Ni som käkar pizzasallad, hur gör ni med salladen till pizza? Käkar ni den på en tallrik innan eller sprider ni ut den över pizzan?

Jag sprider alltid ut salladen över pizzan för att min familj alltid gjort så, men tror nästan aldrig att jag har sett någon annan göra så. Hört rykten om en vars pappa gjorde så. ;)

Är det ovanligt?

//Patrik

Mina kompisar i Stockholm kallade det för jävelsättet, eftersom jag gör så och är från Gävle

/Peter

Patrik_Hed skrev:
Jag sprider alltid ut salladen över pizzan

Samtidigt men från en tallrik bredvid....

Om jag äter pizza hemma så brukar jag börja äta sallad när det blivit en bit ledigt på tallriken. Häller aldrig den över pizzan. På restaurang blir det innan pizzan serveras.

Lite olika, men oftast på pizzan.
Och då helst ett tjockare lager med pizzasallad än pizza!
Sedan rullar jag hemåt mätt och belåten.
fat+cat.jpg

Restaurang: Innan pizzan
Hemma: På pizzan. Dock beroende på pizza. En enkel vesuvio så blir det ett lager på, kebabpizza med isbergsallad, då blir det ingen pizzasallad alls...

Är det bara jag eller blev man lite sugen på pizza nu?

//Patrik

Tyvärr, det är bara du.

Så nu vet du det.

sallad är för tjejer ;-)

Nädå, efter man har tryckt i sig pizzan, det får en att känna sig lite nyttig.

Den är ju till för att äta tills man får pizzan så får man dem samtidigt kan man kasta salladen och bara äta mat.

Smaken är ju som baken, men i mina öron låter det konstigt att man skulle vilja hälla ur den där sörjan på själva pizzan?

Pizzasallad har ingenting med rätten pizza att göra (förutom möjligtvis i Sverige) och man dödar ju effektivt alla andra smaker när man gör på det viset.

Men visst, på en vanlig capricciosa med burkchampinjoner och formpressad skinka spelar det väl ingen roll. Där kanske det t.o.m. är fördelaktigt att dölja vissa smaker?

Men principiellt är jag en stark motståndare till att hälla vinägerindränkt vitkål på pizzor.

Mikael_L
Vilken fånig tråd !!! :O
Fy Patrik. :cool:

På restaurang käkar jag för det mesta lite pizza-sallad i väntan på att maten ska komma in.
Mest som lite terapi, typ, - något att göra.
Eller så knaprar jag på något annat dom bjuder på, ifall det finns något gott. En favvo är ifall dom har sådana där små nybakade bröd utav pizzadeg, mums med lite smör på.

När pizzan väl kommer har jag inte en tanke på någon småäcklig pizza-sallad.

Är det hämtpizza så vill jag äta pizzan innan den kallnar, så då äter jag alltså inte ett enda gram pizzasallad.

Förövrigt har jag ofta lite svårt att pressa i mig en hel pizza, så att välja bort salladen mot den godare pizzan är ju ett lätt val.

Jag äter den som frukost nästa dag.

mmm..pizza, med årens gång så har man blivit lite kräsen vad gäller själva bakningen och smaken, vissa har för tunna, inga kanter, för mycket tomatsås, för lite ost etc etc det är nackdelen eller hur man ska se det med att bo på vichan mot en mycket större stad :D

Just ja kanske skulle svara på själva frågan, blev så exhalterad med risk för felstavning :)
En riktigt god pizza sallad var det länge sedan man åt antingen är den för besk, oljig eller bara kålsmak men när den är som bäst så lägger jag gärna på lite sallad på "tårtbiten" viker ihop och avnjuter livets goda iaf en av de.

Man undrar ju hur många man tryckt i sig genom årens lopp man fick ju smak på pizza tidigt, konstigt nog så tröttnar man inte som man gör på övrig husmanskost..

Pizzzzerian som jag har i närheten gör pizzor som ibland är jättegoda och ibland mest blöta och kletiga i kombination med total avsaknad av smak.
Det beror helt på vem som bakar dom när man är där, bäst är det när "el chefo" bakar dom. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.