Vi håller som bäst på att kalkylera vilken typ av uppvärmning vi kommer att satsa på i vårt nybygge.

Vi har hela tiden varit inställd på mark/berg-värmepump kombinerat med den FTX-ventilation som ingår i husköpet. Nu har vi dock börjat fundera lite åt ved/pellets-hållet.....

Då är frågan om man kommer att göra sig ovän med varenda granne på grund av eldningslukt/rök?
(Bygglov för eldstad är inget problem.)

Vi bygger på ett villaområde med totalt 52 villor och tomterna är ungefär 1500kvm stora. (Om det nu har någon betydelse).

Någon som har svar på detta? ???

Om du eldar med förstånd komme ingen att märka det..

Det säkraste är nog att höra efter med Din Kommun, eldar Du med pellets är det inga problem säkert inte med ved heller, med en modern vedpanna kommer knapast någon granne att märka det!!

Du har inte funderat på solvärme?

Mogge: Jag får nog plugga lite geografi :-[

Ja det nog som Samoth skriver, det viktigaste är att man har "tillåtelse" av kommunen, standard för att få "tillåtelse" verkar vara miljögodkänd panna och ackumulering.

Men jag tror som andra skrivit att dina grannar knappast kommer märka något om du eldar riktigt med pellets eller ved.

Andra frågor kan ju givetvis vara vilka förutsättningar du har för olika val av uppvärmning.
För bioeldning krävs ju lite mer utrymme i ditt "pannrum" samt givetvis skorsten.
Vad är huset byggt för?

Tack för svaren hittills.

Huset är inte byggt än, det kommer att monteras i början av Februari.
Vi hade som jag skrev ställt in oss på värmepump så det finns inget speciellt pannrum, men garaget är på drygt 55kvm och där kan man nog smussla undan en panna i något hörn.

Om det blir en ved/pellets-panna så blir det en miljögodkänd sådan. Finns det pelletspannor som inte behöver så hiskeligt stor acktank utan som går i stort sett hela tiden vid maximalt effektbehov?

Solfångare är inget för oss då som sagt vi är så långt norrut att solen knappt visar sig på vinterhalvåret, och visar den sig så ligger solfångarna under snön. :D

Jesca_j skrev:
Finns det pelletspannor som inte behöver så hiskeligt stor acktank utan som går i stort sett hela tiden vid maximalt effektbehov?
Alla pelletspannor klarar sig bra utan acktank. Anledningen till att man vill ha en tank är att man kan låta brännaren brinna längre tid åt gången vilket blir mer effektivt. Man får även bättre varmvattenresurser med en acktank. Baxi Bonus + Eurofire verkar vara en bra kombination av panna. Där kan man ganska lätt skifta mellan ved eller pelletseldning. Men det finns säkert många liknande kombinationer

;DÄr Ersmark tätort? Trodde allt norr om dalälven var glesbyggd... ;D

Jesca_j skrev:
Tack för svaren hittills.

Huset är inte byggt än, det kommer att monteras i början av Februari.
Vi hade som jag skrev ställt in oss på värmepump så det finns inget speciellt pannrum, men garaget är på drygt 55kvm och där kan man nog smussla undan en panna i något hörn.
Detta har tagits upp i vissa stänger här på forumet, har för mig att ett pannrum enl Boverket skall klassas som en brandcell. Om man får har bilen t ex i en sådan är jag osäker på, har du hört med de som bygger huset?

Om det blir en ved/pellets-panna så blir det en miljögodkänd sådan. Finns det pelletspannor som inte behöver så hiskeligt stor acktank utan som går i stort sett hela tiden vid maximalt effektbehov?
Javisst, precis som Johan skriver, de flesta kör en pelletsanläggning som en olje dito, men att klämma in en säg acktank på 500l tjänar du som pelletseldare bara på, brännaren behöver inte starta och stoppa så ofta vilket medför att den arbetar mer effektivt, dessutom kan man njuta längre i duschen, om man vill.

Solfångare är inget för oss då som sagt vi är så långt norrut att solen knappt visar sig på vinterhalvåret, och visar den sig så ligger solfångarna under snön. :D
Solen nyttjar du bäst på sommaren.
Så det är nog ingen dum idé ändå, på sommaren har ni väl ganska många soltimmar.
Tanken är då att du kan stänga av pelletsen någon gång på senvåren för att sedan starta den först på tidiga hösten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.