Byggahus.se
M -MH- skrev:
Eftersom ni inte bor i huset, så är det tveksamt om det kan handla om hemfridsbrott.

Sen om det var vettigt eller ej, det kan man ju fråga sig. Jag avvaktar at uttala mig till jag sett hur det ser ut på platsen
Nej. Det är ett solklart fall av hemfridsbrott. Man har rätt till sin hemfridszon vare sig man är hemma eller inte.
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
J JohanN03 skrev:
Det är väl nu man önskar liberala vapenlagar med licens på minst fyra tunga kulsprutor och två granatkastare, eller?:D

Nu i sommartid, bjud in dem på lite grillat och öl och visa vem som äger så har du polare för livet. Många tänker inte ens tanken på att det är olämpligt att stryka runt på annans mark. Jag har årligen strövare runt knuten och det är hittills trevliga personer. Kanske är jag bara naiv och att det egentligen är superskurkar som rekar läget:rofl:
håller med. Det bästa är nog att gå ut och snacka med dem om man är hemma. Då fattar de kanske vinken och man slipper sitta och fundera på vilka det var som kom på besök. Har man kamera och inte är på plats så kan man sätta en skylt på grinden eller huset så tänker nog folk till en extra gång. Men är man inte där så blir man ju inte störd. Lätt att haka upp sig på saker i onödan.
Vill man prata med de som var inne på tomten så kan man väl berätta att man såg dem i kameran och blev orolig för att det var ett inbrott på gång. Då kanske polletten trillar ner utan att man blir osams på kuppen.
Det har hänt mig också att en person varit på tomten när jag kört upp på uppfarten. Hon ville fotografera en blomma. Jag tog det som en komplimang att jag hade fint i trädgården. Man är olika och det är inte alla som känner in det.
 
  • Gilla
Maxione och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det har man inte. Normalt är det bara något tiotal meter och hemfridszonen bryts exempelvis av vägar.

En inte ovanlig situation på landet är att det går en väg tvärs genom gårdscentrum, så att ladugården ligger på andra sidan vägen från boningshuset sett. Då kan ladugården definitionsmässigt inte skyddas av hemfridszonen. Därmed inte sagt att vem som helst får gå in i den, men det är inte ett hemfridsbrott att göra det.
Du har fel. Brottet är beskrivet i Brottsbalken. Rättspraxis är inom hör och synhåll, man brukar säga 70 meter men det beror på hur platsen ser ut.

Naturvårdsverket har en fastighetsägarfientlig skrift om allemansrätten, men även denna beskriver vad som sägs i Brottsbalken och något om hur regeln om olaga intrång ska tolkas. Se sidan 18.

https://www.naturvardsverket.se/upl...sratten/200625-fragor-svar-allemansratten.pdf

Lawline har en förklaring på vad som gäller för kameraövervakning.

https://lawline.se/answers/far-man-...-man-anvanda-kameraovervakning-pa-privat-mark

Det behövs inga skyltar så länge man filmar på sin tomt. Man får inte filma på allmän plats.
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om det skulle vara ett hemfridsbrott att att befinna sig närmare än 70m från någons hus skulle det blir ganska stora problem i samhället.
Tänk bara vilket långt teleskåp skaft som skulle behövas när man ska knacka på grannen och fråga efter socker. :crysmile:
Hemfridszonen gäller bara på den egna fastigheten.

Det är den som bor i huset som bestämmer om man vill ha folk som knackar på och ska låna socker.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
J jenhul skrev:
Det är ett solklart fall av hemfridsbrott. Påståenden om att allemansrätten gäller är helt fel. Man har rätt till en hemfridszon runt sitt boningshus inom hör och synhåll, minst 70 m. Detta gäller vare sig man är hemma eller inte.
starka åsikter — men inte helt korrekt, finns inga fastställda avstånd.


Det är mycket svårt att ange ett generellt mått på hur stor hemfridszonen är runt ett bostads- eller fritidshus eftersom förutsättningarna varierar från fall till fall. Ibland finns givna, tydliga gränser för hemfridszonen såsom ett staket, en häck, en väg eller en gång- och cykelväg. I till exempel ett villaområde kan hemfridszonen i vissa fall bli mycket liten, några få meter från ett hus, om det finns en sådan tydlig gräns nära huset.

I andra fall finns det naturliga gränser som till exempel ett dike, ett skogsbryn, en åkerkant eller en väg på ett rimligt avstånd från huset. Om det finns tät vegetation eller är kuperat runt huset är risken för störning mindre, och då kan gränsen för hemfridszonen ligga närmare bostadshuset. Om huset ligger i ett öppet, flackt landskap kan hemfridszonen istället behöva vara större.
 
  • Gilla
Elektra och 3 till
  • Laddar…
J jenhul skrev:
Hemfridszonen gäller bara på den egna fastigheten.

Det är den som bor i huset som bestämmer om man vill ha folk som knackar på och ska låna socker.
Så du menar att jehovas vittnen ringer och frågar innan dom knackar på dörren?:rofl:
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Har något brott begåtts?
Ja ett brott har begåtts. Det är ett hemfridsbrott, detta regleras i Brottsbalken 4 kapitlet 6 §.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
O orienteraren skrev:
starka åsikter — men inte helt korrekt, finns inga fastställda avstånd.


Det är mycket svårt att ange ett generellt mått på hur stor hemfridszonen är runt ett bostads- eller fritidshus eftersom förutsättningarna varierar från fall till fall. Ibland finns givna, tydliga gränser för hemfridszonen såsom ett staket, en häck, en väg eller en gång- och cykelväg. I till exempel ett villaområde kan hemfridszonen i vissa fall bli mycket liten, några få meter från ett hus, om det finns en sådan tydlig gräns nära huset.

I andra fall finns det naturliga gränser som till exempel ett dike, ett skogsbryn, en åkerkant eller en väg på ett rimligt avstånd från huset. Om det finns tät vegetation eller är kuperat runt huset är risken för störning mindre, och då kan gränsen för hemfridszonen ligga närmare bostadshuset. Om huset ligger i ett öppet, flackt landskap kan hemfridszonen istället behöva vara större.
Som omväxling ett nästan korrekt svar. Hemfridszonen bryts av tomtgränsen.

Om det finns ett naturligt hinder, t.ex. en hög bergvägg som gör att man inte kan se eller höra någon person så bryts hemfridszonen.

En allmän väg bryter hemfridszonen. En privat skogsväg som en angränsande fastighet har servitut på kan användas av den härskande fastigheten och ingen annan. En byväg som sköts av en vägförening med bidrag av staten bryter hemfridszonen.

Diken, skogsbryn och åkerkanter bryter inte hemfridszonen. Det är fortfarande inom hör och synhåll som gäller. Även när man inte är hemma.

Vill man inte har folk i sin hemfridszon så vill man inte och då får folk respektera detta. Vi skulle aldrig acceptera detta beteende i ett villaområde att folk tog ett varv runt huset och glodde in genom fönstren.
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
J jenhul skrev:
Du har fel. Brottet är beskrivet i Brottsbalken. Rättspraxis är inom hör och synhåll, man brukar säga 70 meter men det beror på hur platsen ser ut.

Naturvårdsverket har en fastighetsägarfientlig skrift om allemansrätten, men även denna beskriver vad som sägs i Brottsbalken och något om hur regeln om olaga intrång ska tolkas. Se sidan 18.

[länk]

Lawline har en förklaring på vad som gäller för kameraövervakning.

[länk]

Det behövs inga skyltar så länge man filmar på sin tomt. Man får inte filma på allmän plats.
J jenhul skrev:
Du har fel. Brottet är beskrivet i Brottsbalken. Rättspraxis är inom
Har du läst dina egna referenser? De ger inte stöd gör dina påståenden.
Det står uttryckligen att det inte finns en praxis för avstånd.
Det står visserligen inte att skylar behövs. Men heller inte att det inte gör det. Du måste alltid skylta.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du läst dina egna referenser? De ger inte stöd gör dina påståenden.
Det står uttryckligen att det inte finns en praxis för avstånd.
Det står visserligen inte att skylar behövs. Men heller inte att det inte gör det. Du måste alltid skylta.
skyltar gäller inte mot allemansrätten...
 
Nej, jag syftade på att man måste skylta kameraövervakning. Allemansrätten kan inte skyltas bort.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
J jenhul skrev:
Du har fel. Brottet är beskrivet i Brottsbalken. Rättspraxis är inom hör och synhåll, man brukar säga 70 meter men det beror på hur platsen ser ut.
Det är dina avstånd jag vänder mig emot, inte brottet som sådant. Om du skulle ha 70 meters hemfridszon åt alla håll kommer du upp i närmare 2 ha eller ett tjog normala villatomter. Det faller på sin egen orimlighet. Det skulle jag inte ens försöka hävda för mitt avsides belägna hus i skogen.

Därmed inte sagt att man ska störa någon i onödan, bara att det krävs exceptionella omständigheter för att hävda en så stor hemfridszon som du påstår är praxis.
 
  • Gilla
Fartland och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du läst dina egna referenser? De ger inte stöd gör dina påståenden.
Det står uttryckligen att det inte finns en praxis för avstånd.
Det står visserligen inte att skylar behövs. Men heller inte att det inte gör det. Du måste alltid skylta.
Se mitt svar till Orienteraren vad som bryter en hemfridszon.

Efter flera år av trakasserier från en galen granne, anlitat jurist från LRF Konsult, många samtal med poliser, läst böcker i ämnet, lagtexter, rättsfall, Naturvårdsverkets handledning om allemansrätten så lärde jag mig vad som gäller.

För de flesta människor fungerar en vänlig tillsägelse. Vissa gubbar som ska provocera behöver en rejäl utskällning så dom fattar vem som är alfa-hanne. För psykiskt sjuka personer som vill trakassera hjälper bara stängsel.

Nuförtiden har jag snälla grannar som är välkomna på en pratstund. En farbror bad vänligt om lov att få promenra förbi med sin hund. Det får han.
 
  • Gilla
  • Wow
Elektra och 2 till
  • Laddar…
J jenhul skrev:
Nej. Det är ett solklart fall av hemfridsbrott. Man har rätt till sin hemfridszon vare sig man är hemma eller inte.
Om huset är obebott, är det tveksamt om det kan bli hemfridsbrott.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var kameraövervakningen uppmärkt? Man får inte övervaka utan att informera om det.
Jo det får man. Kameraövervakning på privat mark dit allmänheten inte har tillträde och som inte publiceras allmänt faller inte under kameraövervakningslagen. Däremot kan det vara smart att skylta i avskräckande syfte.
 
  • Gilla
Elektra och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.