TRJBerg
E Einh skrev:
Vad brukar invändningen vara mot att man inte ska skaffa en golvmodell?
I mitt fall praktiskt. Finns ingen plats på golv jag kan acceptera. Och inbyggnad går bort av samma skäl. Misstänker väldigt många har samma problem.

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
E Einh skrev:
Vad brukar invändningen vara mot att man inte ska skaffa en golvmodell?
dyr!

• Gilla
Einh
  • Laddar…
T Torleif S skrev:
Det bör väl även beaktas att kondensvatten från utedelen kan ledas bort på lämpligt sätt!
Jag har en brunn under min utedel som ska kopplas in nu till sommaren.

Det finns inga rationella skäl till att placera den högt annat än att den är ur vägen. Värmen stiger uppåt, det är mera rimligt att placera den lågt om den primärt är till för uppvärmning.

Sen är det svårt med generella råd som i den här artikeln, förutsättninngarna i just ditt hus kan göra att de här råden är rent av felaktiga även om de till 2/3 är rätt.

• Gilla
returen
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Det finns inga rationella skäl till att placera den högt annat än att den är ur vägen. Värmen stiger uppåt, det är mera rimligt att placera den lågt om den primärt är till för uppvärmning.

Sen är det svårt med generella råd som i den här artikeln, förutsättninngarna i just ditt hus kan göra att de här råden är rent av felaktiga även om de till 2/3 är rätt.
artikeln är ju en skrivbordslösning av en teoretiker

• Gilla
Bangan
  • Laddar…
Purre
Vad kommer dessa uppgifter ifrån? Kollar man Mitsubishi Hero (vet inte exakt vilken modell det var) så är ljudnivå betydligt högre än de där siffrorna, typ 45-50dB(A) SPL

https://mitsubishielectric.se/produkter/villa/luft-luft/hero

Tänk på ljudnivån​

En värmepump får inte ha en utedel med en ljudnivå som överstiger 35 dB, en ljudnivå som är ungefär i klass med en viskning eller fågelkvitter.

• Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Vad kommer dessa uppgifter ifrån? Kollar man Mitsubishi Hero (vet inte exakt vilken modell det var) så är ljudnivå betydligt högre än de där siffrorna, typ 45-50dB(A) SPL

[länk]
Låter rent skitsnack. Kanske någon som fuskar med AI för att skriva artiklar och inte har kompetens att avgöra om vad som skrivs är korrekt? 35 dB är liiite

Jag tar gärna tips på hur man lämpligen placerar utedelen skyddad från kyla?

• Gilla
johan_p och 2 till
  • Laddar…
Vår utomhusdel är monterad på vägg med fjäderupphängning. Jag frågade installatören något år senare ifall ljudet skulle minska i huset om vi flyttade den till markstativ på samma ställe men de menade att det inte skulle göra någon större skillnad?

Någon som gått från väggmontering med fjäderupphängning till markstativ?

Mats-S
... och vill man köra kyla på sommaren så tillkommer helt nya aspekter ... moderna LLVP är suveräna AC-aggregat på sommaren.

Mats-S Mats-S skrev:
... och vill man köra kyla på sommaren så tillkommer helt nya aspekter ...
Som?

Håller nog inte med alls här. Vi har installerat våran i ena kortsidan av ett H hus. Där den istället blåser rakt igenom huset och kan därifrån sprida till alla rum. Hade vi haft den centralt i huset hade våra flyglar varit kokheta i söderläge.
Behöver ju anpassa det till olika typer av hus och vart söderläge är, speciellt om huset är av typen som har stora glasytor. Norrläge klarar sig ofta med passiv spridning från andra delar av huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.