Har idag direktverkande el. Finns det system med pelletskamin (för uppvärmning av huset) som också kan kopplas ihop med vv beredare. Man vill ju inte ha en el beredare året runt om man ändå värmer upp huset med pellets.

Om du har direktverkande el idag så borde du köpa en vanlig icke-vattenmantlad pelletskamin. Om du vill värma varmvatten så behöver du en vattenmantlad pelletskamin plus en ackumulatortank eller nån for av vvb kopplad till denna. Jag gissar att det inte lönar sig att satsa på vattenmantlat för dig utan en vanlig pelletskamin som blåser varmluft och en el-VVB blir nog billigast. Om Du funderar på sol i framtiden så måste du dock ha en ack.

lönar sig och lönar sig...  :-?

jag ska på sikt bänga bort mina elelement och kommer köpa på mig en acctank (el ska det va acktank?) en massa rör, bla lite kulvertrör mm. i acctanken kommer jag ha vv-slingor 9.9 m *2 för varmvatten (å 15 m solslingor) å sen i framtiden en mantladkamin av ngt slag.

i mitt fall så skulle jag ändå byta varmvattenberedare så jag hamnade i ett vägskäl och gjorde mitt val bort från elberoendet. 8-)

fördelar:

det blir inte tokvarmt i eldningsrummet när man eldar, en del av effekten går ner i tanken.
man sprider värmen bättre än med en massa luftförflyttare typ myson
man får lite hjälp med att sänka kostnaden för varmvattnet

så de e kanske inte världens bästa ekonomiska kalkyl på kort sikt men på lång sikt så hoppas jag på ett jämnare klimat och kasnke lite lägre elförbrukning... ;)

Om man ska konvertera ett hus från el till vattenburen värme så ska man självklart satsa på nåt vattenburet. Jag forstod inte frågan på det sättet dock. Om man inte ska konvertera till vattenburet, utan ha kvar elelementen, så torde det vara oortodoxt att satsa på en vattenmantlad kamin med ack.

Ja det var tanken att ha kvar elementen så länge... och bara hjälpa till att värma varmvattnet med pellets.
Tack för svaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.