Söker tips om metod för att måla fanerade skivor.. Håller på bygger lite hyllor, och tillverkar dem ur fanerat lamellträ som kantats. Grundat tunnt med Jotun Kvist/spärr och skall strykas med Supreme Finish.
Funderar mest på hur tjockt/tunnt man skall jobba. Många lager jättetunnt? Eller lite tjockare för glansens skull? Är mån om att behålla ådringen i ask-faneret, och där ligger utmaningen.
Bilder på projektet, och sista bilden är från en köpt del i köket, och hur jag önskar att det skall se ut färdigt.
Någon som har några idéer till en nybörjare? 😃
Funderar mest på hur tjockt/tunnt man skall jobba. Många lager jättetunnt? Eller lite tjockare för glansens skull? Är mån om att behålla ådringen i ask-faneret, och där ligger utmaningen.
Bilder på projektet, och sista bilden är från en köpt del i köket, och hur jag önskar att det skall se ut färdigt.
Någon som har några idéer till en nybörjare? 😃
Kan jag måla linoljefärg på denna grund?
Kan förstås testa mig fram men några do’s and dont’s på vägen vore fint.
Ganska säker på att kökstillverkaren använder Jotun Supreme, så vet inte om jag borde hålla mig till den för att det skall harmoniera. Oxå oklart om alla luckor är handmålade, eller om dessa är sprutade. Vet att de gör båda. Det finns inte spår av några penseldrag.
Ganska säker på att kökstillverkaren använder Jotun Supreme, så vet inte om jag borde hålla mig till den för att det skall harmoniera. Oxå oklart om alla luckor är handmålade, eller om dessa är sprutade. Vet att de gör båda. Det finns inte spår av några penseldrag.
Linoljefärg funkar på grunden ja👍D David_Berglund skrev:Kan jag måla linoljefärg på denna grund?
Men har du redan köpta färdigmålade delar får du kanske hålla dig till det om du vill ha det så likt som möjligt. Försök i fall måla liggande och ha hög luftfuktighet så att det inte bildas skinn så snabbt.
Redigerat:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 718 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 718 inlägg
Mellanslipa grunden lätt.
Måla måla en gång tunt men så det täcker och sen mellanslipa. Måla sen en gång till tillräckligt flödigt så att färgen täcker.
Rolla på färgen med en finhårig roller och efterstryk direkt. Måla allt liggandes så det flyter ut utan rinningar.
Du kan spraya lite vatten i luften innan du målar så får du lite mer tid på dig.
Måla måla en gång tunt men så det täcker och sen mellanslipa. Måla sen en gång till tillräckligt flödigt så att färgen täcker.
Rolla på färgen med en finhårig roller och efterstryk direkt. Måla allt liggandes så det flyter ut utan rinningar.
Du kan spraya lite vatten i luften innan du målar så får du lite mer tid på dig.
Tack!
Bra tips om luftfuktigheten.
Ang. rollningen så har jag nog sett det förut. Antar att fördelen är en snabb och jämn applicering? Eller finns det andra skäl?
Någon särskild penseltyp eller kvalitet som rekommenderas?
Bra tips om luftfuktigheten.
Ang. rollningen så har jag nog sett det förut. Antar att fördelen är en snabb och jämn applicering? Eller finns det andra skäl?
Någon särskild penseltyp eller kvalitet som rekommenderas?
Produkter som diskuteras: "moddlare"
Anstrykare & moddlare 100 mm
Till fönsterbrädor, speglar och andra stora ytor
249 kr inkl moms
Läs mer
Jag har grundat upp lite spillbitar, så får börja med dem. Kommer bli MYCKET måla innan allt är färdigt här då det är en hel del specialsnickerier som skall fram, så känner att det är lika bra att insupa så mycket erfarenheter som möjligt innan man börjar testa sig fram.
Tack!
Tack!
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 718 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 718 inlägg
Det går snabbare att få på färg med roller. Sen släta ut med typ moddlare av bra kvalitet i långa drag. Jag brukar efterdra med lackpenslen men det blir mindre penselränder med en tunnare pensel.
/ moddlare.
Snåla inte på penselkvalitén.
/ moddlare.
Snåla inte på penselkvalitén.
Precis den här typen av handgripliga tips jag hoppats på. 🙏S sinuslinus skrev:
Antar att snabbheten i att lägga på handlar om en kamp mot skinnbildningen primärt?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 718 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 718 inlägg
Vattenbaserad färg torkar snabbt på ytan. Går du tillbaka så syns det. Nu är det inte supertorrt inomhus men vintertid gör det märkbar skillnad att fukta luften. Har man en luftfuktare är väl det enklast men jag har använt kastruller med hett vatten i som fått stå och ånga.D David_Berglund skrev:
Det ser inte ur som du har några större ytor att måla så det kommer gå bra. Och du har valt en bra färg.
Bra råd igen!S sinuslinus skrev:Vattenbaserad färg torkar snabbt på ytan. Går du tillbaka så syns det. Nu är det inte supertorrt inomhus men vintertid gör det märkbar skillnad att fukta luften. Har man en luftfuktare är väl det enklast men jag har använt kastruller med hett vatten i som fått stå och ånga.
Det ser inte ur som du har några större ytor att måla så det kommer gå bra. Och du har valt en bra färg.
Just nu är det som du säger små ytor, men i framtiden tänker jag mig hela garderobs-sidor. Skall bland annat platsbygga hela hallen. Har även en massa fanerad 6mm MDF som jag tänkt bygga boasering av, och även där vill jag gärna ha samma känsla av trästruktur, istället för att det bara är slätmålad MDF-yta.
Har bara runt 45% i huset som är ventilerat med FTX så ganska torrt, men har ett rum i källarplan som jag precis satt fönster i och fått på värmen, där är det fortfarande runt 60%. Räcker det eller är det smart att fukta upp det ännu mer?
Redigerat:
Renoverare
· Göteborg
· 103 inlägg
Jag har tidigare använt mig av Anzas penslar och moddlare och varit nöjd. Sen fick jag rekommendationen om fluggers penslar och kan säga att jag älskar dem. Kvaliteten är otrolig om jag får säga det själv. Har dock inte använt mig av linoljefärg så jag vet inte om de är lika härliga att använda med det.
Produkter som diskuteras: "moddlare"
Stora penselpaketet med anstrykare & linoljepenslar
Paket med 7 penslar
979 kr inkl moms
1 217 kr
Läs mer
En första test-strykning gjord med metoden roller och moddlare.
Provet till höger, en färdig lucka till vänster.
Lite gräng kvar från rollern, men tror jag har lagt lite tunt.. Slog upp för lite färg i tråget så fick kämpa lite för att täcka, så det blev både lite väl tunnt och tog kanske några 10-tal sekunder för lång tid.
Ett lager till där jag justerar dessa parametrar så blir det nog bra. 😃
Provet till höger, en färdig lucka till vänster.
Lite gräng kvar från rollern, men tror jag har lagt lite tunt.. Slog upp för lite färg i tråget så fick kämpa lite för att täcka, så det blev både lite väl tunnt och tog kanske några 10-tal sekunder för lång tid.
Ett lager till där jag justerar dessa parametrar så blir det nog bra. 😃
Väldigt nöjd med resultatet nu.
Märks att det suger mer i ådringen och man kan vara ganska frikostig med färg, till en gräns där man bara ser penseldrag när det är blött, men strukturen kommer fram igen när det torkat.
Skulle ni säga att det är nödvändigt med 2 slut-strykningar om man är nöjd med resultatet efter endast 1?
Hyllplanen känns väldigt bra, men sen är det ju en slitage-fråga oxå.. De skall vara i kök och hålla några år helst.
Är det säkrast att dra ett varv till?
Märks att det suger mer i ådringen och man kan vara ganska frikostig med färg, till en gräns där man bara ser penseldrag när det är blött, men strukturen kommer fram igen när det torkat.
Skulle ni säga att det är nödvändigt med 2 slut-strykningar om man är nöjd med resultatet efter endast 1?
Hyllplanen känns väldigt bra, men sen är det ju en slitage-fråga oxå.. De skall vara i kök och hålla några år helst.
Är det säkrast att dra ett varv till?