Ber om ursäkt, men jag kunde inte hitta svar på följande.
Nån som vet om Ikeas luckor passar på Ballingslöv stommar? (Nya grejer 2012.)

Allt gott, David

Paul-Staffanstorp
Njae... de får du nog lägga ner då Ballingslövs bänkskåp är 720mm och inte 700mm som Ikeas.

Dessutom stämmer inte skåpsmåtten i övrigt heller då Ballingslöv har 16mm stomme och skåp som håller måtten.
Alla Ikeas skåp är 2mm smalare och luckorna anpassas ju efter detta.
Hålbilderna för gångjärnen stämmer inte heller överens.

...och du...man ska inte be om ursäkt för att man frågar här... ;)

• Gilla
Germanpilsner och 1 till
  • Laddar…
Kan tillägga att utdragbara hyllor från ikea inte heller passar i ballingslöv tyvärr....

hade det passat så hade det passat min ekonomi betydligt bättre :)

• Gilla
KerranR
  • Laddar…
Hehe, ursäktade mig ifall frågan redan var ställd – man söker alltid innan men sällan får man träff.

Paul, tack. Shit va koll du har, hur har du fått den? :)
Anledningen är att jag fått ett rätt rimligt pris från Balling på kök (Fiskarhedenvillan), men om jag skulle ha blanka luckor så blev tillvalspriset för 3st 60, 2st 100, och 1st 80 över 13000, det vill säga över 2000 per del. Motsvarande uppris Ikea standard>blank lucka är 500kr del.

Skulle gärna gå på B, men denna uppkostnad är orimlig, och vill man byta luckor om 5-10 år så gäller det samma ekonomi då om jag sitter med ett Ballingslöv.

Det beror såklart på att det är tillvalen som dom tjänar pengar på. Kollat direkt i butiken eller hos hustillverkaren?

Hos hustillverkarens representant. Vilken butik tänker du på?

En ballingslöv butik/åf

Nu är det några år sedan men visst passar luckor från IKEA men du behöver andra gångjärn, och höjden på bänk stommarna är det fler som har 720 mm men endast 700 luckor.För att man skall kunna sätta en skärbräda överst, så monterade man bort översta biten mellan stomväggarna eller så sätter man en täcklist, så kolla noga jag tror att det är lika idag med dessa mått som för dryga 10 år sedan.

Kanske ska förtydliga va jag är ute efter:

Vi pratar om lådfronter, inte skåpsluckor. Var otydlig.
Vill ha vita högblanka lådfronter till ett ganska enkelt kök – en rak bänk med 100/100/80/60 setup, och en ö med två 60. Detta blir ett uppris hos FH/Balling på 13000kr, så skulle jag välja bort även standardfronter kanske jag får ytterligare ca 3000, sammanlagt 15000 att handla luckor på annat ställe.

Cecar33, värt ett försök!

Lådfronter är nog förborrade för snäppin fästen till lådsidorna men i Blum sortimentet finns även varianten som skruvas på insidan av lådfronten men vad har Ballingslöv för lådutdrag?

Hmm, vet inte om jag förstod det där... Vad är Blum? Och nån aning om hur jag får reda på B's låd-utdrag?

Paul-Staffanstorp
Davidw skrev:
Paul, tack. Shit va koll du har, hur har du fått den? :)
Hårt arbete med kök som egen i över 8år och MYCKET internet ;)

cecar33 skrev:
Nu är det några år sedan men visst passar luckor från IKEA men du behöver andra gångjärn, och höjden på bänk stommarna är det fler som har 720 mm men endast 700 luckor.För att man skall kunna sätta en skärbräda överst, så monterade man bort översta biten mellan stomväggarna eller så sätter man en täcklist, så kolla noga jag tror att det är lika idag med dessa mått som för dryga 10 år sedan.
Du har så rätt i detta att fronterna bara täcker de nedre 700mm av stommens 720mm och att man sen sätter en täcklist som utfyllnad... miss av mig... ;)
Men jag tror ändå aldrig att det kommer och stämma med hålbilder i fronter och annat då tjocklekar på stommarna skiljer också.

Davidw skrev:
Hmm, vet inte om jag förstod det där... Vad är Blum? Och nån aning om hur jag får reda på B's låd-utdrag?
Blum är en tillverkare av beslag inom bl.a köksvärlden... Hettich en annan...
..och just Ikea har numera gått över till Hettich som jag för övrigt tycker är supervärdelöst !

Vad han menar är att fronterna ju är förborrade för de fästena som man använder för att fästa fronten på själva lådan och dessa hålbilder är ju olika mellan alla leverantörer just för man inte ska kunna plocka och välja godbitarna från var och en... :(

Tänk på en annan sak också i detta...

En högblank lucka hos en leverantör är inte likadan i kvalitén hos en annan alltid ;)
Vad jag menar är att det du får från t.ex Ballingslöv i detta fallet är kanske bättre kvalité ;)

Paul-Staffanstorp
Personligen om jag kopplat rätt har du alltås byggt ett nytt hus och funderar på att sätta in ett Ballingslöv i detta men om du vill ha andra fronter får du betala till 13000:- extra för detta till 6st skåp.
Skulle du köpa liknande fronter på Ikea skulle det kosta 3000:- menar du.

Alltså en diff på 10000:- ??

Med all respekt för din plånbok och att 10000:- är en hel del pengar så måste jag nog ändå säga att jag tycker du snålar i fel ände om vi säger som så... ;)

Vad är 10000:- i sammanhanget när du byggt nytt hus och sätter in ett Ballingslöv men sen hänger på Ikeafronter. ;)

Bara ett tips... tänk efter en gång till och omvärdera och se om du inte hittar någon annanstans att dra in de 10´ istället där det påverkar mindre... ;)

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Hehe Paul, jo nog kanske jag får jag aningens bättre kvalla hos Ballingslöv, men ett lägre pris behöver i alla fall inte innebära lägre kvalité utan bara enorma "economies of scale" som kommer av IKEA's störda storlek. Testfakta.se har visat B's luckor att vara i medel bäst, dock kan jag inte mycket om Testfakta i egenskap seriös testare. Har dock varit hos barnfamiljer med de vildaste bank-barn man kan tänka sig och deras högblanka IKEA var fiiina efter tre sådana år.
Förstår att du förespråkar Ballingslöv framför IKEA Paul ;)

Det finns högintressant forskning på området "folk ska hitta billigaste mjölken på ICA och spara några ören, men när de hanterar stora summor så blir de omåttligt slösaktiga – vad är tio tusen på ett hus på tre mille??" Folk kunde skita i att kolla på prislappen på ICA för all framtid om de var mer restriktiva när de hanterade stora summor.

Jag letar dessa 10'000kr-lappar på hela bygget (som alltså är i avslutande offert/kontrakt, men inte byggt).

Ska du leta kostnader så är det inte möjligt att bygga ett nyckelfärdigt hus som har Ballingslöv kök som standard...... välj ett billigare hus redan från början eller ännu bättre bygg ett i lösvirke och på det viset har du möjligheten att styra ALLA kostnader till en för dej rimlig nivå......

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.