1 534 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Placering av DSC larm i kallt utrymme
Generellt är det väl inte bra att placera elektronik på sådana platser om den inte är anpassad till det och ett larm i ett enkelt plåtskåp är nog inte gjort för det.
Går det inte att montera inomhus och göra lite längre kabeldragning?
Går det inte att montera inomhus och göra lite längre kabeldragning?
Hade en DSC 832:a i ett kallgarage under 7 års tid.
Funkade fint även om batteriet snabbt tog stryk, jag litatde aldrig helt på att jag hade ok batteribackup utan ställde ned tiden för nätfelsfördröjning till 0 min så att jag fick ett larm direkt de få gånger strömmen gick.
Ha inte heller klartextdisplay. Den fungerar väldigt dåligt i minusgrader. Jag bytte till LED-display, vilket fungerade mycket bättre.
Så har du inget annat alternativ, kör.
Funkade fint även om batteriet snabbt tog stryk, jag litatde aldrig helt på att jag hade ok batteribackup utan ställde ned tiden för nätfelsfördröjning till 0 min så att jag fick ett larm direkt de få gånger strömmen gick.
Ha inte heller klartextdisplay. Den fungerar väldigt dåligt i minusgrader. Jag bytte till LED-display, vilket fungerade mycket bättre.
Så har du inget annat alternativ, kör.
Jag har min central på kallvinden, det har inte varit något problem. Batteriet är bly-syra-batteri och klarar kyla bra, det laddas ju hela tiden. Man måste ändå byta batteri med några års mellanrum. Jämför med ett bilbatteri som också funkar i kyla så länge det inte laddas ur helt.
Elektroniken är jag inte orolig för, trafon samt batteriet värmer luften inne i skåpet så det är några grader varmare än omgivningen så risken för fukt är liten.
Elektroniken är jag inte orolig för, trafon samt batteriet värmer luften inne i skåpet så det är några grader varmare än omgivningen så risken för fukt är liten.
Tack för alla svar.
Anledning till placeringen av larmet är bl.a. enklare kabeldragning samt att det blir mer skyddat för ev. sabotage av larmskåp
Display kommer ej att sitta kallt utan bara själva larmskåpet
Man skulle ju kunna tänka sig att hänga över en "isoleringshuv" över larmskåpet vintertid om det nu skulle bli bättre.
Anledning till placeringen av larmet är bl.a. enklare kabeldragning samt att det blir mer skyddat för ev. sabotage av larmskåp
Display kommer ej att sitta kallt utan bara själva larmskåpet
Man skulle ju kunna tänka sig att hänga över en "isoleringshuv" över larmskåpet vintertid om det nu skulle bli bättre.
Klicka här för att svara