489 läst ·
3 svar
489 läst
3 svar
Placering av badrumsfläkt med LVVP-utedel i direkt närhet – dåligt?
Hej!
Ska installera en Fresh Intellivent Sky badrumsfläkt i badrummet men har en fråga som jag inte blir riktigt klok på.
Se bifogad bild. Ursprungstanken var att placera fläkten på position 2 i bilden. Men det är egentligen inte klockrent rakt över badkaret och om vi skulle byta badkaret till en duschhörna av något slag så är det kanske inte optimalt att ha fläkten "innanför duschväggarna". Eller tänker jag fel där?
Därför funderade jag på att placera fläkten på position 1 i bilden, dvs över fönstret. Men... utanför fönstret står vår fläkt (utedel) tillhörande en luftvattenvärmepump (IVT AirX 407S) som är ungefär där markeringen i bilden är (utanför fönstret förstås). Den når upp till fönsterblecket i princip.
Kan placering av badrumsfläkten på position 1 försämras av att LVVP-utedelen står rakt nedanför?
I badrumsfläktens väggenomföring tänkte jag ha ett kallrasskydd och tanken är också att badrumsfläkten ska gå på kontinuerlig drift, dvs lågt varvtal hela tiden, men som reagerar på t ex fukt och då ökar varvtalet.
Min misstanke är att jag riskerar få in "fuktig" och kall luft från LVVP-utedelen genom badrumsfläkten. Eller är misstanken obefogad?
Vad är era tankar och vilken placering av badrumsfläkten hade ni valt?
Ska installera en Fresh Intellivent Sky badrumsfläkt i badrummet men har en fråga som jag inte blir riktigt klok på.
Se bifogad bild. Ursprungstanken var att placera fläkten på position 2 i bilden. Men det är egentligen inte klockrent rakt över badkaret och om vi skulle byta badkaret till en duschhörna av något slag så är det kanske inte optimalt att ha fläkten "innanför duschväggarna". Eller tänker jag fel där?
Därför funderade jag på att placera fläkten på position 1 i bilden, dvs över fönstret. Men... utanför fönstret står vår fläkt (utedel) tillhörande en luftvattenvärmepump (IVT AirX 407S) som är ungefär där markeringen i bilden är (utanför fönstret förstås). Den når upp till fönsterblecket i princip.
Kan placering av badrumsfläkten på position 1 försämras av att LVVP-utedelen står rakt nedanför?
I badrumsfläktens väggenomföring tänkte jag ha ett kallrasskydd och tanken är också att badrumsfläkten ska gå på kontinuerlig drift, dvs lågt varvtal hela tiden, men som reagerar på t ex fukt och då ökar varvtalet.
Min misstanke är att jag riskerar få in "fuktig" och kall luft från LVVP-utedelen genom badrumsfläkten. Eller är misstanken obefogad?
Vad är era tankar och vilken placering av badrumsfläkten hade ni valt?
Produkter som diskuteras: "Intellivent Sky"
Badrumsfläkt Intellivent Sky Design Fresh
Med fukt, ljus och luftkvalitetssensor
2 077 kr inkl moms
Läs mer
Om den går på lågvarv hela tiden är ju risken obetydlig.
Tror inte det spelar roll även om den är avstängd i och med kallrasskyddet.
Sen blåser ju inte utedelen luften uppåt och är det öppet runt så blandas lufte snabbt.
Placeringen bör väl funka vilken som.
Många som har den i duschen. Då kanske oftast i taket dock.
Sen blåser ju inte utedelen luften uppåt och är det öppet runt så blandas lufte snabbt.
Tack för svar 👍Dede77 skrev:
Om den går på lågvarv hela tiden är ju risken obetydlig.
Ungefär samma slutsats som jag har dragit, men är fortfarande lite "velig" om vilken variant som är lämpligast, eller om nån kanske till och med är direkt olämplig.
Någon annan som har input i ämnet?
Är det självdrag i huset så kör Intelliventen i konstant drift inställd på det högsta varvtal du kan utan att ljudet upplevs som störande.C ChrisCornell skrev:
Givet detta hade jag valt placering 1. Då har ni fria händer för att placera en dusch i hörnet i framtiden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden