Skulle någon kunna förklara hur PEN ledaren funkar? Om jag skulle vilja ha en JFB, måste man först dra PEN till jord sen blå kabel till JFB som sen går till nollskenan. Men ska man bygla mellan jord och noll skenan eller ska man strunta i det?
 
S Shevimaster skrev:
Skulle någon kunna förklara hur PEN ledaren funkar? Om jag skulle vilja ha en JFB, måste man först dra PEN till jord sen blå kabel till JFB som sen går till nollskenan. Men ska man bygla mellan jord och noll skenan eller ska man strunta i det?
Elektrikern har koll på det😜

Nej det ska inte byglas mellan N och PE
 
S Shevimaster skrev:
Skulle någon kunna förklara hur PEN ledaren funkar? Om jag skulle vilja ha en JFB, måste man först dra PEN till jord sen blå kabel till JFB som sen går till nollskenan. Men ska man bygla mellan jord och noll skenan eller ska man strunta i det?
Är detta något du tänkt utföra själv? Ta lite bilder och beskriv noggrannare. Har du jordfelsbrytare så skall det inte byglas mellan nollskena och jordskena. Men det finns en del farliga sätt att göra fel på. Så du bör vara helt säker innan du kopplar något.
 
A Avemo skrev:
Är detta något du tänkt utföra själv? Ta lite bilder och beskriv noggrannare. Har du jordfelsbrytare så skall det inte byglas mellan nollskena och jordskena. Men det finns en del farliga sätt att göra fel på. Så du bör vara helt säker innan du kopplar något.
Nej det är inget jag kommer göra själv, vill bara förstå hur man gör. Är intresserad av el så vill bara veta. Tänkte bara om man har en 4 ledare in som matning. Hur gör man om man vill dela upp det så man får en nolla och vill koppla in en JFB.
 
PEN-ledaren går alltid till jordskenan. Finns det ingen jordfelsbrytare sitter det en bygel mellan jordskena och nollskena. Finns det jordfelsbrytare så är det den som kopplar ihop jordskena med nollskena och det skall inte vara någon bygel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
S Shevimaster skrev:
Skulle någon kunna förklara hur PEN ledaren funkar? Om jag skulle vilja ha en JFB, måste man först dra PEN till jord sen blå kabel till JFB som sen går till nollskenan. Men ska man bygla mellan jord och noll skenan eller ska man strunta i det?
Den har dubbla syften. Att föra normal belastningström (returström) och samtidigt agera skyddsledare och leda tillbaka överström vid ett fel. På det sättet sparar man in på en ledare (billigare) men inte helt utan nackdelar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.