Vi ska dra upp vatten och avlopp till diskho i tillbyggnad och jag har dragit fram pex rör-i-rör genom bjälklaget enligt bilden. Diskhon kommer inte sitta i standard köksskåp utan blir någon lite mer öppen hemmasnickrad bänk.

Kan man låta vattenrören komma upp inuti stommen och ha utlopp/täckbricka på väggen, eller blir det för skarp 90-böj på rören med tanke på att stommen bara är 145 mm?

Pex rör-i-rör som sticker upp från ett bjälklag bredvid ett fönster i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså rören borras upp genom liggande väggregeln. Det ska inte vara något mer lager med läkt utan det blir väggskiva direkt på stommen på bilden.

Använd bockfixtur. Då krävs endast 70mm tjock vägg. Inga problem med dina 145 mm.

• Gilla
mikewse
  • Laddar…
K khessman skrev:
Använd bockfixtur. Då krävs endast 70mm tjock vägg. Inga problem med dina 145 mm.
Kan det vara ett problem att man kommer så långt ut i ytterväggen? Tänker på frysrisk. Vatten ska väl helst dras på insidan ångbroms?

Tack för måttet med bockfixtur, verkar ju funka.

Man skulle ju också kunna låta rör/täckbricka komma ut i golvet bredvid avloppsröret. Gör man så? Vore det bättre?

Om du drar rören i yttervägg se till att isolera dem. Armaflex-tub är bra isolering (dock lite dyr).
Du kan också dra upp dem bredvid avloppet genom golvet som du skriver. Skulle säga att det är det bästa och enklaste. Tanken med Rör-i-rör är att de skall kunna bytas ut enkelt och alla skarpa vinklar försvårar det. Lycka till!

• Gilla
mikewse
  • Laddar…
Jamen vad bra, då känner jag mig trygg med att gå genom golvet. Tackar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.