Ok, men hursomhelst.

En PEM 25 måste väl ändå räcka? Och är trycket för dåligt med alla slangar, ja då får jag väl koppla in en pump så jag kommer upp i rätt tryck?

Känns lite lockande att använda mig av gardenas slang istället dock (den verkar ha en invändig diameter på 20mm), för då vet jag att jag kan använda mig av alla deras kopplingar och produkter till min anläggning. Dom har ju mycket i sitt sortiment som är tillräckligt för mig. Sedan har jag dock inte en aning om deras kvalitet. Men utbudet, tillgängligheten och enkelheten lockar mig!

Det beror på hur långt du ska dra det, och hur mycket vatten du vill ha ut samtidigt.

Tanken är ju att ha en fördelare från gardena, som kör en sprinkler, eller en bevattningsenhet åt gången.

Sedan kommer jag även dra slang till utekök, och eventuellt två utkast till. Men inget av detta kommer ju användas samtidigt!

L
Om du ska ha Gardenas , kolla upp vilket tryck dom ska ha för att fungera bra , en sprinkler måste ha ett minimitryck för att kasta ut vattnet , för lite tryck och dom kommer att vara lite bleka med utkastet , alla sprinklers är som man säger törstiga
Sedan det med andra utkast kan du nog bortse från i tryckhänseende

Hur långt tänkte du dra slangen då?

En Gardena Aquazoom 350 suger i sig 12/19 l/min vid 2/4bar.
Med PEM25 (~20mm innerdia) tappar du då ~0.4bar vid 100m slang. 1,2bar för PEM20.

Ska du bara 10m slang och en spridare klarar du dig nog med vilken dimension som helst.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Tanken är att det blir en huvudslang från utkastet på garaget, till där jag tänkt ha min ”centrala” anslutningspunkt som då är under altanen.
Det är uppskattningsvis cirka 15meter.

Sedan fördelas det ut härifrån till dom olika bevattningsenheterna. Och därifrån blir det nog alltifrån 5meter till kanske 25meter till den punkt som hamnar längst bort.

Jag hade grävt ner en tjockare till centralpunkten, och sedan tagit den tunnare ut till varje plats, så kan du köra allt samtidigt om du skulle vilja.

Hyrep har en lista på gardenas vattenflöden:
www.hyrep.se/filer/Vattenflode.pdf

• Gilla
Skogskatten och 1 till
  • Laddar…
Kollade manualen, där stod det något om 2bar. Så det är väl max då antar jag.

Bra lista du hade där! Där framgår det att den drar cirka 550lit/timmen vid 2bar.

Tänk på att troligtvis så är angiven kastarea för det högsta trycket, dvs 4bar.

Passar på att fråga.

Kommer behöva lite mer kopplingar för mitt system. Undrar om det skiljer i kavlitet mellan
Gardena Pipeline kopplingar
Admiral kopplingar (blåa)
Rinkabyrörs kopplingar svarta

Alla dessa är platskopplingar till PEM 25 slang.

Det skiljer ju lite i pris från ca 20 kr styck (Rinkabyrör) till 75 kr Admiral på tex Bauhaus.

Vill ju inte gräva ner nåt som inte håller.

På rinkabys hemsida står att deras saknar inre stödhylsa och jag har svårt att bedöma om det behövs eller ej.

Läser men blev inte klok på om Gardenas 25mm slang är samma som 25mm pem?
Kan man använda pem med gardenas kopplingar?
Jag drar rätt tjock slang från pumpen till fördelaren som jag också ska ha under trädäcket som sen får fördela ut till olika områden.
Pemslang kan man väl köpa billigare än gardenaslang? Men passar kopplingar och sprinkler till den slangen? (pem)

livar upp denna tråden igen!

Jag blandar Gardenas 25mm slang, 25mm PEM, Gardenas kopplingar och andra kopplingar i plast hej vilt och det funkar utmärkt.

• Gilla
Husbyggaren2 och 1 till
  • Laddar…
Kanon. Jag har precis fått släng nerspolat och pump så till våren får det bli att gräva ner slang och köpa sprinklers. Ska även troligtvis skaffa gardenas fördelare.

Är det bäst med gardena eller hunters spinklers? eller finns det andra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.