Hej,

Har funderingar angående höjd för placering av LLVP innedel.

Vi har LLVP i hallen, som värme hela huset. Det fungerar allment bra. Fast den nå inte riktigt fram till köket, så jag funderar på att sätta en till liten LLVP där.

Finns inte mycket utrymme och jag funderar på att ersätta en elradiator under fönstret med denna extra LLVP

Det finns ju vägg- och golvmodeller. För väggmodeller rekommenderas minst 5cm avstånd till tak.

Finns det nackdelar med att installera vanlig väggmodell ca 50cm över golv?

.

En väggmodell 50 cm upp ger säkert dålig spridning av värmen eftersom den blåser snett neråt framåt vid värme. I så fall bör det vara en golvmodell. Uppe vid innertaket räcker det med ca 5 cm bara det går att fälla upp frontluckan på den vägghängda modellen.

Redigerat:
Monterar man en ”vanlig” modell lågt så låser man vingarna rakt fram och det fungerar mycket bra såvida det inte är något hinder framför som hindrar spridningen.
Nackdelen med den placeringen är att det blir lite krångligare att ta ut och återmontera filtren då man måste stå på knä.
Oftast betydligt högre luftflöde i vanliga modeller vilket i många fall är bra.

A
C Comfort Thomas skrev:
Monterar man en ”vanlig” modell lågt så låser man vingarna rakt fram och det fungerar mycket bra såvida det inte är något hinder framför som hindrar spridningen.
Nackdelen med den placeringen är att det blir lite krångligare att ta ut och återmontera filtren då man måste stå på knä.
Oftast betydligt högre luftflöde i vanliga modeller vilket i många fall är bra.
nackdelen är ju att du aldrig likt en "riktig" golvmodell kan få luften uppåt

Har haft en väggmodell monterad i elementhöjd.
Ger värme utmed golven likt golvvärme, som i sin tur ger bättre värmekomfort. Värmen stiger av sig själv, man behöver inget blås uppåt, och man slipper vinddrag från fläkten.
Installatören tyckte jag var en idiot, men jag ångrade inte placeringen en sekund.
Mer damm i filtret är nackdelen, men det var enkelt att dammsuga på min modell, tog det som vana när man städade.
Sämre effekt om man ville kyla på sommaren.

electroluxaren skrev:
nackdelen är ju att du aldrig likt en "riktig" golvmodell kan få luften uppåt
Du borde testa om du är skeptisk :cool:
Som med alla installationer så gäller det att förutsättningarna är rätt oavsett typ.

A
C Comfort Thomas skrev:
Du borde testa om du är skeptisk :cool:
Som med alla installationer så gäller det att förutsättningarna är rätt oavsett typ.
Iv been there done that!

electroluxaren skrev:
Iv been there done that!
Då där det rätt förvånande om det inte blev bra.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.