4 581 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Permanent slå av golvvärme i källare
Har ett bad/duschrum i källaren där förra ägaren låtit installera golvvärme. Rummet är ca. 24kvm och plattan är oisolerad.
Jag är medveten om att det generellt är en dålig idé att stänga av golvvärmen under sommaren och liknande, men hur skulle jag gå till väga för att slå av golvvärmen permanent om jag önskar inte använda den alls längre?
Tänker primärt på att undvika risken för omvänd fuktvandring i möjligaste mån.
Jag är medveten om att det generellt är en dålig idé att stänga av golvvärmen under sommaren och liknande, men hur skulle jag gå till väga för att slå av golvvärmen permanent om jag önskar inte använda den alls längre?
Tänker primärt på att undvika risken för omvänd fuktvandring i möjligaste mån.
Det jag vill undvika är att få problem med omvänd fuktvandring. Dvs att det under den första perioden efter att jag stängt golvvärmen får ökat tryck för fuktvandring när plattan beter sig som en svamp.mattias1jonsson skrev:
frågan är egentligen om man vinner något på att långsamt går ner i temperatur på värmen för att få plattan och marken att hamna långsamt i samma temperatur.
Nu hittar du på ett problem som inte finns.C Cerb skrev:Det jag vill undvika är att få problem med omvänd fuktvandring. Dvs att det under den första perioden efter att jag stängt golvvärmen får ökat tryck för fuktvandring när plattan beter sig som en svamp.
frågan är egentligen om man vinner något på att långsamt går ner i temperatur på värmen för att få plattan och marken att hamna långsamt i samma temperatur.
Staffan
Jasså?Staffan2000 skrev:
varför finns denna oro för att slå av golvvärme under sommaren isf? Dvs. om man inte hade problem innan golvvärmen så skulle det man inte oroa sig, men trots detta varnar alla för att slå av golvvärmen under sommaren.
Är inte detta ett problem så blir ingen lyckligare än mig
Det där med omvänd fuktvandring har för mig alltid känts mer som en teoretisk konstruktion. Det finns säkert något extremt sällsynt fall där det ger problem, men jag har aldrig hört talas om någon som faktiskt har problem, bara dem som är oroliga för det.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Då borde ju de som inte har golvvärme i äldre hus ha stora problem då...........
Nja, de helt utan golvvärme har inte höjt temperaturen i marken under plattan så mycket och blir då inte drabbade av scenariot att marken är varmare än plattan som snabbare kommer gå ner i temperatur.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Nja nu tror jag du överdriver temphöjningarna lite..........Skillnaderna är nog akademiska. Skulle marken värmas så mycket som du menar så skulle ju energiförbrukningen vara så hög att absolut ingen skulle installera golvvärme i golv utan isolering.C Cerb skrev:
Jag förstår Cerb's oro och är själv i tankarna att lägga in vattenburen golvvärme i källaren.
När man googlar skrivs det bara om alla problem detta KAN orsaka med omvändfuktvandring främst, energiförlusterna borde i min tanke vara relativt små.
Kolla tex denna artikel: https://www.st.nu/artikel/golvvarme-kan-vara-ett-gissel
Med tanke på allt "ont" man läser om detta ämne borde forum som detta vara översvämmat med folk som har fått problem efter att de har lagt in golvvärme i källaren. Men jag tycker mig ha svårt att hitta folk som skriver att de har fått problem.
Är det ett påhittat teoretiskt akademiskt problem eller finns det verkligen anledning att tveka?
När man googlar skrivs det bara om alla problem detta KAN orsaka med omvändfuktvandring främst, energiförlusterna borde i min tanke vara relativt små.
Kolla tex denna artikel: https://www.st.nu/artikel/golvvarme-kan-vara-ett-gissel
Med tanke på allt "ont" man läser om detta ämne borde forum som detta vara översvämmat med folk som har fått problem efter att de har lagt in golvvärme i källaren. Men jag tycker mig ha svårt att hitta folk som skriver att de har fått problem.
Är det ett påhittat teoretiskt akademiskt problem eller finns det verkligen anledning att tveka?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Golvvärme spårade spånskivor LK gnisslar
Golv -
Billigare alternativ till skyddsrör för golvvärmeslang?
Värme allmänt -
Skarvhylsa för golvvärmeslang
Värme allmänt -
gjuta betongplatta för garage - var ska golvvärmeslangarna upp?
Grund & Markarbeten -
Hur plockar man upp slangarna till golvvärmeshunten genom parketten?
Värme allmänt