Byggahus.se

Placering av downlights mm.

1k läst  2 svar

1. C
    Medlem Nivå 3
    Hej. Är i färd med att sänka taket i halva huset (entré, kök och vardagsrum) och fälla in spottar. Nu har ett antal frågor dykt upp, såväl på själva placeringen (se bifogat dokument) som på installationen. Skulle bli mycket tacksam om jag kunde få lite svar på frågorna.

Den teoretiska rumsytan är ~53m2. Köksskåpen borträknat blir det ~48m2. Totalt är 43st halogenspotlights inritade. Har tänkt använda 12V, 20W och har tänkt ansluta transformatorerna till befintliga lamputtag i taket. Har tänkt dra värmetålig kabel i rör. De olika färgerna ger de olika påtänkta slingorna. Alla slingor kommer att bli dimbara.
    - Har tänkt att ha 38gr spridning på alla spottar förutom gröna som jag funderar på att ha 24gr (eller 12gr) spridning på för att kunna riktas mot väggarna. Vad tror ni om det?
    - Räcker det med 20W (bli allmänbelysningen tillräcklig) eller behöver jag ha 35W?
    - Behöver jag pottor? Idag har jag gipstak som kommer att få vara kvar. Har tänkt använda armatur som endast kräver 10cm inbyggnadsdjup. Hittar inga pottor som är så grunda.

2. M
    Medlem Nivå 1
    en "potta" används för att skydda armaturen mot isolering, samt att säkerhetställa kravet för märkningen "f-märke med tak". med andra ord använder man box i isolerade undertak. Om man sänker taket, så pass mycket som det i tillverkarens monteringsanvisning står att armaturen behöver i fritt utrymme, så behöver man ingen box.

20W 12v bukar räcka i hemmiljö, om rummet har ljusa färger. ju mörkare färger, desto starkare lampor behövs.

3. MB77
    Medlem Nivå 11
    Det är väldigt många spottar, 1st/per m2. Risk för att det ser plottrigt ut.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka