Vi ska elda med pellets, men har idag en mindre behållare för detta, det blir därför en del jobb med att fylla på.

Tänkte därför att man kunde bygga nånting utanför huset som man kan blåsa in pelletsen i.

Någon där ute som eldar med pellets och som har bra tips på detta?

eldar du inte upp 10 tals ton,,,,,köp i säck eller stor säck
det är mycket bättre kvalitet på det som är säckat......vill du tvunget ha bulkad pellets montera en riktig silo....blåser man in pellerts i ett litet rum etc utan cylon är det mycket pellerts som slås sönder..........med en massa driftstörning som följd

hej

Kolla mafas hemsida, www.mafa.se för färdiga förråd.

MVH/Martar

Vi funderar också på att bygga ett bulkförråd vid huset, som ligger ca 20 m från vägen. Pannan ska stå i stallet som ligger ca 40 m bort.

Kan bulkbilarna blåsa 40 m bort? Om det går, slås pellets sönder för mycket?

Vi funderar på att bygga ett bulkförråd som liknar en farstuingång eller så. Silona är ju inte överdrivet snygga.
Vi har en norrgavel, utan några fönster eller dörrar alls (trist..) så det kunde kanske bli ett lyft för fasaden också om man kan göra det på ett finkänsligt sätt?

Jag har grunnat en del på hur man skulle göra det, för bulkbilarna vill väl inte blåsa mer än ca 1,5 m högt ungefär, och eftersom dom inte kan fylla ovanför påfyllningshålet så borde ju volymen ändå bli ganska begränsad.. Några ideér?

/Rosa

Jag frågade Bionorr (Norrbio?) om de där sakerna tidigare. De sa att de där måtten gäller var de ska ansluta slangen. Framför allt vill man ha så kort slang som möjligt. Släta stålrör sliter mindre på pelletarna. Jag antar alltså att du kan dra fasta stålrör från ditt förråd till vägen. Förrådet kan vara betydligt högre än 1,5 meter. Det är bara att dra stålrör till toppen. Ring till några bulkleverantörer och fråga för säkerhets skull. De hjälper säkert gärna till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.