30 607 läst ·
95 svar
31k läst
95 svar
Pengar har inget värde när man bygger hus...
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vi har fina avtal och skyddsnät för "vi" vill inte att någon ska behöva sova ute eller vara sjuk och hungrig. Men trots detta, trots att vi skyddar "svenska arbetare" så finns idag ett enormt utanförskap på våra gator med alla migranter som inte får ta del av vårt skyddsnät. Det finns ett samhälle i samhället i städer som Södertälje. Det finns nya utmaningar som "Byggnads" inte kommer lösa.
Sen tycker jag att om man utför ett lönearbete i Sverige så ska man ha rätt till de skyddsnät vi bygger upp. Men inte genom att stänga ute människor. Man måste nog hitta andra vägar. Utan att kunna något om facken så tycker jag de ska stå på alla arbetstagares sida, det borde inte spela någon roll från vilket land man härstammar.
Det är nog lätt att generalisera. Men på privatmarknaden för hantverkartjänster är det nog, vad man än tycker, inte reversibelt. Det är bara finna sig i (och anpassa sig till) att det finns utländska firmor som konkurrerar med lägre pris, och säkert i vissa fall mycket annat också.
Sen tycker jag att om man utför ett lönearbete i Sverige så ska man ha rätt till de skyddsnät vi bygger upp. Men inte genom att stänga ute människor. Man måste nog hitta andra vägar. Utan att kunna något om facken så tycker jag de ska stå på alla arbetstagares sida, det borde inte spela någon roll från vilket land man härstammar.
Det är nog lätt att generalisera. Men på privatmarknaden för hantverkartjänster är det nog, vad man än tycker, inte reversibelt. Det är bara finna sig i (och anpassa sig till) att det finns utländska firmor som konkurrerar med lägre pris, och säkert i vissa fall mycket annat också.
Facket.
Facket, unions, är bra.
Framförallt har de varit jättebra. Till trots mot alla varningar från kapitalismen under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal om att deras kamp kommer att störta landet i armod och att all verksamhet kommer flytta utomlands osv osv så har det ändå blivit fullständig succé.
Sverige har tjänat oerhört mycket på att arbetare fått det bättre, kunnat satsa på utbildning för sina barn. Sverige har också tjänat oerhört mycket på den relativt stora jämlikheten inom alla områden och att vi har haft relativt låg korruption.
Facket på 1800-talet tog strid för de allra fattigaste, och de som annars hade att finna sig i den giriga kapitalismens klor hela tiden väljer den som säljer sig billigast. Detta i en tid då stadsurbaniseringen (pga effektivitetshöjningarna i jordbruket) gjorde att det fanns överskott på arbetskraft.
Men kritiken jag vill ge dagens fackförbund är att de blivit girigbukar som förlorat sin ursprungliga kompass, ett pampvälde som bara finns för sin egen skull samt stödjer endast sina välmående medlemmar.
Facken idag skiter fullständigt de som har det sämst, de skiter fullständigt i tiggare på gatorna och baltiska svartarbetare.
De bryr sig om sina medlemmar, som numera är en i vissa fall välbetald medelklass, i andra fall en lågavlönad medelklass. Men de som står utanför arbetsmarknaden, och som utnyttjas hänsynslöst av kapitalismens grundfunktion får inget stöd ifrån de Svenska fackförbunden.
Mest i denna fråga jobbar facket med att försöka göra det allt svårare att få jobb för de som mest behöver hjälp.
Jag hoppas att t.ex. de utländska byggarbetarna snart startar egna fackförbund. De är numera så starka i antal och i vad de gör på arbetsplatserna att de faktiskt kan styra utvecklingen.
Facket, unions, är bra.
Framförallt har de varit jättebra. Till trots mot alla varningar från kapitalismen under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal om att deras kamp kommer att störta landet i armod och att all verksamhet kommer flytta utomlands osv osv så har det ändå blivit fullständig succé.
Sverige har tjänat oerhört mycket på att arbetare fått det bättre, kunnat satsa på utbildning för sina barn. Sverige har också tjänat oerhört mycket på den relativt stora jämlikheten inom alla områden och att vi har haft relativt låg korruption.
Facket på 1800-talet tog strid för de allra fattigaste, och de som annars hade att finna sig i den giriga kapitalismens klor hela tiden väljer den som säljer sig billigast. Detta i en tid då stadsurbaniseringen (pga effektivitetshöjningarna i jordbruket) gjorde att det fanns överskott på arbetskraft.
Men kritiken jag vill ge dagens fackförbund är att de blivit girigbukar som förlorat sin ursprungliga kompass, ett pampvälde som bara finns för sin egen skull samt stödjer endast sina välmående medlemmar.
Facken idag skiter fullständigt de som har det sämst, de skiter fullständigt i tiggare på gatorna och baltiska svartarbetare.
De bryr sig om sina medlemmar, som numera är en i vissa fall välbetald medelklass, i andra fall en lågavlönad medelklass. Men de som står utanför arbetsmarknaden, och som utnyttjas hänsynslöst av kapitalismens grundfunktion får inget stöd ifrån de Svenska fackförbunden.
Mest i denna fråga jobbar facket med att försöka göra det allt svårare att få jobb för de som mest behöver hjälp.
Jag hoppas att t.ex. de utländska byggarbetarna snart startar egna fackförbund. De är numera så starka i antal och i vad de gör på arbetsplatserna att de faktiskt kan styra utvecklingen.
JohanLun skrev:Vi har fina avtal och skyddsnät för "vi" vill inte att någon ska behöva sova ute eller vara sjuk och hungrig. Men trots detta, trots att vi skyddar "svenska arbetare" så finns idag ett enormt utanförskap på våra gator med alla migranter som inte får ta del av vårt skyddsnät. Det finns ett samhälle i samhället i städer som Södertälje. Det finns nya utmaningar som "Byggnads" inte kommer lösa.
Sen tycker jag att om man utför ett lönearbete i Sverige så ska man ha rätt till de skyddsnät vi bygger upp. Men inte genom att stänga ute människor. Man måste nog hitta andra vägar. Utan att kunna något om facken så tycker jag de ska stå på alla arbetstagares sida, det borde inte spela någon roll från vilket land man härstammar.
Det är nog lätt att generalisera. Men på privatmarknaden för hantverkartjänster är det nog, vad man än tycker, inte reversibelt. Det är bara finna sig i (och anpassa sig till) att det finns utländska firmor som konkurrerar med lägre pris, och säkert i vissa fall mycket annat också.
Detta ovanför är ett fenomen som först slår emot de svagaste. De ovaniför i samhället drar nytta av att tjänsterna blir billigare och tycker allt är bra. Men det folk inte inser är att fenomenet sakta men säkert kryper allt längre upp i samhällsklasserna, jobben som görs billigare nån annanstans på planeten så försvinner hela tiden och påverkar allt högre utbildade människor. Lönerna sjunker för allt mera, jobben försvinner för allt mera människor, hela tiden letar sig det obönhörligt uppåt i samhället...
Till sist stannar ekonomin av och det börjar bli tillräckligt många utslagna människor för diverse missnöjespartier att bli starka. Vi är ungefär här nu.
Vi har döljt problemen med billig kredit ganska länge, det funkar än i Sverige så där är utvecklingen lite efter. Men i USA och resten av europa har de strukturella problemen visat sig och krediten är slut. Enter Trump och Brexit, Marie Le-Pen osv...
Såhär då man ser tillbaka kan vi säga att liberaliseringen av finansmarknaderna och globaliseringen har varit lite som att pissa i byxorna, det känns varmt en stund...
De som bestämmer och styr.
Ja här hör väl fackförbunden till i viss mån. Men annars tänker jag på politiker, banker, de stora bolagen.
Staten bryr sig ju väldigt lite om den Svenska hantverkaren för en hög lön, eller ännu högre. Lika lite som det är något problem att en villa byggd i Sverige kostar en miljon mer. Detta blir ju bara mer klirr i kassan i form av moms och löneskatter.
Det finns liksom inget egentligt incitament att verka för billigare byggande.
Bankerna är på samma vis rätt ointresserade av billigare byggande, då minskar ju lånevolymerna - deras kassako.
De stora bolagen har ju dock en liten annan syn på saken, precis som hempularen skrivit lite om så vill de naturligtvis sälja så dyrt som möjligt, och nyttjar dagens ansträngda bostadsmarknad och låga ränta stenhårt. Det kostar vad man max klarar av att betala, inte vad det är värt, eller efter vad produktionskostnaden var.
Men då deras vinst kommer utav marginalen så har dessa bolag ett intresse av att hålla nere produktionskostnaden och är den aktören som faktiskt är intresserad av lägre löner.
Dessa nyttjar utländsk arbetskraft stenhårt för att få bättre kvartalsresultat.
Dessa utländska arbetare känner sig ofta inte så utnyttjade som vi tror. De är ofta ännu mer svikna och besvikna på sitt hemland, och när drömmar och planer för sin framtid, hur de antingen ska starta eget i Sverige alternativt återvända med tillräckligt med pengar och idéer för att starta ett nytt liv hemmavid.
Ja här hör väl fackförbunden till i viss mån. Men annars tänker jag på politiker, banker, de stora bolagen.
Staten bryr sig ju väldigt lite om den Svenska hantverkaren för en hög lön, eller ännu högre. Lika lite som det är något problem att en villa byggd i Sverige kostar en miljon mer. Detta blir ju bara mer klirr i kassan i form av moms och löneskatter.
Det finns liksom inget egentligt incitament att verka för billigare byggande.
Bankerna är på samma vis rätt ointresserade av billigare byggande, då minskar ju lånevolymerna - deras kassako.
De stora bolagen har ju dock en liten annan syn på saken, precis som hempularen skrivit lite om så vill de naturligtvis sälja så dyrt som möjligt, och nyttjar dagens ansträngda bostadsmarknad och låga ränta stenhårt. Det kostar vad man max klarar av att betala, inte vad det är värt, eller efter vad produktionskostnaden var.
Men då deras vinst kommer utav marginalen så har dessa bolag ett intresse av att hålla nere produktionskostnaden och är den aktören som faktiskt är intresserad av lägre löner.
Dessa nyttjar utländsk arbetskraft stenhårt för att få bättre kvartalsresultat.
Dessa utländska arbetare känner sig ofta inte så utnyttjade som vi tror. De är ofta ännu mer svikna och besvikna på sitt hemland, och när drömmar och planer för sin framtid, hur de antingen ska starta eget i Sverige alternativt återvända med tillräckligt med pengar och idéer för att starta ett nytt liv hemmavid.
Var vänlig och svara på mina frågor!MatshS skrev:I ett samhälle finns det lagar och förordningar som styr avtalsbildande mellan parter. Exempelvis arbetsköpare och arbetssäljare. Avtalsfrihet är grundlagsskyddad. Du har fått möjlighet att söka din rätt och tagit den. Associationsfrihet är också grundlagsskyddad, exempelvis medlemskap i en förening (fotbollsförening, fackförening etc). Dock skall ej någon enskild förening ges extraordinära befogenheter till påtryckningar gränsande till utpressning. Det är vad jag vill ha sagt.
mvh
Mats
Utan fackföreningarnas "extraordinära rättigheter" hade jag blivit tvungen att söka min rätt mot den utpressande arbetsgivaren egenhändigt med yxan.
Det är nämligen dessa "extraordinära rättigheter" som gör att facket kan avtala om en lönenivå som gäller i alla arbetsavtal. En avtalad rimlig lönenivå och allmänna regler för vilka skyldigheter och förmåner man skall ha är förutsättningen för att kunna stämma en arbetsgivare som inte betalar eller hittar på egna skyldigheter och drar bort förmåner.
Utan dylika allmänna avtal måste man som anställd ha ett arbetsavtal på 50 sidor juridisk text för att vara skyddad. Ingen arbetsgivare skriver på sådana avtal.
Tyvärr var jag inte fackmedlem ännu då jag skadade ryggen.
Den skadan gav mig kronisk värk i 12 år och totalt över 3 års sjukskrivning i olika repriser så här långt men nu håller jag äntligen på att tillfriskna.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Jag har raderat ett inlägg som vara rent allmänpolitiskt utan koppling till byggfrågor
Det finns fler inlägg i tråden som tangerar gränsen.
Tråden har spårat ut väldigt långt från originalfrågan och stängs.
/moderator
Det finns fler inlägg i tråden som tangerar gränsen.
Tråden har spårat ut väldigt långt från originalfrågan och stängs.
/moderator
Produkter som diskuteras i tråden
