3 818 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Paslode IM350+ skjuter inte i spiken helt
Köpte mig en Paslode IM350+ för att spika reglar och senare i sommar även fasadpanel.
Laddade med ny gas och 34 graders 90mm spik och gick loss på mitt regelbyggande förra veckan, med att slå ihop 45 reglar till stolpar. Ganska snart (efter 20-30 spik) började många av spiken inte slås i helt och många av skotten snarare lät "fjutt" än "pang". En del sitter fint, andra 10 mm upp ur regeln.
Jag är inte något proffs att använda spikpistol, ska man hantera/hålla/trycka just en gaspistol på något speciellt sätt för att den ska prestera rätt?
Laddade med ny gas och 34 graders 90mm spik och gick loss på mitt regelbyggande förra veckan, med att slå ihop 45 reglar till stolpar. Ganska snart (efter 20-30 spik) började många av spiken inte slås i helt och många av skotten snarare lät "fjutt" än "pang". En del sitter fint, andra 10 mm upp ur regeln.
Jag är inte något proffs att använda spikpistol, ska man hantera/hålla/trycka just en gaspistol på något speciellt sätt för att den ska prestera rätt?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Har samma bekymmer med min Tjep gaspistol.
Har provat att byta gas, spik, rengöring osv.
Får ingen ordning på den så den ligger bara i bilen....
Har provat att byta gas, spik, rengöring osv.
Får ingen ordning på den så den ligger bara i bilen....
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Misstänker att kollar du sprcarna står det slät 90 spik. Så är det med min Makita och jag har för mig att det är en kusin till din picka så sprcarna är nog rätt lika.
Den IM90i jag använt klarade inte Essve's spik helt. Köpte paslodes egna spik och har inte haft problem sedan dess. Det gäller även gasen, provade en noname-gas och den betedde sig konstigt, missade typ var tredje spik. Blev lite jobbigt i längden.
Hmmm, att de är lite "kräsna" avseende spik kan jag tänka mig, men gas borde väl vara gas... Nåväl, nu är regelspikandet över för ett tag, får se om jag investerar i Paslodes spik&gas för ett bättre resultat. Tack för alla svar! Ska ta ett snack med dem där jag köpte pistolen också....
Klicka här för att svara