Hej!
Har ett dilemma. Hade tänkt köpa och installera ett Yale Doorman L3.
Men vid närmare undersökning börjar bli skeptisk till om det är möjligt i nuvarande dörr.
Har nämligen ett tillhållarlås som sitter ovanligt lågt.
Närmare ca 24cm (se vit linje i första bilden, insidan) från underkant till handtagets mittlinje.
I dimensionsskissen för L3 framgår inte det måttet (se röd linje i skissen), men gissar baserat på övriga mått att det ligger på runt 26cm.
Är det någon som har koll på eller någon uppfattning om att det går att montera trots detta ev överlapp?
Eller vad har jag för alternativ? (Förutom att byta dörr så klart, men det vill jag nog undvika helst)
Tack på förhand!
Har ett dilemma. Hade tänkt köpa och installera ett Yale Doorman L3.
Men vid närmare undersökning börjar bli skeptisk till om det är möjligt i nuvarande dörr.
Har nämligen ett tillhållarlås som sitter ovanligt lågt.
Närmare ca 24cm (se vit linje i första bilden, insidan) från underkant till handtagets mittlinje.
I dimensionsskissen för L3 framgår inte det måttet (se röd linje i skissen), men gissar baserat på övriga mått att det ligger på runt 26cm.
Är det någon som har koll på eller någon uppfattning om att det går att montera trots detta ev överlapp?
Eller vad har jag för alternativ? (Förutom att byta dörr så klart, men det vill jag nog undvika helst)
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 8 227 inlägg
Det ser lågt ut, men behöver du komma åt tillhållarlåset inifrån då - för utsidan på Doorman är ju lite lägre.
Standard är CC40cm mellan lås och tillhållarlås så dom sitter väldigt nära.
Använder ni 7-tillhållarlåset (131B7)?
Det ser även ut att vara upphöjningar (trälister) på dörrbladet som kan vara i vägen, L3 är inte så bred men täckskyltar (bredd 62mm) får nog inte plats utan anpassning om du övervägt det.
För att anpassa täckskyltarna så räcker det med lite filande, det finns ett litet glapp i sidled så det kanske passar ändå.
Nyckelskylten är 65mm i diameter (om jag minns rätt) och täckskyltarna är 62mm breda så det är ganska nära.
Använder ni 7-tillhållarlåset (131B7)?
Det ser även ut att vara upphöjningar (trälister) på dörrbladet som kan vara i vägen, L3 är inte så bred men täckskyltar (bredd 62mm) får nog inte plats utan anpassning om du övervägt det.
För att anpassa täckskyltarna så räcker det med lite filande, det finns ett litet glapp i sidled så det kanske passar ändå.
Nyckelskylten är 65mm i diameter (om jag minns rätt) och täckskyltarna är 62mm breda så det är ganska nära.
Redigerat:
Kollade upp måttet på nyckelskylt 5311 och diametern vara endast 54mm.
https://cdn.starwebserver.se/shops/laskompaniet/files/cache/matt_nyckelskylt_5301_grande.jpg
Jag tycker det låter litet och fel då en cylinderring och tryckesroset brukar vara 52mm och det är större skillnad en så mellan dom och nyckelskylten.
https://cdn.starwebserver.se/shops/laskompaniet/files/cache/matt_nyckelskylt_5301_grande.jpg
Jag tycker det låter litet och fel då en cylinderring och tryckesroset brukar vara 52mm och det är större skillnad en så mellan dom och nyckelskylten.
Redigerat:
Tack för svar!1 123abc skrev:
Ja det är nog sannolikt ett 131B7 med nyckelskylt 5311, diametern mätte jag till ca 5cm.
Även handtagets och huvudlåsets "täckcylinder" diameter är ca 5cm. Så inte så orolig för monteringen i sidled.
Inte funderat så mycket på täckskylt för L3. Spontant verkar de jag googlat fram för små för att täcka helt, särskilt på utsidan där hela täckplåtens längd är blotta 270mm. Även täckskylt för insida (32-33cm) verkar inte helt säkert kunna täcka tillhållarlåset.
Kan tillägga att uppmätta avståndet mellan cylindrarnas kanter på tillhållarlåset och huvudlåset är ca 10-10,5cm.
Täckskyltar används till L3 för att täcka över märken efter gamla beslag i övrigt behövs de sällan.
Detta då L3 är lite smalare än vad behör vanligtvis är. så de är endast estetiskt.
131b7 finns i flera dorndjup så det kan vara att det är 45mm dorndjup och det är därför det huggits ur i listen, svårt att se sånt på bild.
CC40cm måttet mätts på ett annat sätt men det spelar ingen roll här då vi ser att de sitter nära varandra vilket kan vara på kunds begäran.
Om du inte använder tillhållarlåset kanske har du tur och det täcker på insidan och det passar under nyckelskylten på utsidan.
Du hade kunnat mäta från centrum trycke om det måttet vore utritat vilket du även påpekar i trådstarten, jag har inget doorman L3 där jag är så kan inte mäta men det kanske finns någon annan som ett hemma och kan mäta på in och utsidan.
I värsta fall så går det att specialbeställa täckskyltar.
Jag frågade om någon kan mäta i yale doorman tråden.
https://www.byggahus.se/forum/threads/yale-doorman.180234/page-173#post-4879455
Detta då L3 är lite smalare än vad behör vanligtvis är. så de är endast estetiskt.
131b7 finns i flera dorndjup så det kan vara att det är 45mm dorndjup och det är därför det huggits ur i listen, svårt att se sånt på bild.
CC40cm måttet mätts på ett annat sätt men det spelar ingen roll här då vi ser att de sitter nära varandra vilket kan vara på kunds begäran.
Om du inte använder tillhållarlåset kanske har du tur och det täcker på insidan och det passar under nyckelskylten på utsidan.
Du hade kunnat mäta från centrum trycke om det måttet vore utritat vilket du även påpekar i trådstarten, jag har inget doorman L3 där jag är så kan inte mäta men det kanske finns någon annan som ett hemma och kan mäta på in och utsidan.
I värsta fall så går det att specialbeställa täckskyltar.
Jag frågade om någon kan mäta i yale doorman tråden.
https://www.byggahus.se/forum/threads/yale-doorman.180234/page-173#post-4879455
Redigerat:
Klicka här för att svara