Hur mycket pellets går det åt. Huset vi funderar på att sätta in pelletsbrännare i är 100 m2 & 2 våningar (3 med källare som är ca 70m2) Hur långt räcker en säck på 16 kg? Finns det större säckar?

är ju många andra saker som bestämmer åtgången än bara yta. Jag menar takhöjd, isolering, hur varmt man vill ha det, hur många personer i hushållet.

Jag är själv, brukar ha ca 20 grader i huset, huset är 90 kvadrat boyta + 80 vadrat biyta (källare och vind), har 250 i takhöjd och 2 m i källaren. Är tillägsisloerat och tre glas fönster men ingen extra isolering på vinden. Drar för mig ungefär 5 pallar om året
alltså drygt 250 säcker tror jag det blir. Kostnaden blir cirka 10000:- fast i år tror jag det komemr gå åt mindre än förra året då jag installerat en braskamin också.

putte80 skrev:
Hur mycket pellets går det åt. Huset vi funderar på att sätta in pelletsbrännare i är 100 m2 & 2 våningar (3 med källare som är ca 70m2) Hur långt räcker en säck på 16 kg? Finns det större säckar?
En 16 kg säck innehåller ca 77 kWh..
Så vet du vad huset har för förbrukning nu så är det lätt att räkna ut.. 1 ton pellets innehåller 4800-5000 kWh o 1 m3 olja ca 10000 kWh el 2,1 ton pellets/1m3 olja..
Det finns även större säckar på 500-700 kg/st men då bör du ha traktor annars så finns ju bulk (lösvikt) oxå.. Det är det bekvämaste sättet då dom bara blåser in pelletsen i ett förråd på minst 5 m3 men gärna 6 m3 så man inte behöver ha helt tomt för att rymma 3 ton som brukar vara min leverans för att få det fraktfritt..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.