3 260 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Persikoträd nära husgrund?
Hej, vi har köpt ett hus med gjuten grund, marken är väldränerad, sandblandad jord. Det finns ett stort aprikosträd planterat precis vid grunden. Har minst stått där sedan 2010 utan problem. Hur farligt är det? Bör vi ta bort trädet?
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Vad är det som du är orolig för?H HeddanL skrev:
Trädet är väl spaljerat?
T TypRätt skrev:
Det står väldigt nära huset, någon decimeter ut och är spaljerat mot huset.T TypRätt skrev:
Bästa svaret
Ett fruktträd som man beskär eller håller tillbaka grenarna på brukar ju inte få några gigantiska rotsystem så vitt jag förstått (mängden rötter som bildas står i relation till hur mycket träd som behöver vatten) så om det inte blir gigantiskt blir det nog inte någon fara för grunden heller. Finns det luft bakom så är det väl inte någon större fara för väggen heller. Tänker typ som på denna bild.H HeddanL skrev:

Tack för infon, känner mig lite lugnare. Vill gärna ha kvar trädet…T TypRätt skrev:Ett fruktträd som man beskär eller håller tillbaka grenarna på brukar ju inte få några gigantiska rotsystem så vitt jag förstått (mängden rötter som bildas står i relation till hur mycket träd som behöver vatten) så om det inte blir gigantiskt blir det nog inte någon fara för grunden heller. Finns det luft bakom så är det väl inte någon större fara för väggen heller. Tänker typ som på denna bild.
[bild]
OBS! Det är ett APRIKOSTRÄD!H HeddanL skrev:
*tankspridd*
Har haft persikoträd på spaljé mot södervägg, mera problem med trädet än huset.
Gav för mycket frukt som mognade under kort period och ramlade något ned blev det snabbt brunt.
Men fick sedan en bladsjuka så trädet är idag ett minne blott.
Gav för mycket frukt som mognade under kort period och ramlade något ned blev det snabbt brunt.
Men fick sedan en bladsjuka så trädet är idag ett minne blott.
Klicka här för att svara