. Liknelsen med tomma VP-rör är bra då kravet på kunskap vid förläggningen ligger i ungefär samma härad.
Eh, jo det står i klartext på ESV WEB att om det inte har någon elektrisk funktion får du montera. Allt som har elektrisk funktion skall monteras under auktorisation.

• Gilla
Enterprise och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Shit va löjlig du gör dig.
Du brukar väl hålla en högre nivå på dina inlägg?

Privatpersoner får väl själv installera anläggningar med en spänning på 50V och 200VA eller 10A.
Nej. Det är ett vanligt missförstånd. Det finns inga tekniska värden satta på när en anläggning blir en starkströmsanläggning.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

Jo, det är klart. Bara för att du tycker det är oklart betyder inte att det är det. Det finns ingen konflikt någonstans om detta, förutom av några stycken härinne.

Montage av solcellspaneler är ett elinstallationsarbete. Det är fakta. Dessutom finns komplikationen att solcellspaneler genererar el så fort solen lyser, vilket gör att montaget sannolikt innebär risk för elfara. Då faller ELSÄK-FS 2006:1 in, med krav på bland annat Elsäkerhetsledare etc.

• Gilla
Enterprise och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
I princip ja. Om firman kan dokumentera och verifiera din kompetens, utbilda dig om så krävs, se till att du känner till firmans metoder, kan identifiera och utföra nödvändiga kontroller så kan du tas med i företagets egenkontrollprogram. Då får du utföra de arbetsmoment som omfattas av din roll i egenkontrollprogrammet.

Sen har vi hela arbetsmiljöbiten. Företaget ska ju se dig som en arbetstagare som omfattas av arbetsmiljölagstiftningen etc.

F Fredrik Sjödin skrev:
Montage av solcellspaneler är ett elinstallationsarbete. Det är fakta.
Dessa fakta består av en webbsida hos ESV. Är det ens ett myndighetsbeslut?

F Fredrik Sjödin skrev:
I princip ja. Om firman kan dokumentera och verifiera din kompetens, utbilda dig om så krävs
Jag tror att bilden kommer att klarna om vi tittar närmare på de moment som ingår vid hantering och montering av solcellsmoduler på tak. Då ser vi vilka kunskaper som krävs. Man hade inte behövt gå så långt att kräva behörighet för alla dessa moment. Att branschen tycker det är bra förstår vi...

• Ledsen
  • Gilla
hjen50 och 1 till
  • Laddar…
En privatperson monterar själv solcellspaneler på sitt tak och koppla ihop dem för en fristående solcellsanläggning. Alltså ödrift, en icke-elnätansluten växelriktare.

Någon månad efter det att panelerna har monterats på taket och panelerna sammankopplats, kommer enfamiljsägaren på att det vore en möjlighet att omdisponerar panelerna och skaffa en växelriktare avsedd att anslutas till elnätet.
Han anlitar därför en elektriker för att föranmäla anläggningen hos elnätsbolaget och för att koppla in en elnätsansluten växelriktare.

Han monterade sina paneler med avsikt att inte ha någon elnätsansluten solcellsanläggning. I god tro. En senare omdisponering till elnätsansluten anläggning måste ju vara möjlig.

Det fanns vid tidpunkten för påbörjan, under och vid färdigmontaget och ihopkopplingen av panelerna, ingen kännedom om att panelerna skulle komma att anslutas till en elnätsansluten växelriktare. En sådan kännedom skulle kunna vara en inlämnad föranmälan till elnätsbolaget. Ej heller fanns några tecken som tydde på att det skulle röra sig om en elnätsanluten solcellsanläggning.

Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.