På jakt efter den lilla, gärna bänkmonterade pelarborrmaskinen. Det är 100% träarbete som gälle. Prisklass 3-6000kr?
Jag hade gärna köpt någon äldre gedigen maskin, men nu har jag hängt på blocket/marketplace och alla auktionssidor utan att hitta något i rätt prisklass eller storlek.

Vad har ni för rekommendationer? Bosch lilla gröna nämns lite då och då. Holzmann SB162VN från Swedendro? Axminister AW315PD?

Andra förslag och ideer?

Jag har °Bosch lilla gröna", PBD 40, är jäkligt nöjd med den, stabil, varvtalsreglering, bra djupstopp, digitaldjupmätare. Går att vända på den om man ska borra i höga saker. Saker jag var stört mig på är att den har ganska begränsad djup, 12cm tror jag, så har du stora skivor så är det lite bökigt, går som sagt att vända på borren så det går utanför plattan, men aningen bökigt. Även chucken lämnar en del att önska. Bortsett från dessa två synpunkter är det en toppenmaskin!

• Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Ett förslag om Du jobbar mest i trä och behöver flytta maskinen ibland är följande kombination med en Bosch GSB 21-2 RCT med "fast" variabel hastighet och ett Wabeco BF1243 stativ (som finns i varianter). Har denna kombinationen själv och är mycket nöjd med dessa Treekrade matningsarmar rekomenderas, Du kan även köra andra maskiner med 43mm hals som t.ex Fein Multimaster eller frässpindlar. Om jag behöver bättre precision i metall har jag gamla proffsgrejor. Bl.a en genial Aldrinfräs.

Min Bosch köpte jag 2020 på Amazon.de på en veckoslutsrea för 1480:- SEK. Amazon.se tar just nu ca 2500:-. Jag köpte stativet direkt från Wabeco i Tyskland för samma pris som borrmaskinen då 2020.

https://www.wabeco-remscheid.de/catalog/category/view/s/bf1243/id/591/

Borrmaskin Bosch GSB 21-2 RCT monterad på Wabeco BF1243 stativ med bord och verktyg i bakgrunden i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fundera också om du vill kunna sätta det ett koordinatbord och använda frässtål. Det finns mycket roligt man kan göra med det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.