TickyNucker
Två varmvattenberedare med kopplade rör och ventiler i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av ett värmesystem med radiatorkrets och tappvattenkrets markerade i olika färger.
Skapa konto
Expansionskärl i orange med tryckmätare och kopparledningar monterade på en vit vägg.
Skapa konto
Cirkulationspump och mätare monterade på kopparrör i ett värmesystem.
Skapa konto
Expansionskärl i en uppvärmningsanläggning med kopparledningar och tryckmätare.
Skapa konto
Hej alla! Detta är min första post, så var snälla mot mig. Har lite blandade frågor.

Jag ska byta expansionskärl eftersom jag är ganska säker på att det jag har, har ett trasigt membran. Har även försökt göra lite beräkningar och tror att en 25 liters passar mitt system bättre än nuvarande 18 liters.

Jag har försökt göra ett flödesschema över värmesystemet och skrivit lappar på rören, så jag ser vad som är vad. När jag gjorde detta blev jag lite konfunderad över att det inte satt en säkerhetsventil vid expansionskärlet!?

1. Kan det vara så att säkerhetsventilen (2,5 bar) som sitter på VP-framledningsröret, innan bufferttanken, är den som gäller? Känns bara lite konstigt då alla jag sett på internet alltid sitter precis vid expansionskärlet.

2. Dessutom undrar jag hur jag bäst ska byta expansionskärlet. Den lilla kopplingsdetaljen på höger sida, är det någon slags avtappningsventil som man kan koppla en slang till?? Om inte, hur gör jag då?

Bifogar en översiktsbild av systemet, flödesschema och några detaljbilder. Bara att be om fler, om det behövs!

TickyNucker TickyNucker skrev:
När jag gjorde detta blev jag lite konfunderad över att det inte satt en säkerhetsventil vid expansionskärlet!?
Säkerhetsventilen kan sitta var som helst på systemet, det enda viktiga är att det inte får finnas någon ventil mellan pannan (värmealstraren) och säkerhetsventilen.

1. Kan det vara så att säkerhetsventilen (2,5 bar) som sitter på VP-framledningsröret, innan bufferttanken, är den som gäller? Känns bara lite konstigt då alla jag sett på internet alltid sitter precis vid expansionskärlet.
Ingen nackdel att säkerhetsventilen sitter nära värmepumpen.

2. Dessutom undrar jag hur jag bäst ska byta expansionskärlet. Den lilla kopplingsdetaljen på höger sida, är det någon slags avtappningsventil som man kan koppla en slang till?? Om inte, hur gör jag då?
Nej, det är en blindplugg.

• Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.