1 740 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Pellets/spannmålsbrännare - Hur justera
Värmer min gård med en Iwabo 30 som sitter i en euronom Keram 54. Pannan är modifierad med brännaren i översta luckan, borttagen keramik samt hembygd askskruv i nerdersta luckan. Pannan går mot 2 st 750 tankar och värmer ca 400m2 i Skåne
Nu till problemet
Justering av brännare, var/hur lär man sig detta. Jag skulle vilja kunna göra detta själv och är inte främmande för att investera i rökgasanalysutrustning. En av anledningarna till att jag vill göra det själv (förutom nyfikenhet
) är vid bränslebyte (pellets-vete-havre etc) så känns det skönt att ha koll själv. Jag känner oxå att väldigt få rörpulare har nån nämnvärd koll och har de inte sålt/installerat utrustningen så är, med all rätt, intresset ljumt.
Om man mäter och får ex en viss Cohalt etc, hur/vilka parametrar skall man skruva på ? Jag gissar att tillverkaren har utbildningar för sina leverantörer men de lär vara svåra att komma med på som "privatperson"
Nu till problemet
Justering av brännare, var/hur lär man sig detta. Jag skulle vilja kunna göra detta själv och är inte främmande för att investera i rökgasanalysutrustning. En av anledningarna till att jag vill göra det själv (förutom nyfikenhet
Om man mäter och får ex en viss Cohalt etc, hur/vilka parametrar skall man skruva på ? Jag gissar att tillverkaren har utbildningar för sina leverantörer men de lär vara svåra att komma med på som "privatperson"
Medlem
· Västra Götalands Län
· 460 inlägg
Är också intresserad. Skall precis till och trimma in min Iwabo 30kW. Jag kommer dock bara att köra pellets.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 460 inlägg
Nä, jag har sparat den till senare. Jag har ju grundinställningen att köra ved, men om vedviljan kroknar så har jag I30:an som backup. Tänkte att jag skulle dra igång den nu i helgen. All är klart, pelletsen är påfylld, så det är la bara att försöka läsa innantill hur man startar upp den så får vi se. Måste ta bort nedre rostret i pannan också för annars lär det bli för stort motstånd i pannan, enligt Sven-Olof på Trebema.
Här kan du köpa co2 mätare mm http://www.comfort-control.se/smoke/acc.htmslitvargen skrev:Nu till problemet
Justering av brännare, var/hur lär man sig detta. Jag skulle vilja kunna göra detta själv och är inte främmande för att investera i rökgasanalysutrustning. En av anledningarna till att jag vill göra det själv (förutom nyfikenhet) är vid bränslebyte (pellets-vete-havre etc) så känns det skönt att ha koll själv.
Har själv en co2 mätare därifrån ihop med en kompis o den gick på 3600:- + moms o vätska.. Vätskan kostar iof bara ca 120:-
Stora väskan kostar 5100:- + moms för 6 månader sedan
Men det finns ju betydligt dyrare elektroniska men då är service underhållet rätt dyrt på dessa oxå..
Sen hur du justerar en Iwabo vet jag ej men du får väl försöka snoka rätt på vart man justerar matning fläkt för sen är det ingen konst..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Rökrör pelletskamin 80-100mm övergång
Ved, Pellets, Flis -
Ny Baxi pelletspanna installation -bekymmer
El -
Så väljer du rätt eldstad - braskaminer, kakelugnar och pelletskaminer
Artikelkommentarer -
Golvvärme i 70-tals hus med pelletspanna
Värme allmänt -
Sotaren dissade min pelletsbrännare BioTec A3 - vad ska jag skaffa istället?
Ved, Pellets, Flis