Hej! Håller på att ordna med sommarvatten i stugan. Skulle behöva tpis på en koppling till 25 mm pemslang som är enkel och tål att tas isär och sättas ihop årligen. Jag får för mig att den vanliga PRK inte är gjord för det. Tacksam för tips.

Mats

Jag har kört med prk-kopplingar till poolvärmen som plockas ner och sätts upp varje år utan problem.

Ok! Det kanske fungerar. Det är ju utomhus så det är ju ingen katastrof om det skulle läcka eller gå isär.

/Mats

Jag har pem draget lite var stans för utevatten på landet. Har monterat t-kors och kulventil på högsta och lägsta punkt för att tömma systemet helt istället för att koppla isär. Är det någorlunda tomt så klarar det vintern.

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
Vi har hängt ner en dränkbar pump i brunnen och tanken är väl att vi ska dra upp den för vinterförvaring. Vi har inte jätte bra lutning och slangen ligger på gräsmattan. Den rullar vi ihop och lägger i gamla lagårn är det tänkt. Men slangen skulle väl i och för sig kunna ligga ute över vintern om bara fick den tom. Lutningen är väl så där men det går ju att lyfta den och gå längs slangen för att tömma. Det lutar både mot brunnen och mot stugan och är högst på mitten.

/Mats

MathiasS MathiasS skrev:
Denna typ av plastkoppling funkar fint för detta:

[länk]

fast i rätt storlek då.
Och billigt var det också. Jag kötpe en PRK 25 T-koppling för över 500 spänn. Håller dom där lika bra som PRK kopplingar. Eller är det mera för trägårdsvatten?

S senmathal skrev:
Och billigt var det också. Jag kötpe en PRK 25 T-koppling för över 500 spänn. Håller dom där lika bra som PRK kopplingar. Eller är det mera för trägårdsvatten?
Nej dom håller för högt tryck.

Det var plastvarianten jag hade till poolen. Inte så högt tryck, men dom klarade iallafall årliga i- och urkopplingar.

Ja det finns lite att välja på. Om Pump och Slang skulle få vara kva över vintern måste man ju även tömma slangen ner till pumpen. Det är fyra fem meter ner till vattnet och ingen vill längre klättra ner.

Mats

useless useless skrev:
Det var plastvarianten jag hade till poolen. Inte så högt tryck, men dom klarade iallafall årliga i- och urkopplingar.
Plastkopplingarna från CPEX som jag använder är specade för PN10 eller 16 (vilket anger trycket i bar) så det borde räcka för de flesta applikationer.

Sålänge man monterar plastkopplingarna utan polygrip eller rörtång så upplever jag att de håller lääänge. Det är mekaniskt slitage som verkar döda dem tidigt, ganska precis samma sak med PRK-muttrarna :P

Jag tycker det är svårt att dra plastmuttern på prk nog hårt med en fast nyckel. Nyckeln glider runt mutter. Dom ska ju dras som jag förstått så att mutter bottnar mot mässingen i kopplingen. Gör man inte det sitter slangen ganska löst så man lätt kan vrida slangen.

Mvh Mats

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.