Jahapp, min GOP har dött :( (Blå Bosch multicutter)

Tanken var att köpa en ny GOP med kabel istället för den gamla med batteri, men tyvärr verkar den inte ha släppts i sverige ännu, och just nu finns inte pengarna ändå, så det får bli en billigare maskin så länge.

Är det någon som vet ifall Boschs klingor passar på något av maskinerna som Biltema eller Rusta säljer?
Jag har en hel drös med både nya och bättre begagnade klingor till GOP:en som jag hade velat kunna använda.

Här är länkar till maskinerna i fråga..
http://www.rusta.se/multiverktyg_250w_p31201076.html
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Multiverktyg-MFT-180/

Löser du inte GOPen på Garantin? 3 år kan den ju inte vara

Ola78
Köp denna istället, billigare och riktigt bra för dessa pengar, har använt min mycket.

Multiverktyg 260 W
Gör tex. listarbeten till ett nöje!

Maskinen för alla tillfällen. Basplatta med 3 st sandpapper, skrapa och skär medföljer. Fästet passar tex. Bosch tillbehörserie. Oscillationer: 22000/min. Effekt: 260 W. 230 V. Vikt: 1,48 kg.

Art.nr: 010638
Inkl moms
199:-

http://www.jula.se/multiverktyg-260-w-138611

• Multiverktyg.jpg
Nimajneb skrev:
Löser du inte GOPen på Garantin? 3 år kan den ju inte vara
Tyvärr så har jag reparerat den själv ett par gånger, den har gått sönder 2 gånger på en lördag när jag har varit
tvungen att använda den, men nu har den gett upp helt, elektroniken som ska känna av när batteriet börjar bli urladdat har gett upp samtidigt som motorn börjar strula, den har gått rätt hårt :(

Ola78 skrev:
Köp denna istället, billigare och riktigt bra för dessa pengar, har använt min mycket.

[länk]
Tyvärr har jag ingen Jula-affär i närheten :(
Biltema och Rusta kommer jag ändå besöka imorgon.

Daniel78 skrev:
Tyvärr så har jag reparerat den själv ett par gånger, den har gått sönder 2 gånger på en lördag när jag har varit
tvungen att använda den, men nu har den gett upp helt, elektroniken som ska känna av när batteriet börjar bli urladdat har gett upp samtidigt som motorn börjar strula, den har gått rätt hårt :(
Mina 2 batterier är i stort sett slut också, och jag har aldrig varit nöjt med batteritiden, så jag vill ha en sladd-maskin ändå, har kikat en hel del på sladd-GOP:en på Axminster senaste tiden, men tyvärr finns inte pengarna just nu :(

Daniel78 skrev:
Jahapp, min GOP har dött :( (Blå Bosch multicutter)
Är det någon som vet ifall Boschs klingor passar på något av maskinerna som Biltema eller Rusta säljer?
Tvärt om funkar i alla fall inte om det är till någon hjälp. :S
(dvs biltema-bladet funkar inte på GOP)

Men du borde ju kunna sälja dina klingor på tradera, man brukar få rätt bra betalt där.

Min tanke är att köpa en sladd-gop så fort ekonomin tillåter, och då kommer jag få användning för mina klingor :)

grön pmf 180......

Daniel78 skrev:
Min tanke är att köpa en sladd-gop så fort ekonomin tillåter, och då kommer jag få användning för mina klingor :)
Jaha på det viset.
Men köp en sån där snorbillig på biltema/rusta/jula då så länge, klingorna till dom är väl rätt billiga. :)

Nimajneb skrev:
grön pmf 180......
Har funderat på det också, men den kostar nästan lika mycket som en GOP från Axminster, det billigaste jag hittar en PMF för här i närheten är 1200:- på Clas Ohlson :(

Daniel78 skrev:
Har funderat på det också, men den kostar nästan lika mycket som en GOP från Axminster, det billigaste jag hittar en PMF för här i närheten är 1200:- på Clas Ohlson :(
Surt... har du kollat XLBygg, dom har den ganska ofta nedsatt till runt 800kr

Toolab säljer pmf 180 för runt 800kr, plus 150 i frakt ungefär....går ju också att köpa den från tyskland för runt 600 kr... http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=245040&c=all

Den tar ju samma blad som GOP, och när du köper en GOP sen har du en bra reserv-maskin för en billig peng

Nimajneb skrev:
Surt... har du kollat XLBygg, dom har den ganska ofta nedsatt till runt 800kr
Körde förbi XLBygg och kollade, dom tog 1200:- för den (Samma pris som Clas Ohlson)
Efter att ha tittat på maskinerna på både Clas Ohlson, Rusta och Biltema så blev det till slut en Biltema maskin.
Både Biltema och Clas Ohlson maskinerna kan köra Bosch-klingor, men Biltema klingor passar inte på en Bosch maskin.
Antalet stift som håller fast klingan är hälften så många på biltema.

Biltema maskinen är mycket tystare än GOP:en, den har dock märkbart lägre oscillationsvinkel, kanske hälften mot GOP:en.
och den stenhårda plastkabeln måste bytas rätt så omgående, men annars känns maskinen vettig för 429:-

Såg att Bosch har lagt ut sladd-GOP:en på deras hemsida idag, så den dyker nog upp i affärerna snart förhoppningsvis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.