Byggahus.se
Min kvarn fungerar mycket illa oavsett storlek på kornen.
Ska testa att bara rådfråga generalagenten om vad de tycker.
Det jag hörde då var att man hade bytt tillverkare... vet inte om det stämmer.
 
H
C cpalm skrev:
Fast vissa egenskaper är ju underförstådda. Och det gäller ju inte minst en produkt som marknadsförs som att den allmänt är av en särskilt god kvalitet.

Om vi nu skall ta bilanalogin igen så kan man jämföra med en bil som inte går att tanka på en vanlig svensk bensinmack, utan bränslet måste specialbeställas från frankrike.
Om du köper en bil som du vet går på ett bränsle som måste importeras, då är det ju det du köper.
Sen går utvecklingen framåt, köper man en kvarn för länge sedan så kan man ju inte räkna med att den automatisk får senare modellers funktioner. Då får man köpa en ny. Det gäller ju inte bara kvarnar. Sen kostar det ju inte något att försöka få den utbytt, kanske räcker det med att byta ut kvarnverket?
 
C
H HEM2121 skrev:
Om du köper en bil som du vet går på ett bränsle som måste importeras, då är det ju det du köper.
Om du hade den vetskapen, ja, givetvis. Men om inget annat framgått är det ett fullt rimligt antagande att du kan tanka bilen på en vanlig bensinmack, eller fylla pepparkvarnen med vanlig peppar från mataffären.

Sen tror jag inte någon är ute efter någon gratis "modelluppgradering", utan får man en likadan som fungerar som den skall så är man nog väldigt nöjd med det.
 
H
C cpalm skrev:
Om du hade den vetskapen, ja, givetvis. Men om inget annat framgått är det ett fullt rimligt antagande att du kan tanka bilen på en vanlig bensinmack, eller fylla pepparkvarnen med vanlig peppar från mataffären.

Sen tror jag inte någon är ute efter någon gratis "modelluppgradering", utan får man en likadan som fungerar som den skall så är man nog väldigt nöjd med det.
Är det en ny kvarn så ska de självklart klara vanliga pepparkorn som finns i butik i Sverige. Det är ju ett krav som butiken ska ställa till Peugeot!
 
C
H HEM2121 skrev:
Är det en ny kvarn så ska de självklart klara vanliga pepparkorn som finns i butik i Sverige. Det är ju ett krav som butiken ska ställa till Peugeot!
Exakt, men här har man istället uppenbarligen valt att avvisa reklamation med hänvisning till att kvarnarna fungerar som de skall.
 
H
C cpalm skrev:
Exakt, men här har man istället uppenbarligen valt att avvisa reklamation med hänvisning till att kvarnarna fungerar som de skall.
Säljs ett sånt känt märke på svenska marlåknaden så ska de klara pepparkornen som finns i butik. Vet att Peugeot har egna kryddor också att sälja vet dock inte om de finns att köpa i de butiker som säljer Peugeot. Men man ska ju inte vara hänvisad att köpa deras egna kryddor bara.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
I
Eh, strunta i Peugeo, tar de inte ansvar för att ha skickat ut fel produkt på fel marknad så välj annan kvarn. Finns en hel uppsjö med alternativ.

Personligen hade jag reklamerat direkt när jag insett att det inte funkar. Men hur dyrt kan det vara för dem att ge goodwill till en och annan kund som fortfarande sitter på felaktig produkt? Inte mycket.
 
H HEM2121 skrev:
Säljs ett sånt känt märke på svenska marlåknaden så ska de klara pepparkornen som finns i butik. Vet att Peugeot har egna kryddor också att sälja vet dock inte om de finns att köpa i de butiker som säljer Peugeot. Men man ska ju inte vara hänvisad att köpa deras egna kryddor bara.
Det står i manualen att kvarnarna klarar pepparkorn upp till 6mm i diameter.
 
H
J JBF skrev:
Det står i manualen att kvarnarna klarar pepparkorn upp till 6mm i diameter.
Ja, då så, då är ju saken klar. Klarar inte kvarnen det så är det fel på den. Bara att hänvisa till texten och reklamera.
 
  • Gilla
JBF
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Min kvarn fungerar mycket illa oavsett storlek på kornen.
Ska testa att bara rådfråga generalagenten om vad de tycker.
Det jag hörde då var att man hade bytt tillverkare... vet inte om det stämmer.
Det är inte så att du försöker mala peppar i saltkvarnen? De har olika mekanismer för malning. Jag fick ett set i present men som inte klarade att mala peppar. Googlade och såg att jag fått två saltkvarnar.

Jämförelse mellan mekanismerna i en pepparkvarn och en saltkvarn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I
IKEAS IHÄRDIG började strula så vi tittade oss om efter annan kvarn.

Peugeo är utan tvekan den som rekommenderas oftast men det är också den man läser mest strul med som ex i denna tråden. Att skruven släpper verkar vara standard och U select verkar det vara fler som upplever problem med jämfört med den klassiska.

Beställde hem en Cole & Mason 20 cm men tycker inte det ligar alls bra i handen. Annars är det ett märke som har genomgången bra omdömen på nätet, har inte hittat något negativt om dem alls.

61x8xW7qkqL._AC_SL1500_.jpg

Den andra jag tänkte ta o testa är Zassenhaus Postdam 20 cm, de verkar också ganska omtyckta och har lite mer avancerad kvarn. Fördelen här kan vara att inställningen på kornstorlek inte behöver justeras på nytt bara för att man fyller på peppar. Kanske också mindre risk att skruven går upp.

711FfFcyFYL._AC_SL1500_.jpg

Förövrigt, hur tänker ni med färg på kvarnar? Antar att ren trä(ex mattlackat) håller utseendet längre? Mörka verkar tenderar att se ganska slitna ut efter ett tag.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
C
I Ironside skrev:
Mörka verkar tenderar att se ganska slitna ut efter ett tag.
De ljusa tenderar å andra sidan att se skitiga ut.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Skepshults pepparkvarn alla dagar i veckan.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Jag har en del olika, men bla en sån där zassenhaus av väldigt stor model som jag fick en gång. Den är faktiskt riktigt bra och framförallt väldigt mkt bättre än Peugeot kvarnen.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.