Byggahus.se

Personer från en förening spatserade in på min gård.

1. G
    Medlem · 8 inlägg

gblc

Medlem
    Vi har en liten gård som ligger sist på en liten skogsväg. Vi bor inte i huset, men är ofta där. Eftersom huset ligger ca 600 m från närmsta granne och inne i skogen, så har vi satt upp en åtelkamera på husväggen. Bilder tas ca 10 m från huset om något rör sig på uppfarten. Vi har sett rådjur, harar, kaniner, grävling, katter och nu igår så såg vi personer från en förening i byn. De gick fram till huset och försvann sedan ur bild när de gick runt knuten och in på gårdsplanen. Jag kände igen flera personer. De stannade vid vårt hus i knappt en kvart.
    Ingen hade kontaktat oss och bett om lov. Jag ringde tre av personerna och frågade (inte särskilt vänligt) vad de hade gjort. Jo de var ute på morgonpromenad och ville bara titta lite! En sa att om det funnits en bil så hade de inte gått fram! De hade bara gått runt huset och i trädgården och tittat. Av de tre jag pratat med så är det bara en som verkar ha förstått vad de gjort. Till saken hör att vi var i byn och jobbade på ett annat ställe, vilket åtminstone någon av personerna måste ha vetat om. Om de hade ringt och frågat om de fick gå runt och titta i vår trädgård så hade det varit ok. Nu är jag skitförbannad. Har ni varit med om något liknande och vad har ni då gjort?

• Laddar…
  2. E
    Medlem · 4 797 inlägg
    Allemansrätten.

Skämt åsido, det du gjort är väl tillräckligt, tror knappast det kommer hända igen.

Forgive & let live!

3. T
    Medlem · Blekinge · 7 110 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    I bästa fall kan man anta att dom ville kolla om allt är som det ska. i vissa områden med fritidshus eller icke-permanent boende finns ju någon grannsamverkan där man ibland tittar till varandras hus.
    Men normalt snackar man om det innan.
    Ibland händer det också att man går på någon annans gård/tomt om någon onormalt sker. Jag sprang en gång på granntomten en natt när ett larm gick där. En annan gång gick vi några stycken på en annan tomt där högvatten och storm hotate att ta med sig en flytbrygga.
    Men att bara nöjesspatsera på en annans gård när ingen är där tycker jag inte heller är OK. Jag skulle inte bli arg i ditt fall men säga till vänligt men bestämt att du ogillar det. Det borde räcka.

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 433 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag har uppfattat att ute ”på landet” är det rätt vanligt att man genar lite över andra tomter, eller tittar runt lite på tomten när ingen är hemma. Det kan vara som lite övervakning mot inbrott, eller ren nyfikenhet.
    I normalfallet skulle jag inte reagera.
    Nu blir det ju lite annorlunda om de visste att ni var i området.

5. L
    Medlem · Västra Götaland · 172 inlägg

Lilak

Medlem
    Vi har stuga som ligger ungefär som din. Det du råkat ut för, händer oss flera gånger i veckan. Vi har inte kamera, utan får reda på det genom att de som varit runt och kikat, berättar det för oss när vi är där.
    Det händer också att besökarna sätter sig och äter sin medhavda fika vid våran trädgårdsmöbel.

Detta rör inte oss i ryggen, så vi har inte gjort något alls.

Mvh

Jonas

6. E
    Medlem · 4 797 inlägg
    Skulle allt ovan skita sig finns en annan taktik.

If you can't beat them - join them!

Håll dina fränder nära och dina fiender ännu närmre.

Ansök om medlemskap och gå med en runda så du ser vad det är fråga om.

7. L
    Medlem · Mora · 1 377 inlägg

larka742

Medlem
    Men detta.... EN KVART?

Att snoka in genom fönster etc tar inte många sekunder, några minuter.
    Jag skulle tycka att det kändes omotiverat, och fundera över om det är några buttra personer som kontrollerar bygglov och sådant. Bara-för-att. Liksom.

8. Handyman 1
    Medlem · 2 484 inlägg
    Ja,det är ju jävligt fräckt gjort,bara för att snoka!
    folk är idioter speciellt i grupp...

• Laddar…
  9. T
    Medlem · Västra Götaland · 2 796 inlägg

ToRy

Medlem
    Don't underestimate the power of stupid people in large groups...

Men skämt åsido; jag tror som El-Löken, bara det faktum att du pratat med några av dem på det sätt du beskriver kommer troligen göra att det inte händer igen. Förstår din frustration/ilska, men jag tror du gör bäst i att låta saken bero om det inte händer igen.
    Jag håller på och renoverar en sommarstuga grundligt och fick lite i efterhand höra av en granne att hon hade kikat in genom ett fönster av ren nyfikenhet. Det störde mig inte nämnvärt men då var stugan obeboelig vid tillfället, vi var inte där och det är 4 meter att gå från gemensam grusväg till fönstret, så det är ju lite skillnad.

• Laddar…
  10. Excel
    Husägare · Dalarna · 1 052 inlägg

Excel

Husägare
    Dn person körde upp bilen på vår gräsmatta och vände. Fångad med kamera. Vissa tänker inte före.

Släpp det och gå vidare

11. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 8 443 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Ofint av dem, men säkert inte ovanligt historiskt sett att folk gjort så. Det är väl just kameratillgången som gör att man får veta det.

Jag skulle överväga att göra två saker:
    • Meddela att jag inte tycker om att folk går runt på min tomt när jag inte är där.
    • Bjuda hem grannarna på grillning eller fika.

För förmodligen är det helt vanligt, vettigt folk som bara är nyfikna. Kan man då stilla den nyfikenheten under socialt trevliga former så känns det som en bättre ordning än att göra sig till ovän med grannarna för att bevisa vem som har rätt.

12. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 842 inlägg

Hep

Garagebyggare
    Jag brukar släppa det så länge de inte går hela vägen fram till huset, för där ska de inte vara.

Jo förresten, en gång blev jag galen. Det var när jag mötte en liten karavan av fyrhjulingar på väg över tomten (i ett fågelskyddsområde 15 meter från bostadshuset) som var på något företagsevent med hyrd guide. Jag blev spontangalen och hade motorsågen igång medan jag skällde på dem, så de kom aldrig tillbaka.

Jag tror som andra redan skrivit. Du har ringt och det lär räcka för att de ska förstå.

13. X
    Medlem · Skåne · 2 378 inlägg

xLnT

Medlem
    De få som kört upp på vår gård har jag ringt direkt till (kamerövervakat och regnummeruppslag) och frågat vad de haft för ärende där.
    Beroende på om det är någit jag uppskattar eller inte så har svaret varit därefter.
    Skulle samma person(er) återkomma så hade de hanterats.

14. D
    Medlem · Österbotten · 3 739 inlägg

DennisCA

Medlem
    Händer nu som då här också där gården blir lite skog istället så brukar dom gena till lekparken, barn för det mesta och ibland grannarna också som följer efter. Det är inget jag retar upp mig

15. K
    Medlem · 129 inlägg

kettu

Medlem

Uppväxt på landet i en liten by. Ingen har rätt att snoka runt husknuten när man är borta.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.