Jag ska sätta in en fuktstyrd pax passad. 31 med kallrasskydd som ingår i ett nytt badrum i källarn som jag byggt. Tänkte sätta den på en nuvarande klaffventil från 50-talet.
Klaffventilen hål är ju fyrkantigt ca 189x180mm då är frågan:
Ska man kopplapp ett rör på fläktrn som går fram till yttterväggsgallret eller ska man bara montera den utan något annat?
Ska man isolera om man man dätter ett tör, runt röret? Med vad isåfall, för det kan ju regna in genom gallret på utsida. :/
Klaffventilen hål är ju fyrkantigt ca 189x180mm då är frågan:
Ska man kopplapp ett rör på fläktrn som går fram till yttterväggsgallret eller ska man bara montera den utan något annat?
Ska man isolera om man man dätter ett tör, runt röret? Med vad isåfall, för det kan ju regna in genom gallret på utsida. :/
Produkter som diskuteras: "klaffventil"
Klaffventil aluminium 150 x 150 mm Bårebo
Justerbar via 4 snäppen
399 kr inkl moms
Läs mer
Jag har liknande i källaren och jag satte ett plaströr (100mm som jag hade över från en friskluftsventil). Mot gallret ut så klippte jag ut ett hål så att det inte kunde komma in luft på sidan om plaströret och tätade med silikon. Röret lutar svagt utåt med tanke på ev kondens. Jag petade i lite isolering runt mest för att täta och det är torrt och fint idag. Hundra rätt eller ej, det funkar!
Jag försöker först förklara, misslyckas jag får jag väl skruva ner fläkten från väggen och fota 
Nej den sticker inte ut från väggen. Det är ett fyrkantigt hål i betongväggen som på utsidan har ett galler som är inputsat. Jag kapade röret så att det blev lika djupt som väggen var. Mot gallret så skar jag ut en fyrkantig plastbit som var lika stor som det fyrkantiga hålet. I den plastbiten så borrade jag ett 100mm hål i centrum som jag fäste röret i. Silikonade runt om så det blev tätt. Isolerade runt röret och satte i fläkten inifrån och skruvade fast det i väggen.
Jag hade ju ingen klaffventil utan bara ett fyrkantigt hål i väggen på insidan. Vill du ha kvar den eller ska du ta bort den?
Nej den sticker inte ut från väggen. Det är ett fyrkantigt hål i betongväggen som på utsidan har ett galler som är inputsat. Jag kapade röret så att det blev lika djupt som väggen var. Mot gallret så skar jag ut en fyrkantig plastbit som var lika stor som det fyrkantiga hålet. I den plastbiten så borrade jag ett 100mm hål i centrum som jag fäste röret i. Silikonade runt om så det blev tätt. Isolerade runt röret och satte i fläkten inifrån och skruvade fast det i väggen.
Jag hade ju ingen klaffventil utan bara ett fyrkantigt hål i väggen på insidan. Vill du ha kvar den eller ska du ta bort den?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Röret lutar ju lätt utåt så eventuellt kondensvatten rinner ju ut genom gallret på utsidan. Kondens på utsidan blir det ju inte iom att luften runt om är kallare än inne i röret (oftast iaf). Tomrummet fyller du ju med isolering. Jämför med hur du isolerar frånluftsrör på vinden, enbart värmeisolering. Har du inget kallrasskydd på fläkten kan du ju köpa ett separat och sätta in i röret.
Jag tog lite paroc lösull som jag hade över. Den tar inte upp fukt. Tror du kan ta lite vad som helst. Vill du vara på den säkra sidan så får du väl demontera fläkten efter ett tag och se efter så det ser bra ut!
Har fått bort hela klaffventilen nu och täcklplattan får plats vilket löser problemet för att montera fläkten. Nu pterstår bara isoleringen runt röret som utfyllnad. Jag har överblivet fönsterdrev, kan man använda det? Eller möglar det? Sen är frågan hur man ska få lutningen på röret för släkten neråt, för då kommer den inte att sitta helt tätt mot fläkten?
Produkter som diskuteras: "fönsterdrev"
Fönsterdrev
Material för att täta mellanrummet mellan fönsterkarmen och bågen eller mellan fönsterkarmen och väggen. Detta görs för att förhindra kalluft, fukt och ljud från att tränga in i rummet samt för att förbättra energieffektiviteten i
Läs mer
Har du fått det tätt utåt så inget vatten kan komma in på sidan om röret så kan du isolera med vad du har. Vad gäller lutningen så är det bara nån grad vi talar om så det ska inte vara nåt problem att montera fläkten.