Jag tycker det låter som du ska ha en migsvets jo. Fast många svetsar bilplåt nuförtiden med tig också, eller moderna miggar som klarar av att köra kiselbronstråd. Har att göra med att migsvetsarna brkar bli så hårda, en tig fog blir mjukare. Och mjukast av allt blir det med kiselbrons, som går med tig eller moderna miggar. Det har blivit viktigare med det eftersom moderna bilar använder mera och mera kolstålslegeringar, även i plåten.
 
Skall du svetsa bilplåt skall det vara en mig eller möjligen en modern tig. Fast det duger inte med de där billigmiggarna som säljs överallt. Att svetsa bilplåt med en sådan är bara ett sätt att övertyga sig själv att man är för obegåvad för att kunna lära sig svetsa.
Så...... en Esab eller Kemppi mig av bättre modell är sannolikt bästa alternativet för bilplåt.

Å andra sidan så är migsvetsning väldigt vindkänsligt. Man är nästan tvungen att ha en brandsäker verkstad att hålla till i om inte gasen skall blåsa bort.
Sticksvetsning är inte alls vindkänsligt så man kan hålla till utomhus med svetsandet och dessutom är sticksvetsar mycket billigare än en bra mig. Tyvärr kan man inte sticksvetsa material som är tunnare än 1,5mm. Redan det är litet svårt men från 2mm och upp går det bättre.
Skall man svetsa litet grövre material låt oss sägaöver 16mm fordras det en väldigt stor och dyr migsvets för att få upp värmen tillräckligt medan de flesta sticksvetsarna klarar det galant.
Man kan inte heller nickelsvetsa gjutjärn eller hårdsvetsa till exempel nya kanter på ett smidesstäd med mig. Att byta tråd mellan till exempel vanligt järn och rostfritt är besvärligt på en mig medan det går enkelt med sticksvets.

Egentligen borde man alltså ha både mig och sticksvets om man bara skulle ha råd.
 
H heimlaga skrev:
Den där borde klara upp till 3,2mm elektroder.

Fast om vi skall vara ärliga så har tiden sprungit ifrån din svets. Den är en svetstransformator, det vill säga att svetsströmmen som kommer ut är växelström. Det är oerhört svårt att svetsa med en sådan och bara vissa stickor fungerar. Gamla tiders svetsare klarade att svetsa med växelström enbart för att de höll på med det på heltid och var fantastiskt yrkesskickliga.

Esab Ok48.15 och ElgaP51 är basiska stickor som fungerar med växelström.
Esab Ok46 och Elga P45 är sura stickor som är lättsvetsade med växelström men de ger extremt kallsköra svetsfogar som splittras som glas i kallväder.

Min egen svets är sannolikt några år äldre än din men är en likriktare som alltså är tekniskt sett modernare. Då jag sålde växelströmssvetsen och köpte den här likriktaren begagnad öppnade sig en ny värld för mig. Plötsligt kunde jag svetsa nästan vad som helst och plötsligt fanns det ett stort utbud av olika stickor för olika ändamål.
Det går att bygga en diodbrygga och koppla till din gamla växelströmmare så blir det en likriktare av den men med tanke på vad gamla likriktare brukar kosta så tror jag inte att en sådan ombyggnad skulle löna sig ekonomiskt.

Annars så brukar alla de här gamla svetsarna lösa ut jordfelsbrytare. Det induceras läckströmmar som får jordfelsbrytaren att tro att någonting är sönder och så löser den ut. Av den orsaken har vi ingen jordfelsbrytare på trefasuttagen hemma.
Jag kan nog skrapa fram några dioder mot portokostnad, men räcker det med dioder, inbillar mig att det brukar vara en induktans också?
H heimlaga skrev:
Den där borde klara upp till 3,2mm elektroder.

Fast om vi skall vara ärliga så har tiden sprungit ifrån din svets. Den är en svetstransformator, det vill säga att svetsströmmen som kommer ut är växelström. Det är oerhört svårt att svetsa med en sådan och bara vissa stickor fungerar. Gamla tiders svetsare klarade att svetsa med växelström enbart för att de höll på med det på heltid och var fantastiskt yrkesskickliga.

Esab Ok48.15 och ElgaP51 är basiska stickor som fungerar med växelström.
Esab Ok46 och Elga P45 är sura stickor som är lättsvetsade med växelström men de ger extremt kallsköra svetsfogar som splittras som glas i kallväder.

Min egen svets är sannolikt några år äldre än din men är en likriktare som alltså är tekniskt sett modernare. Då jag sålde växelströmssvetsen och köpte den här likriktaren begagnad öppnade sig en ny värld för mig. Plötsligt kunde jag svetsa nästan vad som helst och plötsligt fanns det ett stort utbud av olika stickor för olika ändamål.
Det går att bygga en diodbrygga och koppla till din gamla växelströmmare så blir det en likriktare av den men med tanke på vad gamla likriktare brukar kosta så tror jag inte att en sådan ombyggnad skulle löna sig ekonomiskt.

Annars så brukar alla de här gamla svetsarna lösa ut jordfelsbrytare. Det induceras läckströmmar som får jordfelsbrytaren att tro att någonting är sönder och så löser den ut. Av den orsaken har vi ingen jordfelsbrytare på trefasuttagen hemma.
Jag kan nog hitta några dioder och skicka mot portokostnad, men räcker det? Brukar det inte sitta en induktans efter likriktaren? Kanske inte behövs?

Kan du beskriva lite utförligare vad som händer när säkringen går? Går den direkt du ansluter svetsen eller efter en stunds svetsande? Går det längre på läge 6?
 
K kristofo skrev:
Jag kan nog skrapa fram några dioder mot portokostnad, men räcker det med dioder, inbillar mig att det brukar vara en induktans också?

Jag kan nog hitta några dioder och skicka mot portokostnad, men räcker det? Brukar det inte sitta en induktans efter likriktaren? Kanske inte behövs?

Kan du beskriva lite utförligare vad som händer när säkringen går? Går den direkt du ansluter svetsen eller efter en stunds svetsande? Går det längre på läge 6?
Det måste vara en ordentlig diodbrygga med kylflänsar att montera dioderna på och så ett lämpligt skal runt omkring. Det måste också vara en drossel kopplad efter diodbryggan för att ytterligare släta ut strömmen. Allt det där går att bygga på lågbudget men i dagens värld får man antagligen en begagnad likriktare för samma pris.
 
Gott folk först tack för samtliga råd och kommentarer.

Jag chansade genom att köpa pinnar 1,6 och jävlar vad det svetsas nu, det blir väldigt bra och fina svetsar.

Nu när jag fått bra fart skall jag testa de större pinnarna igen men det blir kanske för stor belastning.

Pinnaavets är skoj och blir riktigt bra ✌️✌️
 
Kan det vara så att kontaktpunkterna i brytaren är brända på de mest använda strömstyrkorna. Det skulle förklara varför den inte fungerar med vanliga 2,5mm men fungerar bra med ovanliga 1,6mm.

Det kan hjälpa att putsa upp brytaren.
 
H heimlaga skrev:
Kan det vara så att kontaktpunkterna i brytaren är brända på de mest använda strömstyrkorna. Det skulle förklara varför den inte fungerar med vanliga 2,5mm men fungerar bra med ovanliga 1,6mm.

Det kan hjälpa att putsa upp brytaren.

Afan, hur kollar jag upp detta?
 
H heimlaga skrev:
ovanliga 1,6mm
:crysmile:
 
Violina Violina skrev:
:crysmile:
Är dom ovanliga
 
Flippegubben Flippegubben skrev:
Är dom ovanliga
Kanske i Finland. Här finns de på Jula, 500:- för 1.6kg typ
 
Frustrator Frustrator skrev:
Kanske i Finland. Här finns de på Jula, 500:- för 1.6kg typ
Jo precis men är det ovanligt att svetsa med 1,6 till diverse?

Blir finfina svetsar när man knackar bort slaggen
 
Flippegubben Flippegubben skrev:
Jo precis men är det ovanligt att svetsa med 1,6 till diverse?

Blir finfina svetsar när man knackar bort slaggen
För hemmabruk skulle jag säga att det är väldigt vanligt..
 
Violina Violina skrev:
För hemmabruk skulle jag säga att det är väldigt vanligt..
Kanon tack då väntar alltså ingen överraskning runt hörnet
 
Flippegubben Flippegubben skrev:
Kanon tack då väntar alltså ingen överraskning runt hörnet
Beror ju på vad du svetsat och vilken typ av pinne du använt..

Har du använt helt fel pinne kan du fortfarande drabbas av överraskningar
 
F
DennisCA DennisCA skrev:
Jag tycker det låter som du ska ha en migsvets jo. Fast många svetsar bilplåt nuförtiden med tig också, eller moderna miggar som klarar av att köra kiselbronstråd. Har att göra med att migsvetsarna brkar bli så hårda, en tig fog blir mjukare. Och mjukast av allt blir det med kiselbrons, som går med tig eller moderna miggar. Det har blivit viktigare med det eftersom moderna bilar använder mera och mera kolstålslegeringar, även i plåten.
Kan man ju samtidigt nämna då att det inte är svetsning längre utan MIG-lödning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.