Är det någon här som vet något om den golvvärmeslang som Sylvan säljer. Den är ju så oförskämt billig om man jämför mot t ex Wirsbo.

Om jag inte minns fel så kostar den långt under hälften. Man blir lite misstänksam. Tänkte lägga in golvvärme i plattan till garaget men vet inte om jag vågar köpa den här slangen.

Alla ni som vet något om kvalitet etc och kanske själv har använt den - hör av er.

Peter

Sök (på forumet) och du skall finna.... :P

Nej det finns inte mycket att hitta om detta.

Du kan hitta lite om PEX standarden och hur olika kvalitetet är uppbyggda, men inget om just silvans slang. Man säljer en PEX-b slang om jag inte missminner mig och den är godkänd enligt normer för golvvärme. Jag kan tänka mig att dyrare slangar av annan PEX standard är mjukare, i övrigt lär det inte skilja ett smack.

Inte ens wirsbo själva hävdar att det är något speciellt fel på Silvans slang.....

jureit skrev:
Kan inte vara något fel på den!  >:(

Ligger just nu och brottas med den på golvet och några svaghetstecken finns inte att rapportera, inte när det gäller slangen i alla fall!  ;D
Däremot är just brottas det rätta ordet. 20mm rör är INTE roliga i allmänhet och Silvans rör i synnerhet är förbaskat bångstyriga. De första metrarna la jag själv och höll på att få psykbryt på kuppen, därefter fick jag en hjälpande hand från farsan och då var det hanterbart. Jag har hört att flera installatörer vägrar befatta sig med 20mm rör just pga dom är jobbiga att hantera....:)

Ujujuj, det där väcker minnen  :)

Vi hade två jätterullar (Wirsboslang iofs) , jag tror det var 200 eller 240 m som vi slogs med. Det var rent omöjligt att hantera den själv. Jag fick ta rullen i famnen, och Nette tryckte ner den i spåret med foten. Sen tog jag ett steg bakåt, kastade upp rullen ett halvt varv och klev över slangen och snurrade ett varv, och Nette fortsatte med att trycka ner slangen med ena foten framför den andra.
Det såg ut som om vi dansade en galnings folkdans.

Nä men så hemska tycker jag inte att dom är ändå! ;D ;)

Ett hett tips - låna en slangvinda!!
Vi fick låna en sån av den VVS-firma som sålde pex-rören till oss (vi har Wirsbos grejer) och det var absolut inga problem att dra slangen när man hade en sån!

Ser inte fram imot att ta tag i min 500m rulle med 20 slang :-/

jureit skrev:
Jag tror att ett tips är att vara några stycken så man aldrig låter slangen få övertaget. För risken är då att när man ligger och brottas med ena änden någonstans så håller den andra änden på att ta på sig kläderna och försvinna ut genom dörren.
Hoppas hoppas att detta kommer att finnas dokumenterat på hemsidan... ;D

Jag och farsan lade golvvärme på övervåningen - 17 mm rör från Variant (norskt, men bra trots det). Vi hade två rullar om 240 m vardera.

Knepet för vår del var att rulla upp så mycket slang som slingritningen sade gick åt + några meter och kapa. Då blev det lättare.

Fast det hände ett par gånger att vi hade spikat och limmat glespanelen av misstag ute i ändarna där vi skulle under med slangen. Då osade det en hel del svavel. Då fick jag vackert börja mata slangänden från rullen som farsan höll. Men på hela taget gick det bra.

Synd bara att svenska delen av Varian gick i KK.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.