Byggahus.se

Peugeot-Kvarnar är rena skiten.

1. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 269 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Nejdå, men låt mig förklara först.

Jag svor ett bra tag över mina nyinköpta Peugeot-kvarnar tills jag hade en diskussion med Verner & Verner om det kanske var fabrikationsfel. Ett tag fungerade de bra, men slutade strax därefter att mala vettigt. De byttes och de nya var precis lika värdelösa. Maler knappt alls. Varken vit- eller svartpeppar. Det kände som om pepparkornen inte kom ner i malverket. Gick tillbaka och visade hur dåliga de var. De testade med de andra i butiken och dessa var precis lika dåliga. Kaos på alla fronter. Samtliga skickades till GA som konstaterade att det inte var fel på någon av dem.

Jag gav upp och ställde dem i svärföräldrarnas sommarhus. Köpte Zassenhaus istället och blev nöjd...men ändå inte riktigt. Ibland vägrade svartpepparn att mala. Lösningen kom från oväntat håll.

En av kompisarna hade tydligen haft samma problem som jag och efter att ha hittat "Peugeot-peppar" i kvartskilosburkar på NK började det klarna.
    "- Jaha, vad är det för speciellt med den,då?" frågade han personalen på NK Kök.
    "- Jo, svartpeppar som säljs nere i Europa är ungefär häften så stor som den vi har i butikerna. Stora svartpepparkorn fungerar inte bra, men är billigare i inköp för tillverkare (Santa Maria, Kockens m.fl.)" Det sista skall jag låta vara osagt.

Sagt och gjort; jag fick ett kvartskilo av vit- och svartpeppar av kompisen att testa. Visst var det som vi misstänkte:
    - De stora kornen hoppar omkring inne i kvarnen.
    - De små (normala?) kornen fungerar perfekt i kvarnarna! Både hans Peugeot och mina Zassenhaus.

Redigerat 7 apr 2010 20:56
    • Laddar…
  2. Hemmakatten
    Medlem · 11 667 inlägg
    Gå in i en invandrarbutik och köp deras (mkt billigare) svartpeppar i påse, den är lika liten som "Peugeot"-pepparn. (Tror nog att NK lurat dig att köpa billig peppar dyrt.)

Min äldsta Peugeot-kvarn är nog 30 år, den yngsta 10 år (har 3 stycken, för vit-, svart-, och kryddpeppar), alla fungerar perfekt. Kryddpepparn är det största kornet men har aldrig haft problem med att mala.

Kan tipsa om Skeppshult kryddkvarn som jag fick i julklapp. Suverän på att krossa pepparkorn eller krossa fänkål och kummin till brödbaket.

Redigerat 7 apr 2010 21:07
  3. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare
    82:-/250g klarar jag, men nu när jag fattat att storleken har betydelse kommer jag naturligtvis att kolla invandrarbutik.

(utlandssvenskbutik är väl ändå det politiskt korrekta uttrycket :D )

4. Hemmakatten
    Medlem · 11 667 inlägg
    Ähh, de av mina vänner och mina grannar som är utlandsfödda kallar sig själva för invandrare så då har jag heller inga problem med ordet invandrare.

Men, kolla Skeppshults kryddkvarn, den är suverän om man inte vill mala sönder kryddorna. Ett "lock" som är tungt och nedsänkt i undre delen och sedan vrider man "locket", blir mkt bra "konsistens" på kryddorna.

Edit: Hade tänkt skriva nåt om storleken på pepparkornen, men det blev bara helt fel och kan missuppfattas, så jag raderar och avstår...

Redigerat 7 apr 2010 21:25
  5. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Kan ju vara bra för alla Santa Maria-peppar jag har kvar. :)

6. Hemmakatten
    Medlem · 11 667 inlägg
    Jo, lite så där grovkrossat blir det, med mkt smak.

7. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 415 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Har också konstaterat detta med mina pega-kvarnar, en del kryddpeppar har så stora korn att det inte går att pula ner dom i kvarnen en gång...

8. naresjo
    Medlem · Örebro · 540 inlägg

naresjo

Medlem
    Innehaver också en Peugeot-kvarn som jag köpte på Cervera i Örebro, och blev så jäkla besviken!!! Det går inte alls att mala med den, skruven ovantill, tror det är den som skall styra hur fint man mal, skruvar upp sig hela tiden.
    Hade sen en sådan himla tur att jag fick ett par Skeppshultskvarnar, vilken skillnad, fungerar KLOCKRENT!!!
    Så för min del blir det ALDRIG mera något som det står "Peugeot" på...

9. F
    Medlem · Värmland · 110 inlägg

Fiero

Medlem
    Skulle satsat mina stålar på Skeppshult. De har garanterat utvecklats med "svensk" peppar.

10. M
    Medlem · Stockholms län · 2 232 inlägg

myrstack

Medlem
    Skeppshult har inget problem med kornstorlek modell Santa-Marina men tyvärr finns mycket annat att önska av kvarnarna. En sak är att det som kommer ut ofta är en blandning från damm till riktigt grova korn. En annan sak är att det är väldigt svårt att justera kvarnen till att ge riktigt finmalen peppar.

Sitter jag med en skyst skiva kött och vill ha ut peppar modell "MAKADAM 2/4" och får ut peppar modell "STENMJÖL 0/2, MAKADAM 4/8 och en aning MAKADAM 8/11" i en salig blandning är det enkelt att längta till en Peugeot med NK-peppar

// M

• Laddar…
  11. Ad acta
    Bannad · Stockholm · 163 inlägg

Ad acta

Bannad
    Tror att ni köpt beijingpeugeoter. Med min kvarn kan jag gå ut och hämta sopsand och mala (nästan) .Min grymma ek-peugeotkvarn tar allt och dessutom blir det perfekt malet.

12. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Låter som Global-tråden. Är nog rätt många som tittar lite trumpet på sina knivar :D
    Jag har faktiskt aldrig hört talats om förfalskningar av kvarnarna. Bara dåliga kopior med annat namn. Har också svårt att tro att en GA tittar på dem och sedan returnerar eländet.

Nä! Det är pepparns kornstorlek som gör det.

13. Bricco
    Medlem · Kommun · 1 272 inlägg

Bricco

Medlem
    Finns det ingen info om att man måste ha speciella pepparkorn skulle jag reklamera varan och köpa en annan. Den gör då inte det den ska dvs mala pepparkorn. Om det ska vara petit franska korn så ska det framgå.

14. C
    Medlem · Skåne · 345 inlägg

_chrille_

Medlem
    Om inte jag minns fel har man väll livstids garanti Peugeot. ... Pepparkvarnarna ?

Så skulle det bli problem så är det bara att de fixar det... Glöm inte att vissa peppar kvarnar inte kan vridas åt båda håll... eller går och går det fungerar med de maler skit kast isf... och ivf går skruven/justeringen upp...

15. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem
    En utlandssvensk är en svensk som bor i utlandet, så vill du hitta en butik som drivs av en utlandssvensk får du söka dig utomlands ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.