4 115 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Patchpanel eller RJ45 för blandade nätverkskablar?
Jag skulle vilja få till en bra lösning mellan två "korskopplingsrum" där jag har routrar och nätverket går ut åt olika håll.
Tyvärr märkte och förstår jag nu att jag dragit lite blandat solid installationskabel och flerkardelig patchkabel mellan dessa. Detta är gjort för länge sedan, och jag kan inte dra om,
Jag har förstått att man skall dra solidkabel till patchpanel och flerkardelig till RJ45.
Men hur gör jag nu när jag har båda kablarna?
Jag skulle gärna använda samma lösning typ patchpanel i båda ändar för alla kablar.
Någon som har ett förslag hur göra?
1) Går det att köra med patchpanel på flerkardelig patchkabel?
2) Vilket är sämst. Flerkardelig i patchpanel eller RJ45 på solidkabel?
Tyvärr märkte och förstår jag nu att jag dragit lite blandat solid installationskabel och flerkardelig patchkabel mellan dessa. Detta är gjort för länge sedan, och jag kan inte dra om,
Jag har förstått att man skall dra solidkabel till patchpanel och flerkardelig till RJ45.
Men hur gör jag nu när jag har båda kablarna?
Jag skulle gärna använda samma lösning typ patchpanel i båda ändar för alla kablar.
Någon som har ett förslag hur göra?
1) Går det att köra med patchpanel på flerkardelig patchkabel?
2) Vilket är sämst. Flerkardelig i patchpanel eller RJ45 på solidkabel?
Svaret på fråga 2 är nog flerkardelig i uttag för solida ledare. Anslutningen bygger ju på att ledaren trycks ner i en slits som skär igenom isoleringen och nyper tråden. Med flerkardelig ledare så kan den inte nypa tråden.
Det finns dessutom RJ45-kontakter för enkardelig tråd (även om jag aldrig haft problem att sätta vanliga kontakter på installationskabel).
Men som sagt var, keystone är nog den bästa lösningen.
Det finns dessutom RJ45-kontakter för enkardelig tråd (även om jag aldrig haft problem att sätta vanliga kontakter på installationskabel).
Men som sagt var, keystone är nog den bästa lösningen.
Att det går råder det nog inte direkt några tvivel om. Frågan är om det blir ett pålitligt och förutsägbart förband som inte påverkas över tiden av oxidation och mekaniska påfrestningar.Mats skrev:
Slitskontaktering bygger ju på att en enkeltrådig ledare kläms fast i slitsen i och med att slitsen är något smalaren är ledaren.
Om man istället pressar ner en knippe tunnare trådar i slitsen inser man att hela förbandet då hänger på trådarnas förmåga att hålla ihop. Så fort de börjar röra sig i förhållande till varandra sitter inte ledaren i kläm längre. Som att sätta ett knippe spagetti i ett skruvstäd.
Det omvända är minst lika dåligt då principen för kontaktering av flertrådiga ledare bygger på en nål som pressas in mellan trådarna. Nålen kommer naturligtvis inte att penetrera en solid ledare utan kommer att hamna vid sidan om ledaren.
Det är inte den lösning jag själv skulle använda vid nydragning men står man där med kabeln redan dragen så skulle jag nog prova först istället för att dra om.cpalm skrev:Att det går råder det nog inte direkt några tvivel om. Frågan är om det blir ett pålitligt och förutsägbart förband som inte påverkas över tiden av oxidation och mekaniska påfrestningar.
Slitskontaktering bygger ju på att en enkeltrådig ledare kläms fast i slitsen i och med att slitsen är något smalaren är ledaren.
Om man istället pressar ner en knippe tunnare trådar i slitsen inser man att hela förbandet då hänger på trådarnas förmåga att hålla ihop. Så fort de börjar röra sig i förhållande till varandra sitter inte ledaren i kläm längre. Som att sätta ett knippe spagetti i ett skruvstäd.
Det omvända är minst lika dåligt då principen för kontaktering av flertrådiga ledare bygger på en nål som pressas in mellan trådarna. Nålen kommer naturligtvis inte att penetrera en solid ledare utan kommer att hamna vid sidan om ledaren.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Patchpanel - Keystone eller DPM?
Teknik -
Få ur kablarna ur RJ45 uttag/patchpanel
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
HDMI-uttag via HDMI-kabel eller RJ45?
Switch eller patchpanel?
Bra eller dåligt att kontaktera om (återanvända) en patchpanel?
Teknik