Larmet består oftast av en summer och enheten installeras i befintlig normcentral så du lär märka om det larmar.

Är du säker på att du ska ska ha hus om du är så bekväm av dig? ;)

Njae, bekväm vet jag inte...
Bara lite smånojig över saker jag inte vet så mycket om kanske.
Uppväxt i ett villa-ghetto och därefter bara bott i lägenhet... Då lever man i en ganska beskyddad tillvaro och slipper bekymra sig om (eventuella) problem med sitt enskilda avlopp. Fjärrvärme och kommunalt som sagt.

Jag antar att man snappar upp det där något sånär fort när man väl ställs inför verkligheten. Men det ska villigt erkännas - jag hade lätt lagt en stor klump med pengar på att slippa bekymra mig.

Allt som kan gå fel, går fel. Är vi överens om att den regeln gäller? Rörliga delar i avlopp ska man undvika så långt det bara går. Minireningsverk kräver skötsel, underhåll och dyra driftavtal för att fungera korrekt. Kolla gärna Västra Götalands Länsstyrelses rapport 2009:7, sök på minireningsverk 2009:7 på Google och läs summeringen.

Summering:

UNDERHÅLL, UNDERHÅLL, UNDERHÅLL.

Dessutom kräver nu i princip alla kommuner att du har en efterpolering efter minireningsverken då dom har så varierande flöden ut från verket. En efterpolering är i de allra flesta fallen en markbädd... kaka på kaka enligt mig, men krävs för att få stabila och jämna värden ut från ett minireningsverk.

Jag har lagt ett par minireningsverk men föredrar helt klart passiva lösningar. En vanlig markbädd, konventionell sådan blir ca 3-5 x 15 m, dvs 50-75 kvm. Lägger man med modulsystem, tex IN-DRÄN eller Pipelife kommer man undan med 5 x 5 m, dvs 25 kvm. Lägger man en tät markbädd behöver man dessutom inte bry sig om grundvatten då man har tätduk i botten.

Jag vågar nog hålla med renoverarn, minireningsverk blir ett hobbyprojekt, många telefonsamtal till reparatör och kanske irriterade grannar när verket ditt står still ;)

Din andra fråga/kommentar angående slamavskiljaren, ja, kolla att den är schysst. Det är en billig investering för din bädd eller reningsverk som följer efter slamavskiljaren.

// Joakim

Precis som med allt annat finns det lycksökare med sämre prylar och ingen annan önskan än att kränga så många reningsverk som möjligt. Väljer man bort dessa så finns det verk som är underhållsfria för fastighetsägaren.

Det som rapporten säger är att verk som inte underhålls löper större risk att inte uppnå rätt reningsnivå. Struntar man i att fylla på flockningsmedel för fosfor så säger det sig självt att effekten uteblir. Byter man inte olja i sin bilmotor så kommer den till slut att krångla.

Med ett serviceavtal (inte supportavtal som vissa kör med) ges funktionsgaranti i 20 år på verket och garantin på de mekaniska delarna (pumpar, magnetventiler) är två år.

Jag säger inte att minireningsverk är det enda rätta, men att avfärda alternativet för en fastighet med krav på hög skyddsnivå är bara dumt.

joflopp | Men om vi vänder på det då... Vad är den stora fördelen med minireningsverk? ...hur vet man för övrigt om det är en fastighet med krav på hög skyddsnivå?

Just nu känns det ganska långt borta att jag någonsin skulle kunna lära mig allt detta, men det kommer väl ;)

Kraven på hög eller normal skyddsnivå sätts av kommunen. En del kommuner har bra info om detta på sina hemsidor, i annat fall får man skicka ett mail till den enhet som hanterar enskilda avlopp - oftast Miljökontoret (de har olika namn i olika kommuner).

Det finns kommuner (Kungsbacka) som inte tillåter installation av WC i nybyggnation med enskilt avlopp om det inte är ett vakuumsystem med sluten tank. Här har man klassat hela kommunen som ett område med hög skyddsnivå och tillåter inte infiltrations/markbäddar annat än för BDT-vatten. Ska man byta ut sitt avlopp i Kungsbacka och vill behålla sin WC så tillåter man endast minireningsverk. Markbäddar med fosforfälla kräver en urinseparerande WC där man tar hand om urinet.

Kungsbacka må vara lite extrema, men det går åt det hållet att man generellt inte tillåter infiltration/markbädd i områden med hög skyddsnivå.

joflopp skrev:
Precis som med allt annat finns det lycksökare med sämre prylar och ingen annan önskan än att kränga så många reningsverk som möjligt. Väljer man bort dessa så finns det verk som är underhållsfria för fastighetsägaren.

Det som rapporten säger är att verk som inte underhålls löper större risk att inte uppnå rätt reningsnivå. Struntar man i att fylla på flockningsmedel för fosfor så säger det sig självt att effekten uteblir. Byter man inte olja i sin bilmotor så kommer den till slut att krångla.

Med ett serviceavtal (inte supportavtal som vissa kör med) ges funktionsgaranti i 20 år på verket och garantin på de mekaniska delarna (pumpar, magnetventiler) är två år.

Jag säger inte att minireningsverk är det enda rätta, men att avfärda alternativet för en fastighet med krav på hög skyddsnivå är bara dumt.
Det rapporten säger är att de flesta verk kan fungera om det finns rätt underhållsrutiner! Vill man ha minireningsverk ska man ha någon form av efterpolering, tex sandbädd för att dels hygienisera utgående vatten då det innehåller på tok för hög bakterieflora både av e-coli och intestinala enterokocker som INTE uppfyller kraven på hög skyddsnivå vad gäller hälsoskydd. Dessutom varierar utgående halter direkt från verken gällande hög skyddsnivå för miljöskydd. Efterpolering krävs mao.

Vill man ha minireningsverk kostar detta kanske 70.000 kr, sen ska man ha efterpolering á 20.000 kr. Installation, såväl grävarbete som el tillkommer utöver detta, men går självklart att dra av på ROT. Ska man dessutom ha ett serviceavtal a´la Topas tex, kostar det säkerligen minst 5000-8000 per år? Till detta tillkommer dessutom reservdelar, kompressorer, pumpar, reläer etc brukar INTE vara billiga.

Jag säger inte heller att minireningsverk inte går att få upp i hög skyddsnivå, men det blir dyrt för slutkund.

// Joakim

Om man inte vet vad ett serviceavtal faktisk kostar tycker jag att man ska låta bli att anta en massa. :)

Serviceavtalet för ett hushåll för verk av typen jag beskriver ligger på 1410 kr inkl moms. Till detta tillkommer kemi för 1150 kr inkl moms. Summa 2560 kr per år inkl moms.

Topas och BAGA (som var de som lyckades bäst i testet) VET jag att det inte kostar 1410 kr/år för, det är mångdubbelt dyrare. Vad du har för verk vore intressant att veta och hur man kan få ut servicetekniker 2-4 ggr per år för 1410 kr inkl moms inkl tekniker vid driftstopp. Det företaget går nog inte helt bra ekonomiskt.

// Joakim

Utan att gå in på exakt vilken tillverkare det är så är det en av de som klarade sig bättre i rapporten och hade låga värden på utgående e.coli.

Serviceavtalet innebär ett årligt servicebesök av utbildad servicepersonal samt extra servicebesök vid eventuella felmeddelanden i minireningsverkets larmsystem. Om felmeddelandet av någon anledning inte beror på fel på anläggningen, utan av t.ex. översvämning och utifrån inträngande vatten, stopp i utloppet eller åsknedslag, debiteras det extra servicebesöket enligt gällande prislista. Alla mekaniska delar har två års garanti.

Än har det inte hänt att att en anläggning har behövt besökas mer än för vanlig service i det område jag känner till. Ett verk som är tillverkat för att fungera och som inte behöver tillsyn av fastighetsägaren utöver slamtömning av slamavskiljare behöver alltså inte mer än ett servicebesök per år.

Förresten har jag svårt att förstå att ett efterpoleringssteg bestående av 10 kvadratmeter infiltration skulle kosta 20 0000 att anlägga.

Återigen, jag säger inte att minireningsverk är det enda rätta. Jag tycker dock det är galet att döma ut något enbart baserat på en massa antaganden istället för fakta. :)

Det är synd att vi inte får reda på företagsnamnet, då det låter för billigt för att vara sant. Sitter med rapporten framför mig och kan inte riktigt se vilken det skulle vara. De jag har pratat med har inte kommit i närheten av 1400 kr för service för 1 besök plus extrabesök vid behov.

Finland och Tjeckien ratar minireningsverk:

Självklart dömmer jag inte ut reningsverk som produkt, men jag har mycket svårt att se någon storskalig utbyggnad av reningsverk för enskilda hushåll. Mycket svårt. Finland har haft ca 60 procent reningsverk och 40 procent passiva lösningar och där visar alla undersökningar på katastrofsiffror. Likas i Tjeckien där man liksom i Finland omkullkastar lagstiftningen och skriver om den för att få till fler passiva system istället.

Kan man få till ett bra servicesystem och att kommunernas miljö- och hälsoskyddskontor slipper inventera avlopp är det möjligen möjligt att några till procent kan skaffa reningsverk, men som det ser ut idag är det ett par problem:

Kunderna köper inget kem, kunderna skippar serviceavtal för att det är för dyrt, kommunerna kan inte kontrollera att de två föregående sköts etc etc. Frågan är om landet Sverige och kunderna är beredda på aktiva systemlösningar, jag tror inte det och det ser man ju på antalet reningsverk som varje år säljs i Sverige. De är mycket få jämfört med passiva system. Säljer du ditt hus ska dessutom nästkommande vara beredd på att ha ett minireningsverk.

Ingen hållbar ekologisk lösning med kem:

Dessutom ska man väl ta med den ekologiska aspekten på minireningsverk, de kräver el och de använder oftast PAX/PIX eller polyaluminiumsulfat vilket binder fosforn betydligt hårdare än motsvarande passiva kalkkassett, vilket minskar möjligheten att återföra slammet till åkerbruk.

Ekologiska systemlösningar istället:

Jag tror istället att fler och fler (eller jag hoppas snarare) får upp ögonen för alternativa lösningar, tex urinseparering där bonden i närheten kan hämta urinet istället för att folk ska sprida på egen mark vilket kompletteras med en enkel passiv markbädd. Eller vakuumtoaletter för att återföra till åkerbruk alternativt rötning till biogas. Vet inte hur stor marknaden är för dessa två "systemlösningar", men det finns två områden som jag känner till som fokuserar hårt på vakuumsystemen och det är Norrtälje kommun och Södertälje kommun. Södertälje har tydligen gått så långt att kommunen köpt in 3 system (FANN Toalettsystem Roslagen, Combutech Jets och Wostman) för att jämföra de tre systemen mot varandra och låta kommuninnevånare och andra komma på besök och kika. Bra initiativ istället för att bara sitta och fatta riktlinjer!

// Joakim

Finland har haft stora problem med främst en leverantör som lovade runt och höll tunt och helt struntade i serviceåtagandet. Precis som du är inne på så kräver minireningsverk årlig tillsyn och påfyllning av kemi. Det är möjligt att det finns tillverkare som tar ohemult betalt för ett serviceavtal men medlemmarna i branschorganisationen MRV vill jag minnas kräver serviceavtal samt har en rimlig prissättning.

Jag tror också mycket på återföring av näringsämnen, exempelvis spridning av humanurin. Tyvärr har de projekt som genomförts kring detta inte slagit så väl ut och lantbrukarna har backat och det hela har inte gått att skala upp.

Förutom Norrtälje och Södertälje så kräver Kungsbacka kommun slutet toalettsystem så snart det rör sig om nybyggnation utanför kommunalt VA. Vakuumtoalett eller urinsorterande WC där urinen inte leds till avloppet är det som gäller där.

Verket jag syftar på i inläggen ovan är danska BioKube.

Läser man Teknikens värld, det nummer som handlar om tester av minireningsverk är det inte en enda leverantör som lyckas uppfylla de finländska kraven. Bilderna ser rent förkastliga ut. Men självklart handlar en del av problemet om att service inte utförs överhuvudtaget.

Tyvärr provtogs ju få lågbelastade anläggningar av BioKube (1-2 pe) i Länsstyrelsens minireningsverksprojekt, så några långtgående slutsatser bör inte dras av det. Att de hade så billig service visste jag dock inte.

Ja, Kungsbacka också, fel sida landet för att komma ihåg vart man hört saker och ting ;) Finns inte storskaligheten faller det, så är det. Hade det funnits 50 fastigheter x 2000 liter urin hade nog en bonde nappat direkt, men nu finns det kanske 2 fastigheter av de 50 och då är det svårare att få någon att nappa. Ett par av mina kunder har dock satsat på urinseparerande toaletter och gräsmattorna har aldrig mått så bra och varit så gröna!

Vakuumsystem tror jag själv mycket på, få slamtömningar och inget WC-avfall går ut till recepient/grundvatten. En enklare infiltration/markbädd kan användas för att kvittgöra merparten av vattenvolymen från kök och dusch vilket är perfekt. Uppfyller hög skyddsnivå och gör ju faktiskt att man kan recirkulera näringen in i kretsloppet igen med liten belastning på miljön (slambilen hämtar 1 tank/år ca). Tycker Södertälje ska bli ett intressant projekt, men har hört att minireningsverksentreprenörerna och även någon tillverkare har satt sig på snedden och skriker och härjar i området mot planerna... Dessa system konkurrerar ju ut minireningsverken om den lilla lilla kakan "minireningsverk" och gillas dessutom av kommunerna (miljö- och hälsa lovprisar systemen och renhållningen börjar förstå vitsen, politikerna ska bara enas om rötgasanläggningarna också), så inte så konstigt iof..

// Joakim, uppesittarkväll

Jag vill minnas att det var främst en leverantör som stack ut, men oavsett så är vi överens om att minireningsverk kräver service och att en seriös leverantör kräver tecknat serviceavtal samt har en rimlig prissättning. :)

Man ska dock inte dra allt för stora växlar av rapporten från länsstyrelserna då den har ett par stora brister, främst i antalet mätobjekt. BioKube har själva publicerat ett dokument som visar reningsnivåerna på de 2300 verk som fanns installerade i Danmark 2010. Nu får man tänka på att danskarna är mer intresserade av COD än BOD, men det kan vara intressant att kika på om man är lagd åt det hållet. :)

http://biokube.com/upload/Filer/Cleaning results for 2300 BioKube in Denmark.pdf

Vakkumsystem är smidiga, speciellt vid nybyggnation. Vid installation i befintlig byggnad kan det bli en hel del arbete med installation av toaletter och slangdragning beroende på hur fastigheten ser ut.Tyvärr finns det få modeller av själva stolen och en vanlig kommentar brukar vara att de inte ser så snygga ut eller att man hade önskat att det fanns vägghängda modeller. Kanske kommer så småningom.

Då är vi överens :)

COD säger ju en del om BOD, men behöver ju inte säga allt. En bättre syresättning ger lägre kvot COD/BOD, men de allra flesta verken med aktiv luftning vilket BioKube har bör ha bra korrelation (10/1) mellan COD/BOD.

Har man ett befintligt toautrymme med befintlig avloppsstam är det mer jobb, men ska man dra avloppsstam genom huset och göra en ny toa är det mer jobb med det tycker jag. Själv använder jag HT-rör av utomhustyp när jag lägger Toalettsystem Roslagen (FANN), dom är raka vilket förenklar en hel del. Drog PEM-slang (50 mm, styvt som attan) i vägg på en av de 4 anläggningar jag gjort vilket blev ett helvete. När jag fick reda på att även HT-rör för utomhusbruk fungerade (inomhus var tydligen för klent för undertrycket som bildas) gick det dock betydligt lättare :) Vet inte hur det är med dom andra två systemen dock. Kan ju tillägga om någon läser detta, att man max fick/får använda 45 graders vinkel per "böj", 90 grader gör att det blir för hårt stopp när "skitbollen" kommer i ett par meter per sekund mot tanken...

// Joakim

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.