Mikael_L
Då jag är total VVS-analfabet måste jag tyvärr fortsätta att terrorisera forumet med mina elementära frågor. :x

Situationen är så här:
Jag har ett antal Wirsbo combipex-rör 15mm (RiR) som sticker upp från betongplattan här och där. Alla kommer upp i vägg.

Mitt bekymmer är att välja rätt grejer att få ut vattnet genom väggen med.

En del saker känns ganska klara.

Till dusch-blandaren tar jag en väggskena 160mm och två väggbockfixtur 25 märke wirsbo, sen två tätningsmanchetter från tätskiktstillverkaren och slutligen ett blandarfäste 160mm för PEX 15mm, t.ex. FMM rsk 8530942
image1_45e57b8ce121bf7db33a6290146d6bc7.jpg

Men sen blir det knepigare.
Om vi börjar med tvättstället ...

Väggskena 160mm eller 40mm ?
(Jag antar 160mm blir bäst)
Sen två väggbockfixturer och tätningsmanschetter.

Sen då?
Kanske en Mora UPL väggbricka (eller två givetvis) rsk 8543357
image1_d2427c700b99d568c4434fe895029446.jpg

Sen en passande Mora koppling, kanske en: (rsk 8543362)
image1_b7426b4d41597f927ec81e3343a07f1c.jpg

Sen en R1/2 - 10mm klämring till blandaren?

Eller finns det bättre alternativ.
Någon får gärna ta mig i handen och leda mig fram. Dvs berätta vilka som är era favoritprylar. :)

Jag körde rätt exakt som du beskriver det med skillnad på att jag körde FMM väggbrickor under handfatet (RSK 8530183). Tyckte inte det var någon direkt skillnad på att jobba med ett blandarefäste till duschblandare från Mora eller väggbricka från FMM.

När det gäller väggskena är det enligt mig lite tycke och smak som avgör hur man vill göra och hur man vill placera avlopp från handfat i förhållande till kv/vv. Normalt har ju blandarna nu slanganslutning som gör det rätt förlåtande var väggbrickorna sitter. Jag valde att köra på två små stumpar väggskena som extrastöd men mina väggbockfixturer är inmurade i lättbetongväggar mestadels. Ett tips kan annars vara att montera en vinkelventil på väggbrickan så du stänga av under handfatet vid behov. FMM har en liten smidig sak (RSK 8543991) och mora lär ha liknande. Undvik dock FMM RSK 8530467 som är en fruktansvärt stor och klumpig, köpte sådana först men de fick gå tillbaka, var för stora helt enkelt och osmidiga.

Jag använde Wirsbo väggdosa i dushen för att slippa ett blandarfäste, man slipper skruva fast något genom tätskiktet och personligen tycker jag att det blir lite snyggare med två små runda plattor istället för en stor fyrkantig.
Väggdosa: http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=918
Anslutningskoppling: http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1294

Vid handfat och vid toalettstol så använde jag samma som du tänkt ovan, fixtur 25 & mora väggbricka.

Du har ju koll på läget. Skena för att fixera fixturerna, väggbricka på andra sidan väggen.

För tvättstället kan det ju vara snyggt att använda en bricka med två anslutningar, men det beror kanske lite på hur avlopp och blandare sitter.

När jag meckade med detta gick det vad jag kan minnas inte att blanda kromade kopplingar från fmm och mora.

Mikael_L
MathiasS skrev:
När jag meckade med detta gick det vad jag kan minnas inte att blanda kromade kopplingar från fmm och mora.
Ja det verkar som att man låser in sig i ett system, så där är kanske bra att välja rätt direkt. :)

Mikael_L
Det finns vatette också,
t.ex. rsk 8550613
image1_8b02fcfc4190ed946b35c123db5a1da1.png

Den är komplett såvitt jag förstår men måste kanske kompletteras med vatettes egna prylar, t.ex.
rsk 1947878
image1_ca2ca7578314e9d86b991d176db6e026.jpg

Är vatette bra grejer?
Det låg i alla bra till i pris på sigro.

Om jag fattar frågan rätt så har du rör som kommer upp i väggen och skall böjas ut ur väggen?

Då måste du också bestämma dig för vilken metod du vill använda fär att böja ut dem. Det finns en speciell böjfixtur (bårde från wirsbo och Roth) som kan böja röret även när väggen bara är 70mm tjock, altenativt så finns det väggdosor som är system i sig, gäller att vlja rätt delar. Själv körde jag med böjfixturerna så jag har dålig koll på dossystemet.

Tönk på att ha koll på var skruvarna som fäster blandarfäste och vägg brickor hamnar så att du säkert har en kortling där. Skruvhålen sitter obehagligt nära själva rörgenomföringen.

Ska man vara petig, och det vill man kanske i försäkringssammanhang, så ska du inte blanda ihop de olika tillverkarna med varandra. Har du Uponors pex-rör så ska du använda Uponors fixturer och rörkopplingar.

Jag har kört med Uponors dosor i hela badrummet utom till elementet. Då slipper jag blandarfästen mm, allt hänger i själva fixturen och täcks med en bricka som håller tätt. Dosor=dyrt, böjfixturer=billigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.