Byggahus.se
C
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag tror nog Santa Maria gjort sitt bästa för att hitta en den sämsta pepparn av både stor och liten sort...
Det är möjligt, men om det i första hand är storleken som bestämmer kvaliteten lär ju inte peppar av lite bättre kvalitet fungera i Peugoten heller.

Pepparkvarn... något man använder dagligen och frekvent. En grej som bara ska funka och den måste fungera bra, ge rejäl output när man lagar mat man vrider några vrid och får en bestämd mängd peppar som resultat vilket man har i ryggmärgen.

Aldrig i livet att jag skulle acceptera en pepparkvarn som måste specialmatas med pepparkorn i särskilt anpassad storlek. Löjligt.

Ad acta Ad acta skrev:
Tror att ni köpt beijingpeugeoter. Med min kvarn kan jag gå ut och hämta sopsand och mala (nästan) .Min grymma ek-peugeotkvarn tar allt och dessutom blir det perfekt malet.
Hur blir smaken på maträtten om du använder sand istället för peppar? :rofl:

Varför hålla på och älta om pepparkvarnar
Med en bra mortel blir det perfekt resultat varje gång

U Uffe A skrev:
Vet inte. Kan det ha med trådens ämne att göra? :thinking::)

• Haha
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
U Uffe A skrev:
Hur blir smaken på maträtten om du använder sand istället för peppar? :rofl:
Så länge det är himalaya-sand så kommer de imaginära smakerna få gomseglet att slå en kullerbytta!

U Uffe A skrev:
Med en bra mortel blir det perfekt resultat varje gång
Och jag kan inte förlåta dig för att du använde metaforen "älta" istället för den i detta sammanhang synonyma "mala".

• Haha
  • Gilla
peterkz1 och 6 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Eftersom Tellicherry-pepparn nämnts i tråden passar jag på att fråga om någon vet var man kan köpa den i påse? Gillar både peppar och kvarn man köper i butik (Santa Maria?) men hittar ingen påse som heter just "Tellicherry", det finns bara "svartpeppar hel"...
Var i kontakt med Santa Maria för några år sedan, då uppgav han att all hel peppar därifrån var Tellicherry men att den malda pepparn kunde ha lite varierande ursprung.
Tror dock att Tellicherry kan sorteras i olika kvalitéer med olika kornstorlekar.

C cpalm skrev:
Det är möjligt, men om det i första hand är storleken som bestämmer kvaliteten lär ju inte peppar av lite bättre kvalitet fungera i Peugoten heller.
C cpalm skrev:
Peugeots kvarnar fixar pepparkorn upp till 6mm i diameter. Så i princip alla pepparkorn man kan köpa i handeln.

Det här med att stora pepparkorn inte fungerar i Peugeot härstammar från en designmiss som gjordes när u’select introducerades 2009-2010. Det åtgärdades rätt snabbt men tyvärr hann det säljas en del kvarnar innan felet upptäcktes.

C
J JBF skrev:
Det här med att stora pepparkorn inte fungerar i Peugeot härstammar från en designmiss som gjordes när u’select introducerades 2009-2010. Det åtgärdades rätt snabbt men tyvärr hann det säljas en del kvarnar innan felet upptäcktes.
Intressant... Frågan är om det innebär att man nu erkänner att det är fel på kvarnarna och byter in dem på livstids-garantin? Eller är det fortfarande inte officiellt något fel på dem?

C cpalm skrev:
Intressant... Frågan är om det innebär att man nu erkänner att det är fel på kvarnarna och byter in dem på livstids-garantin? Eller är det fortfarande inte officiellt något fel på dem?
Vad menar du med fortfarande inte officiellt fel på dem?
Är väl inget man försökt mörka vad jag vet. Vi bytte ut vår kvarn, fick en ny som funkade perfekt. Detta va ju 10 år sen.

J JBF skrev:
Peugeots kvarnar fixar pepparkorn upp till 6mm i diameter. Så i princip alla pepparkorn man kan köpa i handeln.

Min skithög till kvarn inköptes 2010 på Lagamati i Stockholm. Funkar mycket dåligt oavsett vilka pepparkorn jag har testat.
Nu står den bara och samlar damm i ett hörn.
Tror du alltså att det finns en chans att kunna byta den?
En dammig pepparkvarn från Peugeot på en rostfri yta, inköpt 2010, med synliga slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I
Huddingebo Huddingebo skrev:
Min skithög till kvarn inköptes 2010 på Lagamati i Stockholm. Funkar mycket dåligt oavsett vilka pepparkorn jag har testat.
Nu står den bara och samlar damm i ett hörn.
Tror du alltså att det finns en chans att kunna byta den?
[bild]
Bara till att kontakta företaget och höra. Med tanke på vilken garanti de erbjuder så har de troligen rejält mariginal på sina prylar, att skicka ut en ny kvarn kan inte vara ett problem för dem.

H
I Ironside skrev:
Bara till att kontakta företaget och höra. Med tanke på vilken garanti de erbjuder så har de troligen rejält mariginal på sina prylar, att skicka ut en ny kvarn kan inte vara ett problem för dem.
Roswi.se har agenturen för Peugeot kvarnar. Skulle ändå rekommdera att du först besöker en butik, helst där du köpte den.

C
J JBF skrev:
Vad menar du med fortfarande inte officiellt fel på dem?
Läs tråden... Många som försökt utnyttja garantin men fått beskedet att det inte är något fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.