Vilket sorts kopplingar ska man satsa på till PEX-ledningar?

a) Kopplingar med fast stödhylsa
b) Kopplingar med lös stödhylsa avsedda för PEX
c) Annat alternativ

Ge gärna tips var man köper kopplingar för 18 mm PEX-rör (Rinkaby har inte så stort sortiment för 18 mm).
 
www.sigro.se har det du söker.

Kolla tex på Vatettes kopplingar.

Jag gillar kopplingar med fast hylsa men har inte valt detta aktivt - det har fått bli vad det råkat vara på den koppling som har passat.... Vatette har ju en lös stödhylsa och det är ju inte sämre för det.
 
Hej. Lånar tråden lite eftersom jag har samma funderingar.

Skall dra Wirsbos 15 mm PEX. Nu undrar jag om det är så att man kan använda vilken klämringskoppling som helst bara man har rätt stödhylsa?
Eller är det så att vissa fabrikat inte är godkända. Vatette har ju stödhylsor för PEX men samma koppling går ju också efter vad jag förstår också till kopparrör med annan stödhylsa.
Tacksam för lite svar.
 
Tim skrev:
Hej. Lånar tråden lite eftersom jag har samma funderingar.

Skall dra Wirsbos 15 mm PEX. Nu undrar jag om det är så att man kan använda vilken klämringskoppling som helst bara man har rätt stödhylsa?
Eller är det så att vissa fabrikat inte är godkända. Vatette har ju stödhylsor för PEX men samma koppling går ju också efter vad jag förstår också till kopparrör med annan stödhylsa.
Tacksam för lite svar.

Näe, vad som helst går inte att använda. Kopplingen ska vara gjord för pex också helt enkelt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.