1 176 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Pelltsåtgång???
är ju många andra saker som bestämmer åtgången än bara yta. Jag menar takhöjd, isolering, hur varmt man vill ha det, hur många personer i hushållet.
Jag är själv, brukar ha ca 20 grader i huset, huset är 90 kvadrat boyta + 80 vadrat biyta (källare och vind), har 250 i takhöjd och 2 m i källaren. Är tillägsisloerat och tre glas fönster men ingen extra isolering på vinden. Drar för mig ungefär 5 pallar om året
alltså drygt 250 säcker tror jag det blir. Kostnaden blir cirka 10000:- fast i år tror jag det komemr gå åt mindre än förra året då jag installerat en braskamin också.
Jag är själv, brukar ha ca 20 grader i huset, huset är 90 kvadrat boyta + 80 vadrat biyta (källare och vind), har 250 i takhöjd och 2 m i källaren. Är tillägsisloerat och tre glas fönster men ingen extra isolering på vinden. Drar för mig ungefär 5 pallar om året
alltså drygt 250 säcker tror jag det blir. Kostnaden blir cirka 10000:- fast i år tror jag det komemr gå åt mindre än förra året då jag installerat en braskamin också.
En 16 kg säck innehåller ca 77 kWh..putte80 skrev:
Så vet du vad huset har för förbrukning nu så är det lätt att räkna ut.. 1 ton pellets innehåller 4800-5000 kWh o 1 m3 olja ca 10000 kWh el 2,1 ton pellets/1m3 olja..
Det finns även större säckar på 500-700 kg/st men då bör du ha traktor annars så finns ju bulk (lösvikt) oxå.. Det är det bekvämaste sättet då dom bara blåser in pelletsen i ett förråd på minst 5 m3 men gärna 6 m3 så man inte behöver ha helt tomt för att rymma 3 ton som brukar vara min leverans för att få det fraktfritt..
Klicka här för att svara