95 658 läst ·
66 svar
96k läst
66 svar
PEAB offert på Ikea köksmontering
Låter som om det är väldigt många som bara räknar på att skruva ihop och upp stommarna. Byggde mitt andra kök nu i år och det känns som den delen motsvarar typ 30% av jobbet. Att dra om ev el, VVS, ventilation 20%. Montering av platta paket 15%, montera upp stommar, luckor, lådor 15%. Montera vitvaror, ev diskho, såga ut för häll, fläkt etc 15%, inkoppling vatten, avlopp, diskmaskin. Kakel och fog 10%. Passbitar, socklar, latex foga etc etc och göra helt KLART 25%. Ibland känns det som om jobbet att göra KLART KLART är oändligt 
Tycker inte offerten är speciellt konstig, det är iaf ingen blåsning!
Tycker inte offerten är speciellt konstig, det är iaf ingen blåsning!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har själv skruvat en del kök, Ikeas nya är lätt att montera, men att göra färdigt köket är inte samma sak som att plocka ihop några stommar och fronter. Tycker nog att den tidsåtgången/offerten verkar helt rimlig, det beror mycket på underarbetet om det går fortare eller tar längre tid. Vvs och el tar sin tid att samordna, du får nog räkna med några veckor innan det är helt färdigt!
Skruva ihop skåpstommarna själv, då sparar du massor! Snickarna gör det inte snabbare än vad du själv gör.
Redigerat:
Peab vill inte ha såna jobb så de lämnar ett pris i överkant i förhoppning att man inte ska välja dem och gör man det ändå är det vinst =)
Min erfarenhet är att ikeakök är lätta att montera och skruva ihop (skruvar oftast ihop allt själv - fast tar lite hjälp med högskåpen för de är jäkla tunga och hålla på med.. så då får maken vara hantlangare), men jag kan heller inte jämföra med andra leverantörer då jag bara varit med och satt just ikeakök 
Prata med någon lokal snickare i din närhet.. de kan säkert komma med ett bättre pris
Oavsett, lycka till med köket !
MVH Sandra
Prata med någon lokal snickare i din närhet.. de kan säkert komma med ett bättre pris
Oavsett, lycka till med köket !
MVH Sandra
Ja det är ju precis det dem vill =) och deras overhead gör att de inte kan tjäna pengar på vanliga byggpriser. Har själv haft både liten och stor byggfirma samt jobbat på både Skanska och Peab med liknande saker.Nils82 skrev:
Jag hade totalentreprenad på huset och då ingick allt, men byggde på att man hade använts sig av Ballingslövs färdighopskruvade köksskåp och garderrober.
Det blev IKEA istället, för Ballingslöv hade inte de skåp jag behövde.
Ihopskruvningen av 8 garderobsskåp + alla köksskåp (kanske lite mer köksskåp än på detta kök) gjordes på löpande räkning och gick på strax under 20.000
Det blev IKEA istället, för Ballingslöv hade inte de skåp jag behövde.
Ihopskruvningen av 8 garderobsskåp + alla köksskåp (kanske lite mer köksskåp än på detta kök) gjordes på löpande räkning och gick på strax under 20.000
Jag ställer mig helt frågande till hur du kan fråga Peab, eller ens någon så stor firma. Alla stora bolag har helt andra kostnader att ta hänsyn till, sen lär dom inte vara så intresserade vilket sundes på ditt pris.
Det bästa priset och bästa arbetet får du garanterat av någon lokal mindre byggare.
Kolla upp referenser via vänner och bekanta först.
Det bästa priset och bästa arbetet får du garanterat av någon lokal mindre byggare.
Kolla upp referenser via vänner och bekanta först.
Administrator
· Skåne
· 8 353 inlägg
Det kan jag tala om för dig. När vi var på Ikea och frågade om de kunde skruva ihop hyllor åt oss, så var det Peab som skulle göra jobbet. Det är deras samarbetspartner för alla kunder som vill ha något ihopbyggt. Vi tyckte det var för dyrt och skruvade själva.