Byggahus.se

Är det fel att inte ha passbit mellan kyl och vägg?

1. O
    Medlem · 38 inlägg

orkaorca

Medlem
    Vi ska placera en kyl-frys mellan två väggar. Kyl-frysen (Side-by-side) är 84 cm bred och mellanrummet mellan väggarna är cirka 120 cm. För att högerdörren ska gå att öppna måste mellanrummet mellan högra väggen och kyl-frys vara minst 30 cm. Vi har därför tänkt ha en cirka 30 cm platsbyggd hylla mellan vägg och kyl-frys.

Nu till frågan. Måste vi ha en passbit på vänster sidan om kyl-frys? Eftersom hyllan på högra sidan kommer vara platsbyggd kan vi göra den precis så bred att kyl-frys blir direkt emot vänster vägg.

Ser det dumt ut att inte ha någon passbit mellan kyl och vägg?

Infogar en liten ritning.

2. R
    Medlem · Frösön · 542 inlägg

Robin Wahlman

Medlem
    Har väl mer att göra om kylens dörr verkligen går att öppna om den står kloss mot väggen.

3. O
    Medlem · 38 inlägg

orkaorca

Medlem
    Den vänstra dörren går att öppna även om den står kloss mot väggen.

4. GoC
    Medlem · 2 518 inlägg

GoC

Medlem
    Det är väl väldigt bra att kylen står lite luftigt.
    Speciellt en side by side kyl som är som en fristående maskin. Bättre ventilation och större möjligheter då den behöver bytas i framtiden.
    Jag hade ”avslutat” köksskåpen och ställt kylen vid sidan som en fritt stående maskin.

5. F
    Husägare · 5 inlägg

Förvaltare

Husägare
    Fantastiskt att det går att öppna, märke & modell?
    Eller har du lägre krav än mig? Typ dra ut grönsakslådor och fälla upp ev lock på låda i dörren, eller att dörrhandtag inte slår i. Jag menar inte att vara sarkastisk utan gratulerar ärligt till att slippa bygga igen utrymme med passbit.

6. O
    Medlem · 38 inlägg

orkaorca

Medlem
    Bevare mig väl från sarkasm. Åtminstone en som inte gillar passbitar.

Det är inte märket eller modellen som är magisk. Det är den vänstra väggen som är byggd för att precis passa djupet för kyl-frysen.

Men det kommer nog bli en liten passbit trots allt. För estetikens skulle.

7. KnockOnWood
    Lägenhetsboende · Halland · 27 299 inlägg

KnockOnWood

Lägenhetsboende
    Men du lämnar väl en dm öppet nere vid golvet och uppe under taket för ventilationens skull?

8. O
    Medlem · 38 inlägg

orkaorca

Medlem
    Ja, en luftspalt bakom kyl/frys och en ovantill. Under kyl/frys, behövs det en dm där med? Våra nuvarande kyl och frys har ingen uppbyggnad under.

9. KnockOnWood
    Lägenhetsboende · Halland · 27 299 inlägg

KnockOnWood

Lägenhetsboende
    Nej, jag menade att du inte skall sätta passbiten så den täcker ända nerifrån golvet till upp till taket, utan lämnar lite plats för luftrörelser där också.

10. O
    Medlem · 38 inlägg

orkaorca

Medlem
    tack, det ska vi tänka på.

11. electroluxaren
    Medlem · - · 8 348 inlägg
    Jo det har betydelse för märke å modell då vissa använder sidorna som kondensor och dessa blir väldigt varma

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.