Byggahus.se
J jenhul skrev:
Hemfridszonen gäller bara på den egna fastigheten.

Det är den som bor i huset som bestämmer om man vill ha folk som knackar på och ska låna socker.
Hur många rättsfall kan du hitta där någon knackat på för att låna socker eller sälja något utan att ha frågat om man får knacka på först?
 
J jenhul skrev:
Se mitt svar till Orienteraren vad som bryter en hemfridszon.

Efter flera år av trakasserier från en galen granne, anlitat jurist från LRF Konsult, många samtal med poliser, läst böcker i ämnet, lagtexter, rättsfall, Naturvårdsverkets handledning om allemansrätten så lärde jag mig vad som gäller.

För de flesta människor fungerar en vänlig tillsägelse. Vissa gubbar som ska provocera behöver en rejäl utskällning så dom fattar vem som är alfa-hanne. För psykiskt sjuka personer som vill trakassera hjälper bara stängsel.

Nuförtiden har jag snälla grannar som är välkomna på en pratstund. En farbror bad vänligt om lov att få promenra förbi med sin hund. Det får han.
Naturvårdsverkets och andra handledningar om hur man ska bete sig är väldigt mycket mer konservativa än rättspraxis. Syftet är snarast att minska konflikter genom att vara tydlig med att man inte ska störa.

Du lär inte hitta praxis från domstolar på den nivån.
Men om du tittar på praxis för tomtplatsavgränsning så får du en bra bild av vad som kan anses vara en hemfridszon. Enligt Naturvårdsverket är det normalt sett inte mer än 2000m^2 för ett fritidshus. Det blir ca45m från huset om det är oändligt litet.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var kameraövervakningen uppmärkt? Man får inte övervaka utan att informera om det.
Man får kameraövervaka sin egen tomt/gårdsplan.
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det blir ca45m från huset om det är oändligt litet.
25 meter blir det väl? Roten ur (2.000/3,14)
 
D Daniel 109 skrev:
Enligt Naturvårdsverket är det normalt sett inte mer än 2000m^2 för ett fritidshus. Det blir ca45m från huset om det är oändligt litet.
En cirkel med radien 25 m har area 2000 m2, så det blir snarare 25 m.

(Edit: fan, där fick man för att dubbelkolla... )
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Många starka åsikter om bl.a att det ÄR ett brott. Njae är nog det korrekta svaret.
Först måste det MISSTÄNKTA brottet anmälas och sen måste det hamna hos en åklagare som ska inleda en förundersökning och därefter lämna in en det till rätten.
Sannolikheten för det i detta fall är så nära noll att det motsvarar vikten av en syreatom i kg.
Ett av de viktigaste kriterierna för att det ska ens kunna vara utredningsvärt i detta fall är att det måste finnas brottsligt uppsåt och det kan bli oerhört svårt att styrka.
Visst man kan vidta civilrättsliga åtgärder, men jag skulle inte förlita mig på det.
Men ett sätt att förtydliga sin hemfridszon kan ju vara att sätta upp staket. Varför inte en ringklocka vid grinden.
Jag har gjort det. Jag har till och med låsbar grind. Staket och grind i rött och vitt med varningsskylt och ringklocka vid en villa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kjell K. och 7 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
25 meter blir det väl? Roten ur (2.000/3,14)
Ja, jag räknade på en kvadrat men skrev måttet på en sida och inte en halv. Så ja det är snarare drygt 20m än 70m som är praxis.
 
  • Gilla
Sanchez och 1 till
  • Laddar…
Volkis Volkis skrev:
Jo det får man. Kameraövervakning på privat mark dit allmänheten inte har tillträde och som inte publiceras allmänt faller inte under kameraövervakningslagen. Däremot kan det vara smart att skylta i avskräckande syfte.
Kameraövervakningslagen har ersatts av Kamerabevakningslag (2018:1200) för kännedom
 
  • Gilla
andersmossing och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, jag räknade på en kvadrat men skrev måttet på en sida och inte en halv. Så ja det är snarare drygt 20m än 70m som är praxis.
”Hemfridszonen” räknas inte ut matematiskt, den bedöms från fall till fall. Sedan fordras att det är frågan om ”bostad” i lagtexten, vilket det inte verkar vara frågan om här.
Möjligen handlar detts om ett olaga intrång (men troligen inte) - inte hemfridsbrott.
 
Excel Excel skrev:
Dn person körde upp bilen på vår gräsmatta och vände. Fångad med kamera. Vissa tänker inte före.

Släpp det och gå vidare
Vi har nogle gange folk der kommer kørende og vender. Det er ikke deres skyld, men myndighederne vil ikke ændre kortene (lantmaterial har ændret det, men ingen andre) så deres GPS leder dem her ind. De bliver typisk overraskede eller forskrækkede når de opdager at der ikke er nogen vej ud. Jeg smiler bare og siger hej, men de er så forfjamskede at de slet ikke kan tænke på ret meget andet end at komme væk.
 
  • Gilla
  • Haha
Bangan och 7 till
  • Laddar…
Sverker T Sverker T skrev:
Kameraövervakningslagen har ersatts av Kamerabevakningslag (2018:1200) för kännedom
Så sant, men privat övervakning för privata ändamål omfattas inte heller av den nya lagen.
Se §5 i nämnda lag.
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
I annat fall får du inte övervaka alls. Men det ska skyltas i detta fall.
Skyltning gäller bara om man har tillstånd för övervakning, paragraf 15 i övervakningslagen 2018:12. Är det på privat område så behöver man inte skylta. Det är bara läsa lagen, klart som korvspad eller?
 
  • Gilla
Elektra och 3 till
  • Laddar…
J jenhul skrev:
Ja ett brott har begåtts. Det är ett hemfridsbrott, detta regleras i Brottsbalken 4 kapitlet 6 §.
Hur ser bevisningen ut?

Hade personerna som beträdde tomten avsikten att utföra en brottslig handling?
 
  • Gilla
Volkis
  • Laddar…
Volkis Volkis skrev:
Så sant, men privat övervakning för privata ändamål omfattas inte heller av den nya lagen.
Se §5 i nämnda lag.
Nej men det skrev jag inte heller.
 
  • Gilla
Volkis
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Har du satt upp en skylt som varnar för övervakning? Tyvärr fungerar lagen så att om nån av dina filmade grannar känner sig kränkt av ditt filmande utan upplysning så ligger du i underläge. Gällande frågan så verkar det inte direkt ovanligt med denna typen av tilltag när man kommer ”utanför storstan”. Jag bodde i en kommun ett tag där hus går i arv och alla känner alla och grannar hade nycklar till varandras hus osv. Där hände det att om nån utomsocknes köpte en fastighet så kunde grannarna med nycklar gå in och snoka när ägaren inte var där.
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag syftade på att man måste skylta kameraövervakning. Allemansrätten kan

Om du uppfyller vissa krav så kan du, i form av privatperson, utan problem använda en övervakningskamera i ditt hem. Du regleras med andra ord inte av Kameraövervakningslagen utan omfattas av det så kallade privatundantaget. De tre kraven som du måste uppfylla är att:
•Kameran inte är riktad mot en plats som allmänheten har tillgång till.
•Du övervakar som privatperson och inte i egenskap av ett företag.
•Platsen och avsikten är av privat natur.

Det sistnämnda innebär att du inte får filma för att senare sprida innehållet på nätet.
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.