3 537 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
passiv mäklare..kontakta säljaren? hur kände du som säljare?
Så här ligger läget..
I måndags var vi på visning, utgångspriset var 650.000.
Tisdag förmiddag tar vi kontakt med mäklaren och lägger bud på 650.
Under tisdagen läggs ett par bud, våran taktik blir att motbjuda fort som fan varje gång
det stannar på 750 som vi lagt.
Onsdag morgon trycker vi på mäklaren och påpekar saker som den ostabila finansmarknaden, då Swedbank (som vi inte använder), går ut med att dom stoppar lån på 100% av köpet och numera kräver 10% handpenning. Onsdag förmiddag läggs ett nytt, vi kör på och bjuder fort som fan, vid 12-tiden lägger vi sista på 830.
Onsdag tidig kväll trycker vi på mäklaren igen och får reda på att vi är 3 spekulanter, vi och en till har bjudit, en tredje väntar på lånelöfte (vafan ska det ta 3 dar för om man är seriöst intresserad??)
Torsdag inte ett pip, vid lunch kontaktar vi mäklaren igen och uttrycker för tredje gången hur intresserade vi är, samt att vi har allting klart för en snabb affär och flexibel inflyttning (hyresrätt). Det är nu alltså 1½ dygn sedan vi la sista budet, 180 över utgångspriset.
Nu till min frågeställning.
Vi har genom det härliga internettet kommit fram till vilka vi tror är ägare, de är i så fall ett syskonpar yngre än 25. Kan man ta kontakt med dom (på ett väldigt artigt sätt självfallet), och luska lite, sälja sig själv, ja ni vet.. Huset är avstyckat från en gaaammal gård/jordbruk, och mäklaren (hävdar iaf) att säljarna vill behålla resten som en länk till barndomen, typ. Står bla ett gammalt torp i närheten som är perfekt fritidshus.
Eller är risken större att det får rakt motsatt effekt?
Vi har ju fått höra att mäklare verkar det finnas alla sorter av, allt ifrån updates på vartenda bud, till absolut ingen info förrän allt är klart.
Hoppas nån orkar läsa...det var lite skönt att skriva av sig, fyfan för budgivning säger jag bara
Det är våran första. Har fasen inte somnat som vanligt sen en vecka innan visningen 
Aja, nån säljare som vill kommentera eller så kanske?
I måndags var vi på visning, utgångspriset var 650.000.
Tisdag förmiddag tar vi kontakt med mäklaren och lägger bud på 650.
Under tisdagen läggs ett par bud, våran taktik blir att motbjuda fort som fan varje gång
Onsdag morgon trycker vi på mäklaren och påpekar saker som den ostabila finansmarknaden, då Swedbank (som vi inte använder), går ut med att dom stoppar lån på 100% av köpet och numera kräver 10% handpenning. Onsdag förmiddag läggs ett nytt, vi kör på och bjuder fort som fan, vid 12-tiden lägger vi sista på 830.
Onsdag tidig kväll trycker vi på mäklaren igen och får reda på att vi är 3 spekulanter, vi och en till har bjudit, en tredje väntar på lånelöfte (vafan ska det ta 3 dar för om man är seriöst intresserad??)
Torsdag inte ett pip, vid lunch kontaktar vi mäklaren igen och uttrycker för tredje gången hur intresserade vi är, samt att vi har allting klart för en snabb affär och flexibel inflyttning (hyresrätt). Det är nu alltså 1½ dygn sedan vi la sista budet, 180 över utgångspriset.
Nu till min frågeställning.
Vi har genom det härliga internettet kommit fram till vilka vi tror är ägare, de är i så fall ett syskonpar yngre än 25. Kan man ta kontakt med dom (på ett väldigt artigt sätt självfallet), och luska lite, sälja sig själv, ja ni vet.. Huset är avstyckat från en gaaammal gård/jordbruk, och mäklaren (hävdar iaf) att säljarna vill behålla resten som en länk till barndomen, typ. Står bla ett gammalt torp i närheten som är perfekt fritidshus.
Eller är risken större att det får rakt motsatt effekt?
Vi har ju fått höra att mäklare verkar det finnas alla sorter av, allt ifrån updates på vartenda bud, till absolut ingen info förrän allt är klart.
Hoppas nån orkar läsa...det var lite skönt att skriva av sig, fyfan för budgivning säger jag bara
Aja, nån säljare som vill kommentera eller så kanske?
Känner igen det med budgivningen att inte kunna sova.
Dock så tjänar du nog inte mycket på att kontakta dem om de är ute efter högstapris så vill de nog kolla på alla intressenter som kan tänkas betala högre.
Dock så tjänar du nog inte mycket på att kontakta dem om de är ute efter högstapris så vill de nog kolla på alla intressenter som kan tänkas betala högre.
Med sthlms mått mätt, innan den här krisen, så skulle jag säga att tiden som gått från sista visningen inte är speciellt lång... det här handlar alltså om en kåk ute i landet....jag tror det finns minst 1 budgivare där som tycker att det går fasligt fort...
Aja skit samma nu, blev uppringd av mäklaren i förmiddags som sa att vi får det för 830.
Var tydligen en spekulant till kvar som var villiga att bjuda över, fast de ville få tid att sälja sitt nuvarande hus först, det ville inte säljaren veta av så det blev vi.
Återstår bara besiktning på måndag sen är man husägare om inget verkar panik
Var tydligen en spekulant till kvar som var villiga att bjuda över, fast de ville få tid att sälja sitt nuvarande hus först, det ville inte säljaren veta av så det blev vi.
Återstår bara besiktning på måndag sen är man husägare om inget verkar panik
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Efter att sålt nyligen så ska jag vara ärlig, man betalar en rätt saftig slant till mäklaren och man vill inte bli inblandad i försäljningen förrän på slutet när det är dags att välja köpare. Vår köpare ringde och började försöka komma runt mäklaren och även diskutera en anmärkning på besiktningen (pruta). Mäklaren blev milt sagt lite sur/förbannad att kunden gick runt honom. Det är ju hans jobb att sköta kontakten innan.
Så mitt tips är att låt bli att gå på säljaren direkt.
Nu verkar det gått bra för er ändå, så lycka till med besiktningen.
Så mitt tips är att låt bli att gå på säljaren direkt.
Nu verkar det gått bra för er ändå, så lycka till med besiktningen.
Jo tack det gick bra till slut, handpenning betald så efter nyår börjar äventyret 
Håller med dig Eliza, 2 dygn efter kontraktet var påskrivet så hade jag nog den skönaste natten på flera veckor, fy fan vilken pärs det är att köpa hus!
Håller med dig Eliza, 2 dygn efter kontraktet var påskrivet så hade jag nog den skönaste natten på flera veckor, fy fan vilken pärs det är att köpa hus!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Besiktningsprotokoll från säljaren
Köpa & Sälja hus -
Dränering och säljaren föreslår ägarbyte av andel för att nyttja ROT
Grund & Markarbeten -
Säljaren kräver 400 000:- mer än begärt pris
Köpa & Sälja hus -
Säljaren ansvarig för mäklares uppgift?
Juridik -
Besiktningsmannen kände säljaren i hemlighet - missade brister för 175 000 kr