Hej.
Jag undrar hur många 16kg säckar som går åt ungefär om dagen? Vi bor i ett tvåplans hus på 194 kvm. Det är alldeles för varm inne! Ca 25 +. Vi är två vuxna och två små på 7 och 1,5 år. Tappvattnet går ej via pannan. Bara elementen och golvvärme i badrum och håll.
Känns ändå att den drar för mycket pellets. Tacksam för svar
Jag undrar hur många 16kg säckar som går åt ungefär om dagen? Vi bor i ett tvåplans hus på 194 kvm. Det är alldeles för varm inne! Ca 25 +. Vi är två vuxna och två små på 7 och 1,5 år. Tappvattnet går ej via pannan. Bara elementen och golvvärme i badrum och håll.
Sänk inomhustemperaturen till 20-21 grader så kommer det att märkas på förbrukningen.G Ginaprivat85 skrev:Hej.
Hur många säckar går det åt och hur kallt är det just nu? Välisolerat hus, eller gammalt dragigt?
Det är ett trähus från 1975. Och vi har det väldigt varmt 26 grader. Men vi har ingen rumstermostat så att vi kan reglera värmen inne.
Det är 6 plus ute just nu. Sedan torsdag fm så har det gått åt 9 säckar
Finns det inga termostater på radiatorerna? Har ni ingen shunt på pannan, som ni kan ställa ner?G Ginaprivat85 skrev:
Skillnaden i energiförbrukning mellan 20 och 26 grader inomhus är ganska stor.
Vi har ingen termostat på radiatorerna
Med andra ord så drar våran panna väldigt mycket om vi ska jämnföra. Vårat hus är som sagt 194 kv2 från -74. Det har varit noll gradigt som lägst. Det är bara radiatorerna och golvärmen som går på pannan. Tappvattnet går via en vattentank och vi har 25+ inne
Verkar saknas en shuntventil samtidigt som det inte finns några termostatventiler, m.a.o. finns ingen styrning av värmen.
Ställ pumpen på lägsta hastighet tills en shunt har monterats och skruva ner radiatorventilerna manuellt..
Ställ pumpen på lägsta hastighet tills en shunt har monterats och skruva ner radiatorventilerna manuellt..
Redigerat:
Hur ställer man pumpen på lägre hastighet då? Ursäkta mina frågor men mitt första hus och har ingen erfarenhet alls inom pannor mm.