Hejsan.

Jag undrar bara om det är någom som vet om man kan montera en brännare i oljedelen på triomaxen? Jag tänkte köra ved när man är hemma och låta brännaren gå på automatiskt när veden brunnit slut.

mvh
jonas

Det kan man säkert men brännaren mår nog inte jättebra av de höga temperaturerna som kan uppstå. När brännare kör kyls den av luft från fläkten så det är helt annorlunda.

Har precis varit och mätt luckan på pannan. Det måste bli en Biona, detta är tydligen den enda brännare som passar direkt i oljehålet.

Vad är det för fläkt du talar om ?

pelletsbrännarens fläkt blåser in luft på de brinnande pelletsen.
innan luften når eldhärden så passerar den resten av brännaren och kyler den.
pelletbrännaren ej igång = ingen kylning.

Jag skulle tänkt mig för både en och sju gånger innan jag lade 25000 på en biona.
Läs erfarenheter på pellets.info

Mvh

Ja tänk om då det gäller Bionan.. ::)

Men det är nog inget problem med att köra som du tänkt förutom att du får ett konstant tjuvdrag genom pannan.. Både via brännare o genom dragluckan för ved delen om du inte stänger den när veden brunnit ut förstås..
Sen är det kanske inte så stort askutrymme i oljedelen heller...

ja som sagt så är ju tanken att pelletsen skall gå när elden tagit slut. Tjuvdraget måste ju komma även på den nya biomax som är en nyare triomax.

Jag har kollat lite på Pellets.info och det är ju även de som är nöjda och de som inte är så nöjda. För mig finns det inte nått annat alternativ eftersom oljeluckan är så liten att man inte kan ta ett större hål till en annan brännare. Att eldstaden kanske är lite liten är heller inte ett problem så jag räknat med att aska den hyffsat ofta.Triomaxen såsom alla andra baronen pannor får ju flygaska i de liggande delarna av rökrören så aska ofta måste jag ju göra ändå.

tack för era svar
Jonas

Somelvis: Triomaxen har seperata eldstäder för ved och olja men det kanske du visste redan.

/Jonas

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.