3 998 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Pelletsbrännare -tändning m.m
Har man inte eldat med pellets, skulle man bli förskräckt av alla skriverier om div problem.
Har under 7 års tid eldat med EcoTec A-3. Först i en gammal Kalmarpanna och från 2009 i Nibe Pellux 200.
Har inte haft några problem med brännaren annat än byte av slussvingar 3 ggr.
I övrigt bara urtagning av koks och ev aska. Nya pannan har stor asklåda och automatisk sotning av tuberna.
Många har problem med automatisk tändning av brännarna både varmluft och glödstift och spiraler.
Gamla EcoTec A-3 har underhållsfyr, vilket betyder att den stannar aldrig.
Efter urkoksning och borstning av aska tänds brännaren manuellt.
Det betyder 2 st tändstickor per månad.
Man kan fråga sig - har jag haft en otrolig tur under alla dessa år?
Har under 7 års tid eldat med EcoTec A-3. Först i en gammal Kalmarpanna och från 2009 i Nibe Pellux 200.
Har inte haft några problem med brännaren annat än byte av slussvingar 3 ggr.
I övrigt bara urtagning av koks och ev aska. Nya pannan har stor asklåda och automatisk sotning av tuberna.
Många har problem med automatisk tändning av brännarna både varmluft och glödstift och spiraler.
Gamla EcoTec A-3 har underhållsfyr, vilket betyder att den stannar aldrig.
Efter urkoksning och borstning av aska tänds brännaren manuellt.
Det betyder 2 st tändstickor per månad.
Man kan fråga sig - har jag haft en otrolig tur under alla dessa år?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Min termia har gått i 3 år och enda problemet är att silon står för nära pannan så skruven blir för brant. Brännare och panna går nästan FÖR bra.
Protte
Protte
Hej på er!
Jag har kört med en Baxi eurofire i 4 år, nu har det blivit en spricka i rostern, en ny roster kostar 2800 så det får nog bli en sådan till nästa säsong. Totalt sett är jag helnöjd, den har gått som en klocka i en äldre nibe oljepanna.
johan
Jag har kört med en Baxi eurofire i 4 år, nu har det blivit en spricka i rostern, en ny roster kostar 2800 så det får nog bli en sådan till nästa säsong. Totalt sett är jag helnöjd, den har gått som en klocka i en äldre nibe oljepanna.
johan
Klicka här för att svara