Byggahus.se
Halloj!

Det har blivit dags att montera kökets passbitar och täcksidor. Merparten av dessa är det inga problem med - förborra och skruva. Men problemet är hur jag skall gå tillväga för att montera en passbit som sitter lite dumt till, eller ja - kanske lite tips och råd!

Till vänster om passbiten är ett högskåp med en täcksida och till höger om passbiten är en vinkyl.

Alternativ 1: Förborra och borra inifrån högskåpsstommen. Problemet? Täcksida + stomme gör att det är minst 3 cm att borra igenom.

Alternativ 2:
Dra ut vinkylen, montera (borra/skruva) en horisontell stödlist på högskåpet som bänkskivan kan vila på samt en enklare regel i vertikalled i framkant. Skjuta tillbaka vinkylen och sedan limma fast passbiten med lämpligt lim. Således låta bänkskivan vila på regeln och stödlisten.

Bänkskivan kommer att vara i kvartskomposit :)
 
Med tejp eller sugkoppar kan du få handtag på passbiten.

Sedan hade jag lagt en sträng med pl400 där passbiten skulle passa.
 
M magnu skrev:
Med tejp eller sugkoppar kan du få handtag på passbiten.

Sedan hade jag lagt en sträng med pl400 där passbiten skulle passa.
Har insett att passbiten bör vara löstagbar för att kunna ta ut vinkylen om behovet uppstår. Vinkylen är något konkav/konvex i mittenpartiet, således någon/några mm bredare vid mittenpartiet än i framkant. För att kunna ha en passbit som ser bra ut i framkant och ändå kunna dra ut vinkylen så skulle en löstagbar passbit nog vara nödvändig.. passbiten väger ca 0,4-0,5 kg som max. Funderar på att sätta en tunnare regel/dylikt vid högskåpet och fästa passbiten med lite starkare magneter. Vad tror du om det?
 
Förstår inte helt hur det ser ut, bild?
Jag har några passbitar med magnet, funkar perfekt.

välkommen till bygga hus.
 
tttomten tttomten skrev:
Förstår inte helt hur det ser ut, bild?
Jag har några passbitar med magnet, funkar perfekt.

välkommen till bygga hus.
tack för välkomnandet!

Bifogat bild. Rödmarkerade är där en passbit ska in. Passbiten är anpassad efter vinkylens mått i framkant, men då den är lite bredare i mitten än i framkant (andra bilden, markerat med grönt där den är lite bredare) så kommer inte vinkylen att kunna dras ut om behovet uppstår om passbiten är mer ”permanent” monterad.

Vilka magneter har du använt? Passbiten är ganska liten, 45x800mm och bör väga runt 4-500 gram. Så den är inte särskilt tung, vore mest smidigt med en lösning där den hyfsat lätt går att ta bort vid eventuellt behov :)
 
  • Svart vinkyl med grön markering där passbiten ska sitta, bredare i mitten angivet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksskåp med en rödmarkerad plats för passbit vid en inbyggd vinkyl, vinkylens dörr delvis öppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borra 3cm är inte så svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.