Har en källare som jag har börjat bygga om. Efter att ha rivit en bänk i mexitegel ville jag även riva bort en hörnpelare täckt av mexitegel. Innanför mexiteglet fanns det lättbetong som jag började bila bort. Den var inte bärande ovanifrån, där är det luft.

När jag började bila bort den ser jag att den är fäst mot ytterväggen. Någon som har erfarenhet av detta? Tips på hur man skall tänka? Vågar man ta bort den?

Skickar även med en bild på originalritning samt bild.

Inser att jag kanske borde kollat innan jag började bila bort den så tacksam om jag slipper kommentarer på det.

• Originalritning av källarplan med en röd cirkel markerande en hörnpelare relaterad till renoveringsprojektet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av en källarvägg där mexitegel delvis bilats bort för att avslöja underliggande lättbetong och anslutning till ytterväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Vad är det på andra sidan väggen som pelaren står emot?
Det kan röra sig om en kontrefort (strävpelare) som ska stötta väggen så att den inte bågnar av jordtrycket på utsidan. Är det så så gäller "hands off" :sweat:
Jag har formsatt många sådana under min karriär som timmerman förra seklet :cool:

• Gilla
fahlis
  • Laddar…
Det ser ut att vara en kontrefor, stödvägg, som Mats-s säger. Om hela väggen är murad i lättklinker och det är tunga jordmassor högt upp på väggen och väggen är lång behövs de garanterat. Det finns det färdiga tabeller för hur långa väggarna kan vara utan stöd med olika höjd på massorna mot väggen beroende på vilken tyd av jord, sten eller sand det handlar om. Jag skulle inte våga röra dem utan att veta allt om längd på vägg, material mot väggen, höjd på fyllningen mot väggen, armering av väggen etc.

Mitt råd, låt det vara som det är.

• Gilla
fahlis
  • Laddar…
Tack för era svar! Väggen är c:a 10 meter lång och marken utanför går c:a 1,5 meter upp mot väggen från platten vilket får mig att tro att det kan ha varit att man var lite "nervös" när man byggde huset med tanke på att det byggdes som ett resultat av Tuveraset i Göteborg. Om man skall ta in någon att titta på ifall man kan ta bort den, vilken yrkesgrupp skall man söka efter då?

Q quip skrev:
Tack för era svar! Väggen är c:a 10 meter lång och marken utanför går c:a 1,5 meter upp mot väggen från platten vilket får mig att tro att det kan ha varit att man var lite "nervös" när man byggde huset med tanke på att det byggdes som ett resultat av Tuveraset i Göteborg. Om man skall ta in någon att titta på ifall man kan ta bort den, vilken yrkesgrupp skall man söka efter då?
Det borde vara en byggnadsingenjör som kan svara på vad det är för hållfasthetskrav på väggen.

Du behöver en byggnadskonstruktör med erfarenhet av murade lösningar i lättklinker under mark. Alternativt en duktig murare med stor erfarenhet av sådana lösningar. Jag tror dock att det kan vara svårt att beräkna behovet av stödvägg i efterhand. Jag tror helt enkelt att du får lita på den som en gång projekterade lösningen.

Om du tittar på sidan 11 i denna PDF: https://www.se.weber/files/se/2020-05/leca_block_projekteringsanvisning.pdf
ser du vad Weber rekommenderar för max vägglängder med olika förutsättningar.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Tack! Då tror jag det blir en byggnadsingenjör härnäst!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.