5 282 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Placering av kyl, frys och högskåp med ugn
Ska ändra om i vårt kök pga att vi kommer bygga till. "Alla" har kyl, frys och högskåp med ugn/micro i slutet/början av köket. Jag är inne på att ha det "mitt i", med låga skåp på båda sidor om dessa tre saker. Är det jättekonstigt tänkt? Anledningen som gör att jag funderar på detta är att det ju är smidigt att ha avställningsytor på båda sidor. Om jag ska sätta in matvaror i kylen så kan jag ställa kassarna på bänken bredvid. Och ska jag ta ut en form ur ugnen så kan jag ställa den på bänken bredvid ugnen. Men är det helt fel tänk? Ser det bara dumt och konstigt ut?
Gör som du tycker är praktiskt. Sällan visningskök är speciellt praktiska. När vi handlar mat åker mer än hälften in i skafferiet och resten i kyl/frys. Lagar vi mat är oftare och plockar i skafferiet.E Elin80 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 218 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 218 inlägg
Visst kan man göra som du vill bara du ändå får en tillräckligt lång sammanhållande bänkyta för diskho och häll med bänkyta på båda sidorna av båda delarna, minst 80 cm mellan diskhon och hällen.
Ett sätt är att ha kyl och frys i ena änden, närmast diskhon, och sen ha ugn och mikro i andra änden närmast hällen. Det är praktiskt att ha bra uppsikt över både häll och ugn/mikro samtidigt.
Ett sätt är att ha kyl och frys i ena änden, närmast diskhon, och sen ha ugn och mikro i andra änden närmast hällen. Det är praktiskt att ha bra uppsikt över både häll och ugn/mikro samtidigt.
Klicka här för att svara