Hej

Håller på att gräva en pumpbrunn i källaren. Finns det någon smidigare slang än tex pem 26 som går att koppla på pumpen ?

Slangen vill jag koppla in på ett 50mm avloppsrör . Vad finns det då för kopplingar för att förena dessa ?

Tack för du tog dig tid.
mvh Johan

tommib
Du kan använda valfri slang med en lämplig anslutning mot pumpen. Grövre slang innebär bättre flöde. De flesta dräneringspumpar/sänkpumpar brukar levereras med en kapbar anslutning som tar både vanliga R-gängor samt slang+slangklämma.

Anslutningen mot avloppsröret görs sannolik bäst med en bordgenomföring genom ett lock, ev kan det vara lite tight på 50 mm men det finns olika varianter.

tommib
Nu när jag sitter vid en dator kan jag väl bidra med några länkar också

Borra ett lagom stort hål i ett 50 mm lock och installera en bordgenomföring. Nu har du en övergång slang->50 mm avloppsrör. Komplettera med en lämplig slang. Det funkar med PEM men även med mjukare slang, typ PVC-slang. Det är sällan några särskilt höga tryck på en dränkpumps trycksida så nästan vilken slang som helst går bra. Jag har själv sugslang på trycksidan, mest för att den är formstabil och inte knickar och blockerar flödet. Den kan anslutas med slangklämma direkt på kopplingarna om man väljer lagom storlek. Jag har dock min ansluten med atlaskopplingar.

• Gilla
menhir
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nu när jag sitter vid en dator kan jag väl bidra med några länkar också

Borra ett lagom stort hål i ett 50 mm lock och installera en bordgenomföring. Nu har du en övergång slang->50 mm avloppsrör. Komplettera med en lämplig slang. Det funkar med PEM men även med mjukare slang, typ PVC-slang. Det är sällan några särskilt höga tryck på en dränkpumps trycksida så nästan vilken slang som helst går bra. Jag har själv sugslang på trycksidan, mest för att den är formstabil och inte knickar och blockerar flödet. Den kan anslutas med slangklämma direkt på kopplingarna om man väljer lagom storlek. Jag har dock min ansluten med atlaskopplingar.

Tusen tack

Så tacksam / mvh johan

Claes Sörmland
tommib
Inte för att vara sån men det verkar bängligare än att använda en färdig bordgenomföring...

Hos oss har vi ett kopparrör som sitter direkt på pumpen och in i avloppsrören.

Kopparrör anslutet till pump och avloppsrör i ett pannrum med synliga ledningar och vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
Tusen tack !!!

Vad skulle man göra utan er, i sina projekt .. ska kolla upp detta.
mvh johan

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.